۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۰۲
تشدید روابط اقتصادی و غیراقتصادی بین آنکارا و واشنگتن باعث شده است تا مقامات ترکیه برای خروج از این بحران و مقابله با اقدامات آمریکایی تدابیر لازم را اتخاذ کنند و متحدان دیروز خود را در پشت مرزها قرار دهند.

به گزارش پایداری ملی، در پی تشدید تنش ها بین واشنگتن و آنکارا و آغاز جنگ اقتصادی بین دو طرف و سقوط بی سابقه لیره ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورش برای استفاده از پول ملی خود در روابط تجاری با روسیه، ایران و چین و سایر کشورهایی که تبادل تجاری دارد، آماده است.

 این سخنان اردوغان در حالی گفته شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ایجاد بحران برای متحدانش خدمت بزرگی به دشمنان خود کرده چرا که دوستان دیروز خود را به سمت دشمنانش هدایت کرده است. این روزها ترامپ با اعمال تحریم بر بسیاری از کشورها وارد جنگ اقتصادی شده است و اگر این سیاست را ادامه دهد، تنها رژیم صهیونیستی و شاید عربستان برای آن باقی بماند.

 اگرچه می توان گفت که آنکارا برای کاهش بحران موجود بین دو طرف با اعزام یک هئیت ترکیه برای نشست با مسئولان آمریکایی گام برداشت اما مسایل اختلافی بین دو طرف از جمله مسئله بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی و اعمال تحریم ضد دو وزیر کشور و دادگستری ترکیه و اعمال مالیات گمرکی بر فولاد و آلومینیوم از ترکیه بدون هیچ راه حل باقی ماند تا این بحران با سقوط شدید لیره خود را نمایان تر کند به طوری که وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا باید بداند که تنها نتیجه اینگونه تحریم ها و فشارها ضربه زدن به روابط دو طرف به عنوان متحد است.

 

 به همین دلیل، اردوغان شب گذشته (شنبه 20 مرداد) گفته است که باید واشنگتن از فکر اشتباهش صرف نظر کند و مسئله دلار و یورو یا طلا نیست بلکه جنگ اقتصادی علیه ماست و ما تدابیر لازم را برای مقابله با آن برمی داریم.

 اختلاف بین آنکارا و واشنگتن تنها در مسئله کشیش آمریکایی یا تحریم دو وزیر ترکیه ای نیست بلکه دو طرف در بسیاری از پرونده ها اختلافات زیادی دارند که اختلاف منافع در سوریه، تلاش ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی روسیه، مخالفت واشنگتن با تحویل «فتح الله گولن» از مخالفان ترکیه از جمله آنهاست به همین دلیل شاید بتوانیم بگوییم که مسئله کشیش آمریکایی تنها جرقه کوچکی برای شعله ور شدن اختلاف بین آنکارا و واشنگتن و همچنین نمایان تر شدن سیاست جدید کاخ سفید در برابر متحدانش بوده است.

 به نظر می رسد که آنکارا در کانون حوادث کنونی برای خروج از بحران اقتصادی به سمت متحدان جدیدی در شرق روی آورد و روابط سرمایه گذاری و تجاری خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تقویت کند؛ چرا که با برخی از این کشورها از جمله قطر روابط مشترکی دارد و تجارت و سرمایه گذاری دو عامل تاثیرگذار بر اقتصاد ترکیه خواهد بود.

 از آنجایی که روسیه و چین نیز دو قدرت بزرگ جهانی به شمار می آیند و احتمال می رود به خاطر تحریم های اخیر ترامپ در قبال مسکو و پکن به آنکارا نزدیک شوند و از این اتفاق به عنوان برگه برنده ای به نفع خود سود ببرند. چرا که ترامپ علاوه بر تحریم های اقتصادی بر ترکیه، تحریم ضد ایران، ممنوعیت مبادله روبل روسیه، تشدید تحریم کره شمالی، اعمال گمرکی بر صادرات چینی و تحریم پاکستان و هند و تعدادی از کشورهای دیگر را انجام داده است و همین مسئله می تواند دشمنان واشنگتن را با وجود اختلاف منافع در برخی از حوزه ها به یکدیگر نزدیک کند و می توان این نزدیکی به تهدید برای کاخ سفید باشد.

 برخی از تحلیلگران همچون عبدالباری عطوان، روزنامه نگار و تحلیلگر عرب و بن کاسبیت، نویسنده اسرائیلی بر این باورند که در پشت این تحریم ها و اقدامات، اسرائیل ایستاده است که نفوذ زیادی بر رئیس جمهوری آمریکا دارد.

آمریکا تنها قدرت بزرگ در جهان نیست بلکه چین و روسیه و کشورهای هسته ای دیگر از جمله کره شمالی، پاکستان و هند را نیز می توان از جمله قدرت های بزرگ دانست که در مقابل هژمونی آمریکایی ایستادند و به طور علنی از تحریم های اعمالی سرباز زدند. اگر روسیه، ایران و ترکیه با یکدیگر یک مثلث را تشکیل دهند، موفق خواهند شد تا آمریکا را به عنوان یک قدرت جهانی بزرگ شکست دهد و جهان می تواند بدون دلار آمریکا به کار خود ادامه دهد و شاید این اقدام آمریکا آغازی برای نظام اقتصادی جدید باشد

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر