۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۳۷۴۷۷
سازمان پدافند غیرعامل کشور در کنار دیگر مراکز تحقیقاتی و علمی، خود یک مرکز پژوهش دقیق علمی در مرزهای دانش و فناوری است که از توان نخبگان جوان و متعهد این مرز و بوم بهره می‌گیرد.

سازمان پدافند غیرعامل کشور طی سال‌های گذشته در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و سیاست‌های ستاد کل نیروهای مسلح، تلاش کرده است تا با نگاهی علمی، جامع و به‌هنگام کشور را نسبت به تهدیداتی که در حوزه‌های متعدد متصور است، مصون‌سازی کند. هرچند سازمان پدافند غیرعامل، نسبت به دیگر سازمان‌ها و نهادهای انقلابی کشور عمر کوتاه‌تری دارد اما اغلب ناظران منصف داخلی و خارجی معتقدند این سازمان توانسته‌ است به سطح مطلوبی در تشخیص، ارزیابی و مهار تهدیدها علیه شریان‌های حیاتی کشور دست‌ یابد.

البته باید در نظر داشت که عملکرد سازمان پدافند غیرعامل کشور، شاید بیش از دیگر دستگاه‌های نظامی و امنیتی کشور ماهیتی علمی و تحقیقاتی دارد. اساسا تهدید از مراجعی پدید می‌آید که دانش و فناوری کشور در آن به قدر لازم رشد و توسعه پیدا نکرده است و بر همین مبناست که در چند سال اخیر این سازمان با تشکیل قرارگاه‌های تخصصی همچون پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند پرتوی و ... تلاش داشته تا همگام با فناوری‌های نو و بسترسازی بهره‌مندی از ظرفیت‌های مثبت فناوری و علم روز، منافذی که احتمال بروز تهدید از آنها وجود دارد مسدود کند.

بر این مبنا سازمان پدافند غیرعامل کشور در کنار دیگر مراکز تحقیقاتی و علمی، خود یک مرکز پژوهش دقیق علمی در مرزهای دانش و فناوری است که از توان نخبگان جوان و متعهد این مرز و بوم بهره می‌گیرد.

در ماه‌های اخیر و با توجه به سیاست‌های سازمان جهت حضور موثرتر و فعال‌تر در سطح جامعه و ارتباط مستقیم با افکار عمومی موج تخریب‌ سازمان‌یافته‌ای نیز علیه پدافند غیرعامل آغاز شده است
با این حال در ماه‌های اخیر و با توجه به سیاست‌های سازمان جهت حضور موثرتر و فعال‌تر در سطح جامعه و ارتباط مستقیم با افکار عمومی جهت آگاه‌سازی مردم نسبت به تهدیداتی که برخی حوزه‌ها برای کلیت کشور در پی‌ دارد، موج تخریب‌ سازمان‌یافته‌ای نیز علیه پدافند غیرعامل آغاز شده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ریشه‌های این موج تخریبی رسانه‌های وابسته به بیگانگان به ویژه انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی است. هرچند در داخل کشور نیز برخی دانسته یا نادانسته با این موج سازی دشمن همراه شده و آب به آسیاب آنها می‌ریزند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ریشه‌های این موج تخریبی رسانه‌های وابسته به بیگانگان به ویژه انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی است
برای مثال در حالی که ریاست سازمان پدافند غیرعامل چندی پیش در یک جمع کاملا آکادمیک و علمی تنها یک «پرسش» درخصوص چرایی تغییرات اقلیمی در ایران و فرضیه عامدانه بودن آن مطرح کرد، این جریان مرموز خبری با شانتاژ رسانه‌ای تلاش داشت تا وجه علمی پدافند غیرعامل را زیر سوال ببرد! اگرچه بعد از چند روز از طرح این پرسش و در حالی که برخی رسانه‌های داخلی این احتمال را از پایه غلط می‌دانستند کارشناسان روسی و اسرائیلی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک نه تنها این احتمال را تایید کردند بلکه عنوان کردند آمریکا و رژیم صهیونیستی سال‌هاست که در حال تلاش برای اجرایی‌سازی پروژه‌هایی جنگ اقلیمی یا به تعبیر دقیق‌تر مهندسی اقلیم هستند.

ما این موج‌سازی‌ها و تخریب‌ها را نه تنها موفق نمی‌دانیم بلکه معتقدیم «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»
با این حال سازمان پدافند غیرعامل کشور این موج‌سازی‌ها و تخریب‌ها را نه تنها موفق نمی‌داند بلکه معتقد است «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». امروز دوران جدیدی در فضای رسانه‌ای و ارتباط سازمان پدافند غیرعامل کشور با بدنه جامعه و افکار عمومی آغاز شده است و همین حیله‌ها برای تخریب وجهه عمومی سازمان پدافند غیرعامل نگاه‌ها و تمرکز جامعه را به سوی این مفاهیم کلیدی و اساسی جلب کرده ‌است. ما معتقدیم که حرف‌های حساب سازمان پدافند غیرعامل به خوبی می‌تواند پاسخ این هجمه‌های ناشیانه را بدهد.

امروز «تهدیدشناسی» در حال تبدیل شدن به یک رشته کاملا علمی است. تهدیدها روز به روز در حال افزایش و تغییر ماهیت هستند. با رشد علم و فناوری حوزه تهدیدات و تبعات و آثار آنها نیز دچار تحول می‌شود. گاهی یک رسانه مثل تلگرام تبدیل به اتاق فرماندهی پروژه انقلاب مخملین می‌شود و فناوری بارور‌سازی ابرها در خدمت تغییر عامدانه اقلیم قرار می‌گیرد. آنچه که مبرهن و مشخص است تلاش سازمان‌یافته و منسجم سازمان پدافند غیرعامل کشور برای حفظ تازگی و نشاط علمی و پیشرو بودن است که با الطاف الهی و بصیرت مردمی انشاءالله سبب خواهد شد کشور ضمن بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه‌های نوظهور علم و فناوری با تهدیدات آنها به بهترین نحو مقابله کند.

دکتر محسن محبی

معاون توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر