۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۳۷۴۶۶
یادداشت سخنگوی اردوغان در دیلی صاباح
سخنگوی رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای واشنگتن تسلیم نمی‌شود، تاکید کرد که خطر از بین رفتن اتحاد ترکیه و آمریکا وجود دارد.

به گزارش پایداری ملی، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتقاد مجدد از گفتمان تهدید و تحریم آمریکا، هشدار داد که با ادامه این مسیر، واشنگتن برای همیشه آنکارا را به عنوان یک متحد از دست خواهد داد.

کالین طی یادداشتی در روزنامه «دیلی صاباح» ضمن تاکید بر اینکه تحریم و تهدید علیه ترکیه کارگر نمی‌افتد، نوشت: «این خطر وجود دارد که آمریکا برای همیشه ترکیه را از دست دهد. تمام جامعه ترکیه علیه سیاست‌های آمریکاست، که خواسته‌های امنیتی مشروع ترکیه را در نظر نمی‌گیرد».

وی با بیان اینکه گفتمان تهدید و تحریم، فقط عزم ترکیه را راسخ‌تر می‌کند، افزود: «اما این مسئله همچنین آمریکا را چه در ترکیه و چه در عرصه بین‌المللی، منزوی‌تر می‌کند».

این مقام ترکیه‌ای با اشاره به تنش‌هایی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با کشورهای مختلف از جمله کانادا، مکزیک، چین، آلمان، روسیه و سازمان‌ها و اتحادیه‌های مختلف ایجاد کرده، نوشت: «این امر فقط به اعتبار آمریکا به عنوان یک شریک و متحد صدمه زده است. این تصور در ترکیه هم تفاوتی ندارد».

کالین ضمن اذعان به سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، اما تاکید کرد: «این چالشی است که ترکیه برای مواجه شدن با آن، آماده است. مشکل، چیزی بزرگتر از یک جنگ ارزی است».

وی با انتقاد از بی‌توجهی ترامپ به نگرانی ترکیه از همکاری آمریکا به شبه‌نظامیان کُرد سوری، ادامه داد: «نه جنگ با داعش و نه سیستم حکومتی آمریکا نمی‌تواند بهانه‌ای برای توجیه سیاست‌ها و رویکردهایی باشد که به منافع امنیت ملی ترکیه و روابط دوجانبه با آمریکا، ضربه می‌زند».

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه در پایان با تاکید بر تسلیم نشدن آنکارا در برابر فشارها، تحریم‌ها و تهدید‌های واشنگتن، نوشت: «عزم ترکیه با تجربه کردن کودتاهای نظامی، حملات تروریستی و نقشه‌های اقتصادی، قوی‌تر شده است. هیچ تهدید یا حمله‌ای نمی‌تواند آن را تغییر دهد».

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد فتح‌الله گولن (طراح کودتای نافرجام 15 جولای 2016)، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است.

کاخ سفید شامگاه چهارشنبه اعلام کرده بود که «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت یک کشیش آمریکایی تحریم شدند. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفته است.

اندرو برانسون در اکتبر سال 2016 به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام 15 جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. بعد از توافق ترامپ با اردوغان اما برانسون روز گذشته، پس از 21 ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شد.

ترامپ همچنین روز جمعه 19 تیر با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، گفت روابط واشنگتن و آنکارا در حال حاضر اصلا خوب نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر