۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۱۹
وزارت خارجه چین در مخالفت با تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران گفت: تجارت چین با ایران به منافع هیچ کشوری آسیب نمی‌زند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای ضمن تاکید دوباره بر مخالفت پکن با تحریم‌های یکجانبه واشنگتن گفت: چین و ایران مدت‌ها همکاری تجاری باز، شفاف و عادی در زمینه کسب و کار، تجارت و انرژی داشته اند که معقول، منصفانه و قانونی بوده است.
این بیانیه افزود: این (موضوع) نه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، نه تعهدات بین المللی چین را و نه آسیبی به منافع دیگر کشور‌ها وارد می‌کند و باید مورد احترام و صیانت قرار گیرد.
وزارت خارجه چین همچنین با بیان اینکه استفاده از تحریم‌ها به هر بهانه کوچکی و برای تهدید دیگر کشور‌ها مشکلی را حل نمی‌کند، تاکید کرد: تنها گفتگو و مذاکره راه حل واقعی مسائل است.
به گزارش ایرنا، چین به عنوان یکی از امضا کنندگان توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی همواره از حفظ این توافق و گسترش روابط با ایران حمایت کرده است.
وزارت خارجه چین چهارشنبه گذشته نیز در بیانیه مشابهی ضمن مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد روابط تجاری چین و ایران ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نیست و به همین دلیل ادامه خواهد یافت.
پکن همچنین اعلام کرد که مخالف تحریم‌های آمریکا است و تعهدی به اجرای این نوع تحریم‌ها که بیانگر یکجانبه گرایی واشنگتن در جهان است، ندارد.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که به نسبت سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹.۳ درصد رشد داشته است.
حجم روابط اقتصادی دو کشور در ۴ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ هم ۱۳.۲ میلیارد دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۳ درصد افزایش یافته است.
آمار‌ها نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۱۷ روزانه حدود ۶۳۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول ۲۰۱۸ نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است، اما حجم روابط حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر