۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۳۷۴۱۳
جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور:
جانشین سازمان پدافند غیرعامل ، گفت: سطح صنایع مخابرات و الکترونیک قبل از انقلاب در کشور بهره‌برداری از سیستم‌های وارداتی و اپراتوری و تامین ونگهداری تجهیزات بود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، علی‌اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب با عنوان بررسی‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی درباره بیان تجربیات و پیشرفت‌های مخابرات جنگ اظهار داشت: در رسالتی که قبل از انقلاب برای کشور تنظیم شده بود، توان داخل در حد بهره‌بردار از سیستم‌های وارداتی هدف‌گذاری شده بود و حتی رتبه‌های خوب دانشگاه نیز باید به خارج از کشور می‌رفتند تا آموزش ببینند.

به گفته وی حتی در بخشی از صنایع مخابرات و الکترونیک در سیستم دفاعی که در شیراز مشغول به کار بود و عمدتا تجهیزات نظامی را عهده‌دار بود نیز وضعیت نیز به همین روال پیش می‌رفت. کارخانه IT MC نیز گوشی‌های رومیزی را تولید می‌کردند و در حوزه تامین و نگهداری ماموریت داشتند که در مجموع سطح مدیریت قبل از انقلاب در کشور در همین حد بود.

زارعی تصریح کرد: تجهیزات ناتو در الکترونیک مخابرات ایران فعالیت می‌کرد و حتی رادارهای نظامی نیز از خارج می‌رسید و نیروها در سطح اپراتوری تجهیزات مشغول می‌شدند.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل افزود: وضعیت تلفن نیز در حد ارتباطات شهری بود اما رشد محدودی داشت و در کمتر خانه‌ای تلفن پیدا می‌شد که مردم باید به دفتر مخابراتی می‌رفتند و تماس می‌گرفتند؛ وضعیت پست و تلگراف نیز توفیر چندانی نداشت و در چنین شرایطی انقلاب شد.

وی گفت: وقتی جنگ شد همچنان که سلاح شخصی برای دفاع نداشتیم وسایل جنگ الکترونیک نیز در کار نبود و ارتش تجهیزاتی داشت که کفاف خودش را می‌داد. در ایران بی‌سیم ناتو وجود داشت و در کمتر از 6 ماه از دشمن تجهیزات تامین کردیم که این کار در شرایط عادی مدت‌ها زمان می‌برد همچنان که در شرایط جنگ هزاران کیلومتر کابل دفن می‌شود اما کارشناسان اکنون می‌دانند که حفر 10 کیلومتر کابل در دو ماه هم کار سختی است.

به گفته وی پس از عملیات فتح خرمشهر دشمن به شدت نگران شد زیرا اسم این عملیات بیت‌المقدس بود اما هدف آن فتح خرمشهر و یک نگرانی شدید در دشمن ایجاد شد که آنها با این اسم‌گذاری هدف‌های بزرگی دارند و پس از این عملیات حمایت خارجی‌ها از صدام شدید شد.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: استراتژی صدام دفاع متحرک بود به این معنا که هم دفاع و هم حمله کنیم و این شعار به اعتبار تجهیزات بسیار گسترده‌ای که در اختیار صدام قرار گرفته بود سر داده می‌شد. این تجهیزات شامل تجهیزات جنگ الکترونیک نیز می‌شد.

زارعی گفت: سال 63 اسم جنگ الکترونیک هم بیگانه بود و تنها برای یک دوره نیروهای هوایی به خارج رفته و بازگشته بودند اما با نگاه ویژه فرماندهی به این موضوع حکم تشکیل یگان جنگ الکترونیک صادر شد و مرحوم غفاریان اولین فرمانده یگان جنگ الکترونیک بود تا در این یگان با ابزارهایی که از بازارهای داخلی و خارجی تهیه می‌کنند طیف الکترومغناطیسی دشمن را جستجو کنند و به برنامه‌هایشان پی ببرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر