۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۳۷۱۷۰
نویسنده آمریکایی در مصاحبه‌ای کارگروه ویژه اقدام مالی FATF را ابزاری نواستعماری برای فشار بر ایران خواند و از ایران خواست به آن ملحق نشود.

به گزارش پایداری ملی«دین هندرسون»، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی مسائل سیاسی «کارگروه ویژه اقدام مالی» (FATF) را یک ساختار «نواستعماری» توصیف کرد و از ایران خواست به آن نپیوندد. 

گروه کاری اقدام مالی (FATF) از سال 1989 و زیر نظر گروه هفت کشور صنعتی (G7) ایجاد شد. این گروه، به‌عنوان یک سیاستگذار پرنفوذ مدعی است برای «مبارزه با پولشویی» و «مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، دستورالعمل ارائه می‌کند.

این کارگروه اخیراً در بیانیه‌ای ضمن تمدید تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران تا اکتبر 2018 به تهران ضرب‌الاجل داد اصلاحات لازم را برای آنچه «همسو شدن با هنجارهای بین‌المللی» خوانده شده به‌اجرا بگذارد. FATF تهدید کرد ایران در صورت خودداری از این اقدام با «عواقب» آن مواجه خواهد شد.

«هندرسون» که نویسنده پنج عنوان کتاب، عمدتاً با محوریت نظام بانکی و نقش آن در نظام سلطه جهانی است در این مصاحبه با تسنیم درباره FATF و اهدافش در خصوص ایران گفت: «همان‌طور که می‌‌دانید کارگروه ویژه اقدام مالی یک ابزار اقتصادی نواستعماری است که من فکر می‌کنم توسط بانکداران و نخبگان بین المللی ایجاد شده است که آنها از آن برای اعمال فشار به ایران استفاده می‌کنند تا کاری را انجام دهند که قادر به انجام آن نبوده‌اند».

وی در ادامه گفت: «من به ایران توصیه می‌کنم که عضو این کارگروه نشود چون اگر این کار را انجام دهد، مطالبات و دست‌آویزهای آنها بیشتر خواهد شد و در واقع این روش این بانکداران است و آنها همیشه بیشتر مطالبه می‌کنند. من دقیقاً نمی‌دانم که عواقب عدم عضویت چه خواهد بود».

«هندرسون» با بیان اینکه «ایران یکی از کشورهایی است که در مقابل بانک‌داران و نظام سرمایه‌داران در حال مقاومت» است تصریح کرد: «وقت آن رسیده است که ما همه موضع‌گیری کنیم و در برابرشان بایستیم و از تصمیم خود کوتاه نیاییم. من به شما می‌گویم که به حرفشان گوش نکنید، به مطالباتشان توجه نکنید و عضو این کارگروه مالی نشوید».

اخیراً روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی تصریح کرد دولت‌های تروئیکای اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) که ادعا می‌کنند در تلاش برای حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از آن هستند تحقق این هدف را به اجرای قوانین FATF در ایران گره زده‌اند.

«هندرسون» در پاسخ به سؤالی درباره انگیزه‌های اروپا از چنین اقداماتی گفت: «این نیز بخشی از نمایش کابوکی ایالات متحده است که در آن آمریکا خود را به‌عنوان تهدید و "پسر بد" معرفی می‌کند. [آمریکا] بازیگری است که باید تهدید کند و در بخشی دیگر این بانکداران بین المللی هستند که در حال اداره اقتصاد جهانی از زمان امپراطوری رم هستند و در شهر لندن زندگی می‌کنند جایی که همه تصمیمات مالی گرفته می‌شود».

«هندرسون» در یکی از کتابهایش به‌نام «نفت بزرگ و بانکدارانش در خلیج فارس» استدلال می‌کند «الیگارش‌های جهانی» با تلاش برای به‌دست گرفتن کنترل سه کالا یعنی نفت، سلاح و مواد مخدر و همچنین مالکیت بانک‌های مرکزی دنیا به‌دنبال سلطه بر اقتصاد جهان هستند.

او تأکید کرد: «آنها (کشورهای اروپایی) آنجا خواهند نشست و به شما خواهند گفت که "ما دوست شما هستیم و فقط آمریکا پسر بد است..."، این‌ها همه دروغ است زیرا نخبگان اروپایی از آمریکا به‌عنوان یک نیروی مزدور برای حفاظت از منافع بانکی، نفتی، الماس  و قاچاق مواد مخدر خود استفاده می‌کنند».

وی تصریح کرد: «همان‌قدر که به FATF اعتماد ندارم به اتحادیه اروپا نیز اعتماد ندارم، شاید استثنا وجود داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که این اتحادیه چگونه عمل خواهد کرد. شاید بشود اعضای اتحادیه را به‌صورت انفرادی قضاوت کرد ولی در بهترین حالت اروپا "پلیس خوب" می‌شود و آمریکا "پلیس بد". آنها سعی می‌کنند شما را  فریب دهند که به FATF بپیوندید و خواهند گفت "اگر عضو شوید ما از شما محافظت می‌کنیم."، این ساختار نواستعماری اقتصادی ریشه در اروپا و بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در سویس دارد که یک بانک مرکزی برای همه بانکداران اصلی است. این بانک به‌طور مجزا تصمیم‌گیری قضایی انجام می‌دهد».

هندرسون تصریح کرد: «ایران به‌نظر من نماد ارزش‌های خوب همچون عدالت است، ارزشی که پیش این افراد و جهان امروز جایگاهی ندارند. ما در یک بازی شیطانی هستیم که آنها بازیگردان آن هستند. من از موضع شما (ایران) حمایت می‌کنم و  (اگر جای شما بودم) یک اینچ هم عقب نمی‌نشستم و سازش درباره هیچ موضوعی را در زمان کنونی نمی‌پذیرفتم. نسبت به تهدیدها خویشتن‌داری نشان دهید. تهدید کردن کار افراد ضعیف، کشورهای ضعیف و امپراطوری‌های ضعیف است همان‌طور که ترامپ تهدید می‌کند، امپراطوری‌هایی که به آخر خط رسیده‌اند. آنها می‌دانند که افرادی زیاد شبیه ما در سراسر دنیا هستند که وارد بازی آنها نمی‌شوند و سعی دارند به ایران و دیگر کشورهای شریف کمک کنند. آمریکا به مردم خود نیز رحم نمی‌کند. آنها همه را هدف قرار می‌دهند، من و شما را. در واقع، هر کسی را که وجدان دارد هدف قرار می‌دهند. ما باید کنار هم قوی بمانیم و سازش نکنیم. دیگر جایی برای بازی و مذاکره با شیاطین نیست. ما باید خونسرد بمانیم و شرافتمندانه به کار خود ادامه دهیم».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر