۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۳۷۱۲۶
سازمان ملل:
یک گزارش محرمانه سازمان ملل که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است حاکی است که کره شمالی برنامه های موشکی و هسته ای خود را متوقف نکرده و این اقدام مغایر با تحریم های سازمان ملل است.
به گزارش پایداری ملی، گزارش محرمانه سازمان ملل بر اساس تحقیق و بررسی 6 ماهه کارشناسان مستقلی که بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت دارند، تهیه شده است. این گزارش روز جمعه به کمیته تحریم های کره شمالی در شورای امنیت ارائه شده است.

کارشناسان مستقل در این گزارش 149 صفحه ای اعلام کردند: کره شمالی برنامه های هسته ای و موشکی خود را متوقف نکرده و همچنان به نقض قطعنامه های شورای امنیت از طریق انتقال غیرقانونی فرآورده های نفتی از طریق کشتی به کشتی و همین طور انتقال محموله های زغال سنگ در سال 2018 میلادی ادامه داده است.

دفتر نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشده است.

این گزارش مدعی شده است که کره شمالی در حال همکاری نظامی با سوریه است و سعی کرده است تا تسلیحات نظامی را به حوثی های یمن بفروشد.

کره شمالی همچنین تحریم های مربوط به ممنوعیت فروش منسوجات را نقض کرده و طی اکتبر 2017 تا مارس 2018 میلادی بیش از 100 میلیون دلار کالا به چین، غنا، هند، مکزیک، سریلانکا ، تایلند، ترکیه و اروگوئه صادر کرده است.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که چین و روسیه از شورای امنیت خواسته اند تا تحریم های کره شمالی را کاهش دهد.

نگرانی ها درباره عدم پیشرفت به سوی دستیابی به نتایج نشست رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور رو به افزایش است. رهبر کره شمالی در نشست 22 خردادماه در سنگاپور وعده داده است تا برای خلع سلاح شبه جزیره کره همکاری کند.

آمریکا و سایر اعضای شورای امنیت بر این مساله تاکید کرده اند که اجرای قاطع تحریم ها باید تا زمانی ادامه یابد که کره شمالی اقدامات قاطع و روشنی را به سوی خلع سلاح انجام دهد.

این گزارش افزود: انتقال کشتی به کشتی محموله های فرآورده های نفتی در آبهای بین المللی از نظر ابعاد و پیچیدگی افزایش داشته است. یکی از روش های مرسوم کره شمالی برای تحویل محموله های نفتی در آب های بین المللی آن است که نفتکش های کره شمالی سامانه های رهگیری خود را خاموش می کنند.

شورای امنیت به اتفاق آرا از سال 2006 تاکنون تحریم های زیادی را علیه کره شمالی به خاطر برنامه های هسته ای و موشک بالستیک اعمال کرده است.

کارشناسان ادعا می کنند که همکاری نظامی کره شمالی با سوریه همچنان ادامه دارد. کارشناسان فنی کره شمالی که در زمینه موشک بالستیک متخصص هستند، در سال های 2011 و 2016 و 2017 به سوریه سفر کرده اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر