۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۳۶۸۸۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت تاکنون برنامه مدونی برای مهار نوسانات ارزی به پارلمان ارائه نکرده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت تاکنون برنامه مدونی برای مهار نوسانات ارزی به پارلمان ارائه نکرده است.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز و سکه گفت: از چند ماه گذشته که این نوسانات آغاز شده دولت تاکنون برنامه مدونی برای مهار این وضع نه به صورت مکتوب و نه به صورت شفاهی به مجلس ارائه نکرده است.

وی با تاکید براینکه باید دولت سیاست‌های ارزی خود را برای مهار شرایط فعلی تغییر دهد، ادامه داد: به طور نمونه در شرایط فعلی باید ارز به‌گونه‌ای تقسیم شود که موجب التهاب در بازار نشود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: حدود یک ماه است که به آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفته می‌شود در تخصیص ارز مسافرتی تجدید‌نظری صورت گیرد، اما تصمیمی در این زمینه گرفته نشده، چرا باید ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مسافرت‌های تفریحی داده شود.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس افزود: امروز به محصولات پتروشیمی که در داخل به راحتی می‌توان آن‌ها را تولید کرد، ارز تخصیص داده می‌شود تا واردات آن‌ها انجام شود.

مصری با بیان اینکه تعرفه‌های گمرکی برای کالا‌های که واردات آن‌ها نیز ممنوع نشده باید افزایش پیدا کند، اظهار داشت: با این کار قطعاً بخش اعظمی از التهاب تقاضای ارز گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در اولین قدم برای مهار التهابات ارزی جلوی تقاضای ارز را بگیرد، اضافه کرد: البته دولت نیز در ایجاد التهاب تقاضا بی‌تقصیر نبود، چون در روز‌های گذشته اعلام کرد متقاضیان می‌توانند برای دریافت ارز برای واردات، ثبت سفارش کنند که این خود بر این التهاب بازار افزود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه دولت به جای تقاضا عرضه را مدیریت کرد، افزود: زمانی تقاضا را باید تحریک کرد که منابع یا صندوق ارزی کشور بی‌انت‌ها باشد، اما دولت برعکس عمل کرد و خطای استراتژیک انجام داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اشاره به اینکه باید در شرایط فعلی بر تقاضای ارز مدیریت ایجاد شود، گفت: قطعاً با کنترل این حوزه می‌توان بر نوسانات تا حدود زیادی مسلط شد.

مصری درباره ضرورت تغییر در تیم اقتصادی دولت در شرایط فعلی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود تیم اقتصادی دولت تغییر کند حرف درستی است، اما این نکته را باید در نظر گرفت. در تصمیم‌های کلان اقتصادی هیئت دولت به صورت جمعی تصمیم‌گیری می‌کند و قطعا تمام اعضای درباره یک موضوع نظر می‌دهند اگر می‌خواهیم از این وضعیت عبور کنیم باید سیاست‌های دولت در بحث ارزی تغییر کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر