۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۳۶۵۱۱
وزیرامور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده است، ما باید شاهد فعالیت و تبادلات بانکی و افتتاح حساب باشیم. باید شاهد این باشیم که شرکت‌های متوسط و کوچک تجاری به ایران بیایند و با شرکایشان در بخش خصوصی و موارد مشابه دیگر تعامل کنند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر لزوم استقلال تصمیم گیری اروپایی ها گفت: باید دید که آیا اروپایی ها به زیستن در نظام جهانی جدید ادامه خواهند داد؛ نظامی که در آن یک کشور تصمیم نهایی را گرفته و دیگران ملزم به تبعیت از آن هستند.

ظریف در گفت وگویی که با شبکه یورونیوز در تهران انجام داد، افزود: گاهی این احساس به وجود می آید که آن تصمیم گیرنده حتی یک کشور نیست بلکه فرد یا افرادی هستند که بنابر منافع شخصی یا گروهی تصمیماتی اتخاذ می کنند و از دیگران انتظار تبعیت دارند.

وی بسته پیشنهادی اروپا را رضایت بخش ندانست و تاکید کرد: تهران «برای آزمودن امکان [حفظ توافق] به اروپا فرصت داد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش هایی از این گفت و گوی مشروح که روز پنجشنبه منتشر شد، اظهار داشت: ما بسته‌ای دریافت کردیم که رضایت بخش نبود، البته همکاری با اروپایی‌ها ادامه دارد و صحبت با آنها در جریان است .

ظریف با بیان اینکه برای آزمودن امکان [حفظ توافق] به اروپا فرصتی داده‌ایم، گفت: شاهد تعهد سیاسی از سوی اروپایی ها بوده‌ایم و همچنین اقدامات فنی نیز در این رابطه در حال اجراست، اما اینها کافی نیست. 

وزیرامور خارجه کشورمان در این مصاحبه که خلاصه آن روز چهارشنبه منتشر شد، تصریح کرد: دو چارچوب زمانی مشخص وجود دارد که اولین دسته از تحریم‌های آمریکا شامل نخستین چارچوب به شمار می رود و در ماه اوت (مردادماه )به اجرا گذاشته می‌شود و چارچوب زمانی دیگر، دومین دسته از تحریم‌های آمریکاست که در ماه نوامبر (آبان ماه )اجرا می‌شود و ما خواهیم دید که اروپا چطور با آن دست و پنجه نرم می‌کند و کاملا مطابق با آن، پاسخ خواهیم داد و برنامه‌ مشخصی برای آن داریم.

ظریف درباره برخی از تضمین هایی که اروپا باید بدهد، اظهار داشت: شاهد هستیم که برخی از شرکت‌های اروپایی تحت فشار و جو روانی که آمریکا سعی کرده بوجود بیاورد، شروع به خروج از [ایران] کرده‌اند. اروپایی‌ها باید با این مسئله مقابله کنند، البته اگر آنها واقعا علاقمند به حفظ توافقند. اگر واقعا شرکای اروپایی ما چنین اعتقادی دارند و دنبال چنین موضوعی هستند باید برای حفظ آن آماده هزینه کردن باشند. 

وی تاکید کرد: ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده است، ما باید شاهد فعالیت و تبادلات بانکی و افتتاح حساب باشیم. باید شاهد این باشیم که شرکت‌های متوسط و کوچک تجاری به ایران بیایند و با شرکایشان در بخش خصوصی و موارد مشابه دیگرتعامل کنند.

وی درخصوص دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند اظهار داشت: اکنون بخصوص بعد از دیدار رئیس جمهور ترامپ و رئیس جمهور پوتین، نگرانی‌هایی در آمریکا مشاهده می‌شود که رئیس جمهور ترامپ لزوما منافع ملی آمریکا را دنبال نمی‌کند. حتی اگر به‌دنبال منافع ملی آمریکا می‌بود، آیا مردم اروپا می‌پذیرفتند که منافع ملی آمریکا بر روند تصمیم‌گیری در اقتصاد جهانی چیرگی داشته باشد؟ آیا آنها حاضرند این را بپذیرند؟ آیا آنها آمادگی ایستادن مقابل این را دارند؟ این سئوالی است که دولت ها و شرکت‌های اروپایی باید از خود بپرسند. 

ظریف درباره راههای همکاری ایران و اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: راه‌های گوناگونی برای همکاری وجود دارد.همه شرکت‌های اروپایی سهامدار آمریکایی ندارند. بسیاری از شرکتهای اروپایی نه معامله‌ای با آمریکا دارند و نه تعلق و حضوری در آن کشور.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگر از سخنان خود به تحولات سوریه پرداخت و گفت: ایران و روسیه به مردم سوریه کمک کرده‌اند و ما این کار را تا زمانی که ضروری باشد ادامه می‌دهیم اما در پایان، این سوری‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند. ما روابط و همکاری خوبی با روسیه و دولت سوریه داریم و به این کار ادامه می‌دهیم. هدف ما در اینجا کاملا مشخص است هدفی که هدف فدراسیون روسیه هم هست. هدف، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی است. 

وی همچنین با اشاره به این بخش از سخنان دونالد ترامپ در نشست هلسینکی که ایران نباید از شکست داعش منتفع شود، این موضع را تاییدی بر حمایت رئیس جمهوری آمریکا از نیروهای داعش تلقی کرد و گفت: امروز اگر رئیس جمهور ترامپ می‌خواهد اعتباری به نام خود ثبت کند باید آن را در حمایت از داعش جستجو کند، کاری که آمریکا و متحدانش در تمام این مدت انجام می‌داده‌اند. این واقعیت که تسلیحات آمریکایی در دستان داعش و دیگر سازمان‌های افراط‌گرا کشف شده، توسط منابع غربی مستند شده است.

ظریف در پاسخ به این پرسش که «در اخبار شاهد بودیم که برخی مقامات روس به‌ویژه وزیر انرژی این کشور گفته‌اند که حاضرند در مقابل نفت به ایران کالا بدهند»، اظهار داشت: این‌ها بخشی از بسته بزرگتری از همکاری ایران و روسیه است که شامل فعالیت‌های بسیار و سرمایه‌گذاری توسط روسیه در بخش انرژی ایران، مشارکت این کشور در فعالیت‌های زیرساختی و تعامل بین دو طرف در حوزه تجارت و نفت می‌شود. این بسته همکاری بزرگی است که ما با روسیه داریم. اما من بر این باور نیستم که بخشی از آن بسته، فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن است. این بسته بسیار بزرگتر است و شامل موارد دیگری می‌شود؛ از جمله امکان همکاری در حوزه انرژی بین ایران و روسیه و همچنین امکان اینکه ایران پول نقد دریافت کند.

وی با اشاره به افزایش 50 میلیاردی روابط نفتی تهران و مسکو گفت: این‌ها بخشی از بسته بزرگتری از همکاری ایران و روسیه به شمار می رود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و فرستاده ویژه رییس جمهوری به مسکو هفته گذشته پس از دیدار با پوتین به خبرنگاران ایرانی گفت: در ملاقاتی که با رئیس جمهوری روسیه داشتیم، پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری تسلیم ولادیمیر پوتین شد.

ولایتی در ادامه همچنین به مذاکرات خود با پوتین درباره همکاری های ایران و روسیه در حوزه نفت اشاره و خاطرنشان کرد: روابط در عرصه نفتی می تواند تا 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: اظهارات رئیس جمهوری روسیه حاکی از این بود که روابط نفتی دو کشور می تواند تا سقف 50 میلیارد دلار برسد.

ولایتی افزود: روسیه آماده است تا این رقم را در بخش نفتی ایران سرمایه گذاری کند که در صورت تحقق آن خروج برخی از شرکت های نفتی از کشور جبران خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر