۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۳۳۳
ظاهرا طرح‌های یک حمله نظامی از قبل در حال آماده شدن است. اسرائیل و آمریکا چند ماه قبل یک گروه کاری مشترک را تاسیس کرده‌اند که بر تحریک شورش در ایران متمرکز است.
اسرائیل و آمریکا چند ماه قبل یک گروه کاری مشترک را تاسیس کرده‌اند که بر تحریک شورش در ایران متمرکز است. ارتش اسرائیل به تازگی، سرلشگر نیتسان آلون را، به عنوان نخستین مدیر پروژه ویژه ارتش برای هماهنگ کردن همه مسائل مرتبط با جنگ علیه ایران، منصوب کرده است. دو هفته پیش، آلون برای آغاز برنامه‌ریزی مشترک به آمریکا سفر کرد". 
 
سیاست تغییر رژیم در ایران بخشی از استراتژی بزرگ خاورمیانه است که طی نخستین سفر خارجی ترامپ در آن دیدار سرنوشت‌ساز ریاض پایه‌ریزی شد. سیاست‌های خصمانه کاخ سفید در برابر ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای، سبب شد که بسیاری از ناظران، درباره هدف واقعی ترامپ در منطقه گمانه‌زنی کنند.
 
در ادامه این گمانه‌زنی‌ها، ایان مکردی، دیپلمات بلندپایه سابق بریتانیا، طی یادداشتی در وبگاه تحلیلی-خبری فیرآبزرور، سیاست‌های دولت آمریکا، را در راستای یک جنگ دیگر در خاورمیانه، مشخصا با ایران، دانست و نوشت: " دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، عزم خود را جزم کرده تا با ایران جنگ کند و تلاش می‌کند دولت تهران را به یک تله بکشاند. شواهد این امر، واضح هستند. ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و درحال بازگرداندن تحریم‌های آمریکا است. مضاف بر این، او تهدید کرده هر کشور دیگری که نفت ایران را بخرد، را تحریم می‌کند. آمریکا به عربستان سعودی و اسرائیل کمک نظامی می‌کند تا به مواضع ایران در یمن و سوریه حمله کنند". به گفته این دیپلمات سابق، آمریکا و اسرائیل، به دنبال امضای توافقی با روسیه هستند که به موجب آن، اگر بشار اسد همه نیرو‌های ایرانی را از سوریه اخراج کند، اجازه می‌یابد که در قدرت باقی بماند. هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای گفتگو درباره این توافق احتمالی دیدار کرد. این توافق در رأس دستورکار نشست آینده ترامپ و پوتین خواهد بود. با این حال، چنین اقداماتی علیرغم دشواری‌های اقتصادی که تحریم‌ها ایجاد کرده، به تنهایی نمی‌توانند نظام ایران را دچار مشکل کنند. مکردی: در جریان سفر ترامپ به ریاض، سیاست تغییر رژیم ایران پایه‌ریزی شد. مکردی با اشاره به تهدیدات مقامات ایران درخصوص بستن تنگه هرمز، افزود اگر ایران تحریک شود و کشتی‌های خارجی را در تنگه هرمز هدف قرار دهد، ترامپ خوشحال خواهد شد. زیرا این امر به آمریکا یک بهانه برای جنگ خواهد داد.
 
آمریکا در آن حالت، مدعی خواهد شد که ایران قصد دارد ۳۰ درصد عرضه نفت جهانی را مسدود کند و بنابراین حمله نظامی به ایران تنها راه بازداشتن آن است. مکردی ادامه داد: " ظاهرا طرح‌های یک حمله نظامی از قبل در حال آماده شدن است. اسرائیل و آمریکا چند ماه قبل یک گروه کاری مشترک را تاسیس کرده‌اند که بر تحریک شورش در ایران متمرکز است. ارتش اسرائیل به تازگی، سرلشگر نیتسان آلون را، به عنوان نخستین مدیر پروژه ویژه ارتش برای هماهنگ کردن همه مسائل مرتبط با جنگ علیه ایران، منصوب کرده است. دو هفته پیش، آلون برای آغاز برنامه‌ریزی مشترک به آمریکا سفر کرد". بنا به ادعای این دیپلمات بریتانیایی، سیاست تغییر رژیم در ایران، بخشی از استراتژی بزرگ خاورمیانه است که در جلسه سرنوشت‌ساز ترامپ با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، محمد بن زاید، ولیعهد امارات، و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، در ریاض پایه‌ریزی شد. این استراتژی متشکل از یک ائتلاف میان پادشاهی‌های حوزه خلیج فارس (من‌های قطر که همکاری نمی‌کند)، مصر و اسرائیل برای مقابله با ایران است. براساس تحلیل مکردی، حتی طرح آمریکایی برای حل مسئله فلسطین، موسوم به معامله قرن، هم در اساس برای مقابله با ایران است، زیرا مسئله فلسطین برای ایران جهت تضعیف جاه‌طلبی‌های اسرائیل در منطقه، یک اهرم فراهم می‌کند. عربستان و امارات، در ازای حمایت مالی از معامله قرن، با آمریکا و اسرائیل جهت عقب راندن نفوذ ایران در سرتاسر خاورمیانه و در نهایت تغییر رژیم آن، ائتلاف خواهند کرد. به نوشته مکردی، این سیاست حتی در کنگره یا پارلمان‌های اسرائیل یا کشور‌های دیگر هم مورد بحث قرار نگرفته است چه برسد به مجمع‌های مشورتی خاورمیانه. تغییر رژیم و جنگ با ایران، سیاستی است که توسط جارد کوشنر، داماد ترامپ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید طرح‌ریزی شد. اروپایی‌ها مخالف این سیاست هستند، اما ظاهرا صدا‌های عاقلانه در واشنگتن به حاشیه رانده شده‌اند. آخرین این صداها، رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، بود. خود ترامپ هم البته اندکی این را می‌فهمد، اما به شکل اورولی* می‌داند پایگاه هوادارانش معتقدند که "ایران بد و اسرائیل خوب است". هرگونه تحقیق و تفحص درباره تبعات خاورمیانه، فراتر از او است. * صفت اورولی از جورج اورول، رمان‌نویس مشهور، اخذ شده و اصطلاحا به نگرش یا سیاست بی‌رحمانه‌ای گفته می‌شود که از طریق شنود، پروپاگاندا، ترویج اطلاعات غلط و انکار حقیقت به دنبال تحمیل نوعی سیطره بر جامعه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر