۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۳۶۳۱۴
رهبران اروپایی از این نگران هستند که ترامپ به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر بازگرداندن نظامیان آمریکایی از نقاط مختلف جهان از جمله اروپا عمل کند.
۱۸ ماه پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ و پیگیری سیاستِ «نخست آمریکا» از سوی او، رهبران اروپایی که قرار است هفته بعد با وی دیدار کنند از این هراس دارند که ایالات متحده شیوه سنتی خود را تغییر دهد و فرآیند بیرون‌کشیدن نظامیان آمریکایی از اروپا را آغاز کند.

به نوشته نشریه مک‌کلاچی، این ارزیابی در شرایطی مطرح شده است که کشور‌های شرق اروپا در حال رایزنی برای افزایش تعداد نظامیان آمریکایی حاضر در این قاره هستند، که خود ناشی از نگرانی آن‌ها بابت سیاست‌های روسیه است.

مسئله اینجاست که ترامپ از زمان تبلیغات رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تاکنون، در حال سخن گفتن از بازگشت نظامیان آمریکایی از سرتاسر جهان است، مسئله‌ای که در چارچوب سیاست «نخست آمریکا» جای دارد، هرچند این بخش هنوز عملی نشده است.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع پیشین آمریکا نیز با اشاره به این مسئله می‌گوید که اروپایی‌ها «تا سر حد مرگ ترسیده‌اند ... آن‌ها از یک رئیس جمهوری شدیدا غیرقابل‌پیش‌بینی آمریکا نگران هستند. آن‌ها به شکل فزاینده‌ای از این نگران هستند که وی کار‌هایی را نه براساس منافع حداکثری بلکه بر اساس چشم‌انداز "نخست آمریکا" انجام دهد.»

ماه گذشته بود که نشریه واشنگتن‌پست گزارش داد پنتاگون بررسی تأثیر خروج ۳۵ هزار نظامی فعال آمریکایی از آلمان را مورد بررسی قرار داده است.

با این حال، انتظار نمی‌رود که سرنوشت نظامیان آمریکایی در اروپا جزء دستورکار‌های نشست سران ناتو در بروکسل باشد، اما همچنان مسئله‌ای بسیار جدی به نظر می‌رسد.

به نوشته نشریه مک‌کلاچی، برخی‌ها از این نگران هستند که یک ترامپ غیرقابل‌پیش‌بینی در نشست با همتای روسی خود با برداشتن برخی گام‌ها که می‌توانند روسیه را جسورتر کند، موافقت کند، همچون موافقت با توقف تمرین‌های نظامی یا موافقت با این نکته که شبه‌جزیره کریمه به روسیه تعلق دارد.

ماگنوس نوردنمن، تحلیلگر مسائل دفاعی در اندیشکده شورای آتلانتیک در این خصوص می‌گوید که طرف‌های اروپایی پس از اینکه ناسزا‌های ترامپ درباره هم‌پیمانانش در گروه ۷ و همچنین میزان مشارکت اعضای سازمان ناتو در مخارج این نهاد را شنیدند و شاهد اشتیاق ترامپ برای دیدار با پوتین و رهبر کره شمالی بودند، «مطلقا نگران» شده‌اند.

به گفته نوردنمن، «در تمامی این مسائل عناصری از عدم اطمینان وجود دارد ...، اما همگی‌مان باید [منتظر باشیم]... و امیدوار باشیم که رئیس جمهوری هنگام عزیمت به بروکسل در حالت خوبی باشد.»

البته یک مقام ارشد دولتی آمریکا که از ماجرا مطلع است گفت که انتظار نمی‌رود که ترامپ اروپایی‌ها را به خارج کردن نظامیان آمریکایی از آلمان یا جای دیگری تهدید کند.

احتمال می‌رود که کنگره با خروج نظامیان آمریکایی مخالفت کند و می‌تواند با تصویب قانونی در ممنوعیت هزینه‌کرد پول برای خروج نظامیان از اروپا، مانع ترامپ شود.

ترامپ تاکنون هم‌پیمانان و سازمان‌های بین‌المللی و حتی سازمان ملل را به دفعات مورد انتقاد قرار داده است، و هم‌پیمنانان اروپایی آمریکا از این نگران هستند که وی کمتر از رؤسای جمهوری پیشین آمریکایی درباره امنیت آن‌ها و ناتو دغدغه داشته باشد. ماه گذشته بود که ترامپ به ناگاه از امضای بیانیه مشترک گروه جی‌-۷ که شامل بزرگترین اقتصاد‌های جهان است، خودداری کرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر