۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۳۶۲۹۸
جمال شفیعی رییس بنیاد همکاری‌های امنیت بین المللی تهران و رییس کنفرانس امنیتی تهران، نامه‌ای به ۴۰ تن از اندیشمندان شرکت کننده در کنفرانس امنیتی تهران درباره برجام و خروج امریکا از این توافق چند جانبه بین المللی ارسال کرد.
در این نامه بر «رفتار‌های ناقض برجام و تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی هیأت حاکمه ایالات متحده امریکا و نقض آشکار قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» به عنوان عامل ایجاد تنش و برهم زدن ثبات و امنیت جهانی تأکید شده است.

رییس کنفرانس امنیتی تهران در این نامه با اشاره به اهمیت توافق برجام به عنوان «یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دیپلماسی چندجانبه و رویکرد مبتنی بر حل و فصل صلح آمیز اختلافات بین المللی»، خاطرنشان کرده است: «در شرایطی که بی اعتنایی به مقررات بین المللی و تلاش برای تخریب هنجار‌ها و ساختار‌های قانونی و حقوقی در نظام بین الملل، به رویکرد بارز سیاست خارجی دولت کنونی امریکا تبدیل شده است، وظیفه همه نخبگان سیاسی، اندیشمندان، متفکران و روشنفکرانِ صلح جو و امنیت طلب تلاش برای حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی از طریق صیانت از برجام است».

رییس بنیاد همکاری‌های امنیت بین المللی تهران هم چنین در پایان این نامه، درخواست کرده که اندیشمندان شرکت کننده در کنفرانس امنیتی تهران به عنوان شخصیت‌های بین المللی، هم، چون گذشته، «در راستای تقویت اصول مشترکی، چون رعایت موازین و حقوق بین الملل، پایبندی به تعهدات بین المللی، پرهیز از تهدید و توسل به زور، حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات، احترام به حاکمیت کشور‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها به شکل‌گیری آینده‌ی بهتر برای امنیت منطقه‌ای و بین المللی تلاش نمایند».

بر اساس اعلام روابط عمومی کنفرانس امنیتی تهران، تعداد کثیری از دریافت کنندگان این نامه ضمن تأکید بر ضرورت اجماع بین المللی برای مقابله با رفتار‌های یک سویه امریکا علیه حقوق بین الملل، بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک دستاورد مهم حقوقی برای تقویت صلح و ثبات و امنیت در محیط پر آشوب امروز جهان تأکید کردند.

کنفرانس امنیتی تهران سالانه با حضور اندیشمندان، کارشناسان و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جهان در تهران برگزار می‌شود.

دو دوره از این کنفرانس با مشارکت ده‌ها دانشگاه، اندیشکده و مؤسسات پژوهشی توسط بنیاد همکاری‌های امنیت بین المللی تهران در دو سال گذشته در پایتخت کشورمان برگزار شده است.

مفاهمه و گفتگو، هم چنین تبادل نظر‌ها و دیدگاه‌ها و بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و به ویژه نقش کشورمان در ایجاد امنیت جمعی و ثبات منطقه ای، از مهم‌ترین موضوعات این کنفرانس بوده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر