۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۳۶۲۷۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به مشاهده موارد ابتلا به بیماری نشخوارکنندگان کوچک گفت: تاکنون در پارک ملی خبر بافت ۵۰ راس بز و قوچ کوهی به اثر این بیماری تلف شده اند.
به گزارش پایداری ملیس، رضا جزینی زاده عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام کوچک یا (ppr) در پارک ملی خبر بافت دیده شده است، گفت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان دام کوچک (ppr) یک بیماری مشترک بین دام وحشی و اهلی بوده و حتی در بعضی موارد می تواند این بیماری با انسان هم مشترک باشد.

وی اظهار داشت: تاکنون در پارک ملی خبر بافت ۵۰ راس بز و قوچ کوهی به این بیماری مبتلا شده بودند که لاشه های آنها را سوزاندیم و دفن کردیم.

جزینی زاده تصریح کرد: در زمینه مبارزه با طاعون نشخوارکنندگان کوچک به استانداری و مدیریت بحران نامه ارسال کردیم که اعتبارات در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست استان قرار گیرد.

وی گفت: این بیماری، یک بیماری خطرناک است که همه دستگاه ها از جمله استانداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت و فرمانداری بافت باید وارد این مسئله شوند و اگر مدیریت بحران در این زمینه صورت نگیرد تبدیل به یک بحران مدیریت خواهد شد.

لزوم تشکیل ستاد مدیریت بحران استان کرمان

مدیرکل محیط زیست استان کرمان بیان کرد: تا این لحظه هیچ گونه همکاری در استان کرمان در زمینه مبارزه با طاعون نشخوارکنندگان کوچک با سازمان محیط زیست استان کرمان انجام نشده است.

جزینی زاده گفت: درخواست تشکیل ستاد مدیریت بحران استان را داده ایم که تاکنون این جلسه تشکیل نشده و امکاناتی که درخواست داده ایم در اختیار ما قرار داده نشده است. اگر این بیماری از پارک ملی خبر به سایر مناطق استان نفوذ کند به یک خطر و بحران جدی در استان تبدیل می شود.

وی ابراز داشت: تا این لحظه هیچگونه اعتباراتی برای پیشگیری از این بیماری در اختیار ما قرار داده نشده و امکانات ما جوابگو نیست.

جزینی زاده ادامه داد: اگر این بیماری از پارک به بیرون سرایت کند، کل دام اهلی را از بین می برد و تلف می کند و لازم است همکاری بیشتر و نزدیک تری نسبت به گذشته در استان به وجود آید.

وی تصریح کرد: تاکنون با این امکانات کمی که در اختیار داشته ایم توانسته ایم بیماری را در پارک ملی خبر بافت مهار کنیم، اما این امکانات جوابگو نیست و اگر این بیماری از پارک بیرون سرایت کند به عنوان یک خطر بیوتروریست محسوب می شود و هزینه های که در آینده پرداخت می کنیم بیش از این ها است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر