۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۳۶۱۷۵
در جلسه مرکز فوریت‌های اجتماعی مطرح شد؛
در جلسه صبح امروز مرکز فوریت‌های اجتماعی شهر تهران که با حضور فرماندار تهران برگزار شد نمایندگان دستگاه‌های مختلف توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش پایداری ملی، نعمتی رئیس مرکز خدمات اجتماعی شهرداری تهران صبح امروز در نشست مرکز فوریت‌های اجتماعی به میزبانی فرماندار تهران با بیان اینکه امروز همه دستگاه‌های ذیربط در امر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در این جلسه حضور داشتند، گفت: امیدواریم با انجام مسئولیت‌هایی که به هر دستگاه محول شده بتوانیم گام موثری در حل مشکل آسیب‌های اجتماعی برداریم.

از لزوم افزایش ظرفیت کمپ‌ها تا عدم کمک مردم به متکدیان

وی با بیان اینکه آسیب دیدگان اجتماعی از طریق گشت‌های فوریت اجتماعی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و به این مجتمع منتقل خواهد شد، تصریح کرد: در این مجتمع نماینده تمامی دستگاه‌های دخیل هستند که با هماهنگی دستگاه قضایی و پلیس در اختیار سازمان‌های هدف قرار خواهند گرفت.

نعمتی با بیان اینکه اگر آسیب دیدگان اجتماعی نیاز به درمان داشته باشند در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته می‌شوند، گفت: در حوزه قانونی هر دستگاه متولی یک امر است که امیدواریم همه دستگاه‌ها به صورت جهادی و موثر وارد میدان شوند.

در ادامه سرهنگ عبدالوهاب حسنوند جانشین پلیس مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه جلسه امروز به دعوت فرماندار تهران انجام شد و بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر به خصوص در منطقه دروازه غار مورد تاکید قرار گرفت، تصریح کرد: جلسه خوبی بود و سازمان‌های ذینفع موظف شدند تا اقدامات قانونی خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد معتادان متجاهر بیش از ظرفیت کمپ‌هایی است که در اختیار ما قرار گرفته گفت: همانطور که قبلا اعلام کردیم چنانچه ظرفیت کمپ‌ها افزایش یابد ظرف یک هفته می‌توانیم معتادان متجاهر را تحویل کمپ‌های ماده 16 دهیم.

وی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که 50 درصد ظرفیت کمپ‌های فعلی ایجاد شود تا بتوانیم به طور کامل معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد ظرفیت بیشتری تحویل پلیس داده شود تا شاهد پاکسازی بهتری باشیم و چنانچه این ظرفیت افزایش نیابد نمی‌توانیم پاکسازی در سطح شهر به خصوص در محله دروازه غار، اتوبان‌ها و ... را انجام دهیم؛ اما خوشبختانه فرماندار تهران امروز عنوان کرده است که در آینده ظرفیت بیشتری از کمپ‌های ترک اعتیاد در اختیار پلیس قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، مفاخریان شهردار منطقه 9 نیز با بیان اینکه مرکز مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی به زودی با حضور استاندار و شهردار تهران افتتاح می‌شود، گفت: این مرکز با هدف رسیدگی به موضوعات آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان خیابانی، متکدیان، معتادان متجاهر و ... ایجاد شده است و همه دستگاه‌های مسئول در این مجتمع حضور دارند تا بتوانند هر چه سریعتر موضوعات اجتماعی را ساماندهی کنند.

وی با بیان اینکه تجهیز این ساختمان در اختیار شهرداری منطقه 9 بود، گفت: وظایف این مجتمع توسط مرکز فوریت‌های اجتماعی و سازمان خدمات اجتماعی تدوین می‌شود که قصد دارند به صورت متمرکز خدمات مربوط به آسیب‌های اجتماعی را ساماندهی کنند و شهرداری منطقه 9 نیز پشتیبانی این مرکز را بر عهده دارد.

در ادامه مهشید موقر معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران نیز با بیان اینکه بعد از ورود مقام معظم رهبری به موضوع آسیب‌های اجتماعی تمامی دستگاه‌های دخیل تمام قوای خود را به کار بستند تا شاهد بهبود اوضاع در این زمینه باشیم، گفت: بهزیستی نیز به سهم خود در مورد ساماندهی معتادان، کودکان کار و سایر گروه‌های هدف مورد تاکید بهزیستی وارد شده است و از امکانات خود برای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اتباع امیدواریم اداره کل اتباع اتفاقات خوبی را رقم بزنند، گفت: در سه ماهه اول امسال حدود 73 درصد مخاطبان در حوزه کودکان کار را اتباع بیگانه تشکیل می‌دادند که باید برای حل این مشکل نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

موقر با بیان اینکه پشتوانه اصلی سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی مردم هستند، گفت: در جمع‌آوری کودکان کار باید دو نکته را مد نظر قرار داد که یکی از آنها این است که تعریف کودک کار و خیابانی از هم جداست، به گونه‌ای که غالبا به کودکی خیابانی می‌گویند که خانواده ندارد اما غالبا کودکان کار خانواده دارند و به عنوان کمک حال خانواده کار می‌کنند و نکته دوم اینکه تمام تلاش ما توانمندسازی خانواده است تا کودکان مجبور نشوند بار خانواده را یدک بکشند و دقت داشته باشید اگر بنا به هر دلیلی خانواده صلاحیت نگهداری کودک را نداشته باشد آنها به مراکز شبه خانواده معرفی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در ادامه مروستی مدیرکل دفتر اجتماعی فرمانداری تهران نیز با بیان اینکه با افتتاح مجتمع فوریت‌های اجتماعی غربالگری آسیب دیدگان اجتماعی به سرعت و خوبی انجام می‌گیرد، گفت: نمایندگان تمامی دستگاه‌های دخیل در حل آسیب‌های اجتماعی در این مجتمع حضور دارند و از امروز بحث غربالگری و جذب آسیب دیدگان اجتماعی در دستگاه‌های مورد هدف از طریق این مرکز انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 12 دستگاه در این مجتمع هستند که مددجویان جامعه هدف خود را پذیرش می‌کنند، گفت: مثلا در بحث کودکان خیابانی نماینده بهزیستی در این مجتمع حضور دارد که پس از تحویل مددجو در کمتر از 24 ساعت فرایند جذب آن آغاز می‌شود.

مدیرکل دفتر اجتماعی فرمانداری تهران در مورد ظرفیت پذیرش این مجتمع گفت: معمولا در فصل‌های مختلف نوع و تعداد مددجویان متفاوت است. مثلا در بحث متکدیان در تابستان تعداد این افراد افزایش می‌یابد و یا مهاجرت کودکان کار به دلیل تعطیلی مدارس به تهران بیشتر است و یا در فصل زمستان با پدیده کارتن خوابی بیشتر مواجه هستیم که بر همین اساس به نظر می‌رسد حداقل روزانه 100 نفر در این مجتمع جذب شوند.

وی با بیان اینکه این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده که برای هر گروه سنی طبقه‌ای تفکیک شده است، تصریح کرد: برای کودکان کار یک طبقه خاصی در نظر گرفته شده و البته دقت داشته باشید که فرآیند جذب مددجویان به سرعت انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بزرگترین چالش امروز، بحث مهاجرت است، گفت: مردم تهران با توجه به محبت و رأفتی که دارند به آسیب دیدگان کمک می‌کنند اما دقت داشته باشید که این مسئله به بازتولید آسیب کمک می‌کند و باید فرآیند ساماندهی به دقت تدوین شود تا علاوه بر جذب مشارکت مردم، سایر دستگاه‌های دخیل نیز فعال باشند.

به گزارش ایسنا، جلسه صبحگاهی مرکز فوریت‌های اجتماعی شهر تهران به ریاست فرماندار و حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های دخیل در ساختمان بهاران منطقه 9 که از این پس به نام مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهر تهران خوانده می‌شود، برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر