۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۳۶۱۵۰
خبرگزاری رویترز جمعه به نقل از یک مقام ارشد ایرانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تلاش طرف‌های دیگر به منظور حفظ این توافق نوشت، ایران برای همه گزینه‌های احتمالی آمادگی دارد.
این مقام ایرانی نامش ذکر نشده است، اظهار کرد: ما برای همه گزینه‌های احتمالی آماده هستیم. عدم موفقیت توافق هسته‌ای تنش در منطقه را افزایش می‌دهد. سایر امضاکنندگان برجام برای حفظ این توافق باید زیان ناشی از تحریم‌های آمریکا را جبران کنند.

هتل «کوبورگ» وین پایتخت اتریش امروز شاهد برگزاری نشست وزیران امور خارجه ایران و پنج قدرت جهانی است. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در این نشست بسته پیشنهادی خود را با هدف تأمین منافع اقتصادی، تجاری و مالی جمهور اسلامی از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا ارائه دهد.
«هایکو ماس» وزیرامور خارجه آلمان نسبت به ثمربخش بودن مذاکرات برجامی امروز در وین ابراز خوشبینی کرد. وی تصریح گرد که تصور نمی‌کند این دور از گفت: وگو‌ها به صورت منفی به پایان برسد، اما احتمال دارد که به مذاکرات بیشتری نیاز باشد.
«ژان ایو لودریان» وزیرامورخارجه فرانسه نیز تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پیش از تحریم‌هایی که آمریکا ماه نوامبر اعمال می‌کند، به راه حلی دست یابیم.
در همین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو و پکن علاقه‌مند به حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت گذشته به بهانه عدم پایبندی ایران به برجام و ادعای حمایت تهران از تروریسم، کشورش را از برجام خارج کرد و اعلام کرد که تحریم‌ها را بازخواهد گرداند؛ این در حالی است که سازمان بین المللی انرژی اتمی تاکنون یازده بار پایبندی ایران به این توافق را تائید کرده است.
به دنبال اقدام ترامپ، سران انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در برجام باقی مانده و به تعهدات دولت‌های خود در آن پایبند خواهند ماند. چین و روسیه دو کشور دیگر امضاکننده برجام نیز بر ادامه پایبندی خود به این توافق بین المللی تأکید کرده اند.
در حالی که آمریکا سعی دارد کشور‌های دیگر را وادار کند تا به تحریم‌ها علیه ایران محلق شوند، بسیاری از طرف‌های تجاری تهران تمایلی به همراهی با واشنگتن نشان نداده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر