۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۳۶۱۴۹
معاون انستیتو کشور‌های همسود' در روسیه تصریح کرد: حمایت سیاسی صرف برای دفاع از برجام و اجرای آن کافی نیست و اروپا باید برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران گام‌های عملی بردارد.
«ولادیمیر یفسییف» کارشناس ارشد روس روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در مسکو وضعیت پیرامون اجرای برجام را پیچیده و حساس خواند که شرکت کنندگان در آن باید با هشیاری آن را رصد و تصمیم‌های درست و به موقع بگیرند.

این کارشناس روس با اشاره به خروج آمریکا از برجام، آن را مغایر با اصول بین المللی و عرف دیپلماتیک خواند و افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند و حق ندارد از یک قرارداد بین المللی که امضا کرده و بویژه اینکه به تصویب شورای امنیت رسیده است خارج شود.

کارشناس روس اظهار داشت: آمریکا از ابتدای امضای برجام نیز به تعهدات خود عمل نکرد، ازجمله بار‌ها تحریم‌هایی را در مورد ایران و مقام‌های این کشور وضع کرد.
وی ادامه داد: در واقع آمریکا با رفتار خود این واقعیت را اثبات کرد که علاقه‌مند به تقویت صلح و امنیت بین المللی نیست و اقدامات این کشور بر تنش آفرینی در نقاط مختلف جهان متمرکز شده است.
یفسییف گفت: در این شرایط اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر مهم در برجام وظیفه مهم و تاریخی در حمایت از توافقات بین المللی خود برعهده دارد.
وی ادامه داد: دفاع از برجام هم اکنون تبدیل به دفاع از منافع اروپا شده است و اتحادیه اروپا نمی‌تواند تنها با بیانیه‌های سیاسی و نظر‌های حمایتی مقام‌های خود از آن دفاع کند.
کارشناس روس تاکید کرد: حمایت از شرکت‌های اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران و کاستن از ریسک تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه این شرکت‌ها می‌تواند نخستین اقدام عملی اروپا در حمایت از توافق هسته‌ای باشد.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا اخیرا با اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کشور‌های اروپایی نشان داد که شریک تجاری مطمئنی برای هیچ کس نیست، واشنگتن در خصوص برجام نیز همین گونه عمل کرد و نشان داد که نمی‌خواهد کشور‌های اروپایی با ایران همکاری داشته باشند.
یفسییف ادامه داد: اتحادیه اروپا می‌تواند از توانایی و نفوذ خود در عرصه بین المللی برای جلوگیری از تحریم شرکت‌های اروپایی مشارکت کننده با ایران استفاده کند.
به گزارش ایرنا، نشست کمیسیون مشترک وزیران خارجه عضو برجام امروز به ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران پنج قدرت جهانی و ایران در هتل کوبورگ وین برگزار شد.
این دومین نشست پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به شمار می‌رود که در آن قرار است بسته اقتصادی پیشنهادی اروپا با هدف تامین منافع اقتصادی تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا ارائه شود.
در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که خردادماه گذشته در سطح مدیران سیاسی در وین برگزار شد، شرکت کنندگان خواهان ادامه این توافق و تامین نظرات ایران شدند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته به بهانه عدم پایبندی ایران به برجام و ادعای حمایت تهران از تروریسم، کشورش را از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ خارج کرد و یادآور شد که تحریم‌ها را باز می‌گرداند؛ این در حالی است که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۱ بار پایبندی ایران به این توافق را تایید کرده است.
همچنین سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند و به تعهدات دولت‌های خود در آن پایبندند.
چین و روسیه دو کشور دیگر امضاکننده برجام نیز بر ادامه پایبندی خود به این توافق بین‌المللی تاکید کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر