۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۳۶۰۹۳
با هدف آشنایی بیشتر جامعه طراحان گرافیک و علمی کشور با پدافند غیرعامل شهری، معاونت امور شهری و تهران سازمان پدافند غیرعامل کشور نخستین مسابقه طراحی پوستر خود را با موضوع پدافند غیرعامل شهری برگزار می کند.

به گزارش پایداری ملی، ایمنی و امنیت از ابتدایی­ترین اصول در جهت دستیابی به استانداردهای مطلوب آسایش شهری است و اصولاً توجه به پدافند غیرعامل شهرها در مقابل تهدیدات انسان­ ساخت امری است که از آغاز شکل­ گیری شهرها همواره موردتوجه بوده است. جنگ­ها از بارزترین تهدیدات جامعه بشری بوده­ اند که همواره به‌عنوان یک پدیده اجتماعی در جوامع شهری حضور داشته­ اند اما توجه به ایمن­ سازی و مصون­ سازی شهرها در مقابل تهدیدات انسان­ ساخت دیگری مانند تهدیدات شیمیایی، زیستی، پرتوی و سایبری، همچنان به‌عنوان یک نیاز جدی و اجتناب­ ناپذیر محسوس بوده و باید موردتوجه قرار گیرد.

فراخوان اولین مسابقه طراحی پوستر با موضوع پدافند غیرعامل شهری

اگرچه دفاع از زمان‌های دور تا به امروز در شکل کالبدی شهرها مطرح است اما در شهرسازی معاصر با توجه به تقدم برنامه و طرح‌های توسعه در شکل گیری، ایجاد و توسعه شهرها، رویکردهای دفاعی آن روبه کاهش است.

در چند دهه اخیر، مهاجرت مردم از روستاها به شهرها منجر به این امر شده است که در حال حاضر در کشور ما حدود 70 درصد جمعیت شهری وجود داشته باشد و در این میان شهرها به دلیل عدم کنترل و متمرکز نبودن برنامه مناسب توسعه، به صورت افسارگسیخته توسعه پیدا کرده اند و در نتیجه، به تراکمی از جمعیت و زیرساخت ­ها و درنتیجه مجموعه ای از ناهنجاری ها و آسیب پذیری ها مانند عدم رعایت حریم از مراکز پرخطر، ساختمان­ های مرتفع با نماهای شیشه­ ای و عدم رعایت مؤلفه‌های دفاعی و امنیتی در مدیریت، برنامه­ ریزی و طراحی شهرهایمان تبدیل شده اند که که در هنگام وقوع تهدیدات انسان­ ساخت مانند حملات نظامی، حملات تروریستی، تهدیدات زیستی، پرتوی، شیمیایی و سایبری موجب خسارات و تلفات سنگین به زیرساخت­ های شهری، تأسیسات، تجهیزات و از همه مهم­تر جمعیت شهری خواهد شد و در نتیجه، لزوم هرچه بیشتر ورود مباحث پدافند غیرعامل در شهر به منظور کاهش آسیب­ پذیری، تسهیل مدیریت بحران، استمرار خدمات ضروری، بازدارندگی دفاعی و افزایش پایداری شهر احساس می­شود.

در همین راستا و نیز با هدف آشنایی بیشتر جامعه طراحان گرافیک و علمی کشور با پدافند غیرعامل شهری، معاونت امور شهری و تهران سازمان پدافند غیرعامل کشور نخستین مسابقه طراحی پوستر خود را با موضوع پدافند غیرعامل شهری برگزار می کند. شایان ذکر است که از طراحان برتر طی مراسمی در هفته پدافند غیرعامل (5 الی 11 آبان ماه 1397) با اهداء جوایز نفیسی تقدیر خواهد شد.

محورهای فراخوان پدافند غیرعامل شهری:

Ø پدافند غیرعامل در برنامه ریزی شهری

Ø پدافند غیرعامل در طراحی شهری

Ø تسهیل مدیریت بحران های شهری

Ø مراکز پرخطر شهری (مصون سازی یا خروج از شهر)

Ø چندمنظوره سازی فضاهای شهری

Ø مصون سازی زیرساخت های تأسیساتی و حمل و نقل شهری

Ø تخلیه و اسکان اضطراری

شرایط شرکت در مسابقه:

Ø آثار ارسالی باید در دو فرمت psd لایه باز و همچنین jpg با رزولوشن ۳۰۰dpi و با اندازه ۷۰ سانتی‌متر در ضلع بزرگ و ۱۹۲۰ پیکسل در ضلع بزرگ طراحی شده و به پست الکترونیکی pdut@paydarymelli.ir ارسال گردد.

Ø روی پوستر باید عبارتی با محوریت موضوعات فراخوان دیده شود..

Ø در تکنیک و ابزار مورد استفاده محدودیتی وجود ندارد. اما تمام عناصر بصری باید به صورت اختصاصی برای این منظور طراحی شده باشند و کپی نباشد.

Ø در تعداد ارسال آثار از طرف یک شرکت کننده محدودیتی وجود ندارد.

Ø طراح با شرکت در این مسابقه حق هر گونه استفاده چاپی و دیجیتالی از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی طراح برای سازمان پدافند غیرعامل کشور قائل می‌شود.

زمان بندی:

  • مهلت ارسال فایل جهت ارزیابی: 31 شهریورماه 1397
  • اعلام برندگان: هفته پدافند غیرعامل (نیمه اول آبان ماه)

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر