۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۳۶۰۴۲
تجربۀ دفاع مقدس؛ همدلی و وحدت کلمه
یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همانند دوران دفاع مقدس از طریق شفاف‌سازی در مدیریت اقتصادی و دفاعی کشور می‌توان مردم را به درجۀ بالایی از آمادگی و ایثار و فداکاری رساند.

دکتر حمیدرضا حسینی‌دانا از اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاری با اشاره به تجربه کارآمد مدیریت کشور در دوران دفاع مقدس و ضرورت الگوبرداری از مولفه‌های اجتماعی آن دوران، یادداشتی را در اختیار ایسنا قرار داده است و در آن به تشریح دلایل ایجاد «ستاد مشترک نبرد رسانه‎ای با دشمنان سیاسی - اقتصادی کشور» پرداخته است که به این شرح است.

«دوران هشت ساله دفاع مقدس، ایام سخت و دشواری بود که با هدایت روشنگرانه بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی به یکی از دوره‌های پر افتخار تاریخ کشورمان تبدیل شد. به گونه‌ای که بسیاری از تجربیات مدیریتی، مهندسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران توانست در دهه‌های بعدی، چراغ راه تداوم پیروزی‌های انقلاب و پیشرفت‌های کشور شود. رمز این پیروزی در دو کلمه «وحدت ‌عمومی» و «همدلی مردم و مسئولین» نهفته بود که به درستی توانست از ظرفیت‌های درونی کشور برای مقابله و مقاومت در برابر دشمنان منطقه‌ای و جهانی استفاده کند.

اگرچه اندیشۀ فائق آمدن بر متجاوزان بعثی، اولویت اول کشور بود اما گویی وحدت کلمه و همدلی آحاد مردم؛ قدرتی ماورای این خواست ملی بود. به عبارت دیگر، مشارکت مردم و مسئولان برای مدیریت تؤامان کشور و دفاع مقدس سبب شد تا پرچم پیروزی‌ها یکی پس از دیگری در سراسر کشور به اهتزاز در بیاید. بسیج عمومی در عرصه‌های سازندگی، دفاعی، علمی، اقتصادی و اجتماعی در کنار فداکاری و از خودگذشتگی مردم و مسئولان، برکاتی را به همراه آورد که تا سالیان پس از پایان جنگ، کشور را از تلاطم‌ها و ناملایمات سخت و دشوار به سلامت عبور داد و دشمنان را ناکام گذاشت.

مهم‌ترین عاملی که سبب شده بود تا وحدت کلمه و همدلی در جامعه رشد و نمو پیدا کند، پس از رهبری داهیانۀ انقلاب اسلامی، رسانه‌هایی بودند که با اطلاع‌رسانی دقیق، به موقع، به دور از ابهام، از طریق شفاف‌سازی در مدیریت اقتصادی و دفاعی کشور توانستند مردم را به درجۀ بالایی از آمادگی و ایثار و فداکاری برسانند.

در حقیقت، مردم با اطمینان از مدیریت فداکارانه مسئولان و مسئولان به پشتوانه ایثار و از خودگذشتگی مردم؛ کشور را از آن دوران سخت به سلامت و با افتخار عبور دادند. تجربه‌ای که بسیاری از رخدادهای بزرگ جهان همچون «جریان بیداری اسلامی» و «دفاع امت اسلامی از مظلومان فلسطین»، نیازمند بهره‌گیری از تجربیات دوران دفاع مقدس ایران است.

آنچه رسانه‌ها در زمان دفاع مقدس و به روز نگه داشتن اخبار و اطلاعات، در بیان حقایق به مردم داشتند، به طرز شگفت‎آوری، هرگونه تفرقه‌افکنی، ترس، ابهام و مقابله با نیروهای درونی را به کنار گذاشت و تمامی توان کشور را در مقابل دشمنان قسم خوردۀ کشور به صف نمود. اما با گذشت چند دهه و از زمانی که عباراتی همچون «مسئول»و «مردم»، جای خود را به «مدیر»، «منابع انسانی» و «بخش خصوصی» داد، فاصله گرفتن‌ها هم به تدریج آغاز شد.

به سخن دیگر، فراموشی تجربیات دفاع مقدس در هنگامی که یکی از دشمنان اصلی کشور، به تازگی ملت ما را به تحریم‌های ظالمانه جدید، تهدید کرده است. فقدان همدلی و یکپارچگی در تصمیم‌گیری‌ها و سرگردانی مردم که گاهی آنها را به رفتارهای مخرب در بازار کالاهای داخلی سوق داده است، کمبود نیروی عظیم و فعال رسانه‌ای در مواجهه با این ابهام و فضای نامطمئن را بیش از پیش نمایان ساخته است.

به نظر می‌رسد اکنون بیش از هر زمان دیگر، جامعه به برپایی «ستاد مشترک نبرد رسانه‎ای با دشمنان سیاسی- اقتصادی کشور» نیاز داشته باشد. کانونی که با همگراکردن اندیشه‌های سازندۀ اهالی رسانه‌ها و ایجاد وفاق و همدلی ملی در مردم و مسئولان، ضمن خنثی‌ کردن عملیات روانی دشمن و مهار رفتارهای هیجانی عدۀ معدودی که اقتصاد داخلی را به تنش و تخریب می‌کشانند، مسئولان را در رویارویی عزت‎مندانه و مقتدرانه با دشمنان بیرونی حمایت و پشتیبانی کند.»


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر