۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۳۵۸۹۰
مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران گفت:
پرورش گفت: در اواخر شهریور بین 50 تا 60 کیلومتر خطوط انتقال آب برای افزایش کیفیت آب و پدافند غیر عامل به ارزش 300 میلیارد تومان در حال اجراست که وارد مدار بهره برداری می شود.
به گزارش خربنگار پایداری ملی،محمد پرورش مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران گفت: با افزایش هر درجه دما از 35 درجه به بالا یک و 3 دهم درصد (حدود 30 هزار متر مکعب) مصرف آب افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه اگر میزان مصرف آب در حال حاضر 3 میلیون و 200 هزار متر مکعب است نسبت به پارسال مصرف آب روزانه 50 هزار متر مکعب کم و زیاد می شود، افزود: اوج مصرف آب در شهر تهران 20 تیرماه پارسال حدود 3 و نیم میلیون متر مکعب بوده است.

پرورش گفت: بیش از 120 روز در شهر تهران مصرف آب بالای 3 میلیون متر مکعب است این مصرف یعنی تمام ظرفیت تصفیه خانه ها و منابع آبی را درگیر می کند.

وی با اشاره به اینکه آب دو بخش عرضه و تقاضا دارد، افزود: در قسمت عرضه یعنی تمام منابع آبی و تعمیرات تصفیه خانه ها و بهره برداری از آنها انجام شده و از نظر تولید آب مشکلی نداریم و برنامه ریزی کردیم تا در بخش آب مشکلی برای مردم پیش نیاید، گرچه میزان مصرف سرانه بیشتر از مصرف در کشور و حتی دنیا است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران گفت: در بخش تقاضا ساعت 13 ظهر میزان مصرف از 38 متر مکعب آبی که در ثانیه تولید می شود بیشتر است و به حدود 48 متر مکعب بر ثانیه می رسد که کسری آن از مخازن آب جبران می شود بنابر این میزان مصرف غیر ضروری در این ساعت باید کاهش یابد تا شبکه سراسری آب پاسخگوی نیاز باشد.

پرورش افزود: اوج مصرف آب از ساعت 13 تا 22 ادامه دارد اما بیشترین مصرف در ساعت 13 اتفاق می افتد.

وی گفت: حدود 4 ساعت در شبانه روز برای تأمین آب در برخی نقاط شهر باید آب 8 مرحله پمپاژ شود که این پمپاژ آب نیاز به برق دارد که در این ساعت ها از ظرفیت مخازن استفاده می کنیم بنابر این کاهش مصرف آب در زمان اوج مصرف هم به آب و هم به برق کمک می کند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران تاکید کرد: میزان مصرف آب در تابستان حدود 200 تا 250 هزار متر مکعب نسبت به سایر ماههای سال افزایش می یابد.

پرورش درباره مدیریت مصرف در شهر تهران گفت: مدیریت مصرف در شهری که بیش از 8 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد موضوع جدی است و نیاز به توجه همگان دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم تهران باید 20 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند، افزود: بیش از 500 هزار مشترک در تهران بیش از 20 متر مکعب در هر دوره قرائت کنتور آب مصرف می کنند و بیش از 70 هزار مشترک دیگر میزان مصرف آنها در دوره قرائت کنتور بیش از 30 متر مکعب است.

پیگیری اجباری شدن استفاده از لوازم کاهنده برای مشترکان پر مصرف

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران از پیگیری تصویب قوانینی برای اجباری کردن استفاده از لوازم کاهنده برای مشترکان پر مصرف خبر داد و گفت: در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی مطرح شد برای مشترکان پرمصرف، نصب لوازم کاهنده برای مشترکانی که بیش از 30 متر مکعب در ماه مصرف می کنند اجباری شود.

محمد پرورش  ­­افزود: این در حالی است که در سال های گذشته در شورای تأمین استان،​ مصوب شده بود برای چند ساعت آب مشترکان پرمصرف در روز قطع شود.

وی­ اظهار داشت: در شورای اقتصاد مقاومتی مصوب شده است که میزان مصرف آب در ادارات و سازمان های دولتی بیش از 20 درصد کاهش یابد که این موضوع در حال محقق شدن است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران تاکید کرد: از نظر قانونی برای مشترکی که مصرف آب خارج از عرف دارد مثلاً تا 50 متر مکعب در ماه مصرف می کند به جز افزایش قیمت پلکانی قیمت هیچ قانون بازدارنده ای وجود ندارد.

پرورش با اشاره به اینکه مشترکانی که کمتر از 5 متر مکعب در ماه استفاده می کنند و یا مشترکانی که 20 متر مکعب مصرف می کنند مبالغ متفاوتی پرداخت می کنند گفت: قیمت تمام شده آب در تهران به ازای هر متر مکعب هزار تومان است و 70 درصد مشترکان تهران که زیر 20 متر مکعب مصرف می کنند حدود 350 تا 450 تومان به ازای هر متر مکعب پرداخت می کنند.

وی درباره بهای خدمات دفع فاضلاب به ازای هر متر مکعب افزود: برای جمع آوری فاضلاب 850 تومان هزینه می شود در حالی که 350 تومان از مشترکان دریافت می کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران در زمینه ­مصرف آب در تهران نیز گفت: میزان مصرف در شهر تهران به طور میانگین به ازای هر نفر 220 تا 240 لیتر در روز­است و میزان مصرف در شهرهای مختلف این استان نیز متفاوت است به طوری که در برخی شهرهای استان تهران میزان مصرف روزانه مشترکان به 150 تا 160 لیتر در روز نیز می رسد.

پرورش با تاکید بر اینکه میزان مصرف در تهران نسبت به سرانه کشور بالاتر است افزود: الگوی مصرف در شهر تهران 20 متر مکعب در ماه است.

وی تاکید کرد: تعرفه های آب به هیچ عنوان بازدارنده مصرف نیست گرچه تنها راه کاهش مصرف،­ افزایش قیمت نیست ولی تعرفه های فعلی برای مشترکان پرمصرف بازدارنده نیست و اگر قرار است افزایش قیمت نداشته باشیم باید کارهای فرهنگی در این زمینه انجام شود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران در مورد نصب لوازم کاهنده در امکان عمومی مانند مدارس و حسینیه ها نیز گفت: براساس قانون،​ آب مدارس و حسینیه ها رایگان است و هیچ کمکی به مدیریت مصرف نمی کند و قانونگذار کمک کرده تا لوازم کاهنده برای این بخش با استفاده از مدل های مالی که بخش خصوصی داخلی ایجاد می کند نصب شود.

وی افزود: همچنین مردمی که متقاضی استفاده از مصرف لوازم کاهنده هستند در صورتی که اعلام آمادگی کنند پس از تحویل به صورت اقساط از قبوض آنها کسر خواهد شد که مناقصات آن نیز در حال انجام است.

پرورش از خلاء قانونی که در این زمینه وجود دارد گله کرد و گفت:­ وقتی می گویند اگر مشترکی دوست دارد و می تواند از لوازم کاهنده استفاده کند، مشترکانی که بیش از الگوی مصرف مثلاً تا 40 متر مکعب مصرف می کنند منطقی نیست چون قیمت واقعی آب را پرداخت نمی کنند.

وی افزود: اگر حکم یا دستوری به ما ابلاغ شود در چارچوب قانونی بخش خصوصی به این مشترکان پرمصرف لوازم کاهنده بدهد حداقل 30 تا 40 درصد مصرف کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران افزود: برای گذر از تابستان بیش از هزار و 500 حلقه چاه در حال بهره برداری است گرچه 30 درصد آب شرب شهر تهران از طریق چاه به دست می آید اما به خاطر کاهش بارش آب های زیرزمینی نیز کاهش یافته.­به طور مثال چاهی که در سال های قبل 20 لیتر بر ثانیه آب داشت میزان آب دهی آن به طور چشمگیری کمتر شده است که باید برای جبران آب دهی محل اینگونه چاهها جابجا شود.

پرورش گفت: در اواخر شهریور بین 50 تا 60 کیلومتر خطوط انتقال آب برای افزایش کیفیت آب و پدافند غیر عامل به ارزش 300 میلیارد تومان در حال اجراست که وارد مدار بهره برداری می شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر