۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۳۵۸۵۱
رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه سالیانه حدود ۲۸۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور در اثر تبخیر تلف می‌شود، گفت: مصارف آب مجازی در کشور حدود ۵ میلیارد مترکعب برآورد شده و این رقم درمقابل تلفات آب، عدد قابل ملاحظه نیست.
به گزارش پایداری ملی، رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه سالیانه حدود ۲۸۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور در اثر تبخیر تلف می‌شود، گفت: مصارف آب مجازی در کشور حدود ۵ میلیارد مترکعب برآورد شده و این رقم درمقابل تلفات آب، عدد قابل ملاحظه نیست.
 
درباره مصارف آب مجازی در کشور گفت: صادرات و واردات آب مجازی در کشور بر اساس برآورد‌ها حدود ۵ میلیارد مترکعب برآورد می‌شود، که این عدد با توجه به دیگر تلفات آب در کشور عدد قابل ملاحظه نیست.

وی صادرات آب مجازی در کشور را کمتر از ۳ میلیارد عنوان کرد و اظهار داشت: هر چند این حجم از مصرف آب مجازی برای کشور کم آبی مثل ایران زیاد است، اما اعداد و ارقامی از منابع آبی در کشور داریم که آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد در واقع میزان مصرف آب مجازی در بحث بحران آب خیلی تاثیرگذار نیست.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه تلفات در مطالعات آکادمیک به دو دسته تلفات مفید و غیرمفید تقسیم می‌شود، گفت: تلفات مفید به تلفاتی گفته می‌شود که وارد سفره آب‌های زیرزمینی می‌شوند و در واقع از این نوع تلفات استفاده مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد، اما تلفات غیرمفید مثل تبخیر است که دیگر قابل استفاده نیست.

وی در ادامه افزود: از حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب کل منابع آبی در سال، بیش از ۷۰ درصد از طریق تبخیر تلف می‌شود و اگر ۱۰ درصد این تلفات را به روش‌های مختلف کاهش دهیم، حدود ۳۰ میلیارد ذخیره آبی خواهیم داشت و با همین یک صرفه‌جویی مشکل بحران آبی کشور حل می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی تاکید کرد: در واقع تبخیر مشکل اساسی بحران آب کشور است و این تلفات ۱۰ درصدی که چیزی سالیانه چیزی حدود ۲۸۰ میلیارد متر مکعب از منابع آبی کشورمان را تبخیر و از بین می‌برد کنترل کنیم، بسیاری از دغدغه‌ها حل می‌شود.

در خصوص مصارف آب محصولات کشاورزی گفت: آب مصرفی در وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نبود آمار و ارقام به درستی برآورد نمی‌شد، اما با شروع یک پروژه که اندازه حجم آب مصرفی را برای ۳۵ محصول زراعی و باغی را برآورد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: محصولات مختلف در کشور ما با توجه به دو پارامتر مصرف آبی متفاوتی دارند. نخست نیاز آبی خالص این محصولات است که بستگی به نوع محصول و اقلیم کشت شده دارد و دومین پارامتر مربوط به سطح زیر کشت آن است.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه کشت هندوانه در کشور ما به دلیل نداشتن سطح زیر کشت قابل توجه آنچنان که گفته می‌شد آب‌بر نیست، اظهار داشت: علاوه بر اینکه سطح زیر کشت هندوانه مصرف آبی بالایی ندارد، بخشی از هندوانه که در کشور ما تولید می‌شود هندوانه دیم است که از آب باران استفاده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر