۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۳۵۶۷۰
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: در سال‌های گذشته، شاهد بودیم که ساخت و سازها با موادی که ایمنی لازم را در برابر آتش نداشتند، انجام شدند به همین دلیل در ویرایش جدید مبحث سوم ضوابط ایمنی ساختمان، ایمنی سازه‌های در برابر آتش تدوین شد که بسیاری از بخش‌های آن نیز اجباری شده است.

 بختیاری معاون پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در نشست خبری سالگرد زلزله منجیل و رودبار درباره اهم اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: مرکز محورهای تحقیقاتی را در دستور کار قرار داد که شاملِ افزایش تاب آوری و کاهش خطرپذیری شهرها، کنترل شبکه شتاب نگاری، انتقال ایمنی حمل و نقل جاده ای، کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها و آمایش صوتی در ساختمان ها بخشی از آنها هستند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: برنامه تحقیقاتی پنج ساله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است و این برنامه به منظور ارزیابی های دقیق تر به معاونت های مختلف وزارت راه و شهرسازی و برخی از استادان حاضر در شورای راهبردی مرکز ارسال شده است.

بختیاری در بیان دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات در سال گذشته، گفت: خاتمه ۹۴ پروژه تحقیقاتی در کمیته‌های تخصصی مرکز، ۱۲۵ پروژه جدید اجرایی شده شامل پروژه‌های جاری مرکز در قالب برنامه‌های ملی و پروژه‌های حل مشکل از جمله اقداماتی است که انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: تدوین ۳۶ مورد آیین‌نامه ضوابط و مقررات، تهیه و تدوین ۸۶ استاندارد ملی و ایجاد ۱۲ ایستگاه شتاب نگاری جدید از دیگر اقدامات مرکز است که علاوه بر آن اقدام به تهیه نظریه های فنی برای فناوری های نوین کرده ایم.

به گفته این مسئول مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تاکنون ۱۲ نظریه فنی برای فناوری‌های نوین در مرکز تهیه شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصویب آیین‌نامه پوشش‌های ضدحریق و شبکه بارنده خودکار را از دیگر اقدامات مرکز برشمرد و گفت: حادثه پلاسکو حادثه دردناکی بود که خسارات زیادی را ایجاد کرد و در عین حال بعد از حادثه شاهد بودیم که همکاری مناسبی بین دستگاه ها برای جلوگیری از وقوع رویدادهای مشابه پلاسکو، ایجاد شد.

بختیاری از برگزاری سمینار تخصصی ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش خبر داد و گفت: در سال های گذشته، شاهد بوده ایم که ساخت و سازها با موادی که ایمنی لازم را در برابر آتش نداشتند، انجام شدند به همین دلیل در ویرایش جدید مبحث سوم ضوابط ایمنی ساختمان، ایمنی سازه‌های در برابر آتش تدوین شد که بسیاری از بخش های آن نیز اجباری شده است.

وی تصریح کرد: آتش‌سوزی بعد از زلزله در کشورهای بزرگ از دیگر چالش‌های مهم در کلانشهرها هستند که به دلیل استفاده از مصالح غیرایمن در نمای ساختمان‌ها به وقوع می پیوندند. شاهد هستیم که محصولات استفاده شده در نماها قابلیت اشتعال بالایی دارند و به همین دلیل باید روندی ارایه شود تا این مسائل حل شوند و باید استفاده از مواد ناایمن در برابر آتش ممنوع اعلام شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به اخبار منتشر شده در زمینه آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها، گفت: اتوبوس‌ها از لحاظ سیستم‌های الکتریکی داخل موتور، باتری‌ها، فیوزها، ‌ دستکاری‌های انجام شده در سیستم‌های خنک کننده، نشتی و دستکاری‌های خلاف ضوابط ایمنی، دچار آتش‌سوزی می‌شوند که به منظور کاهش این حوادث سمینار تخصصی در ۵ تیرماه برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر