۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۳۵۶۳۰
وال‌استریت ژورنال؛
در حالی ‌که هنوز چندوچون مذاکرات و اقدامات اروپایی‌ها برای تقابل با رویکردهای جدید ترامپ در سیاست خارجی و به‌ ویژه در موضوع توافق هسته‌ای ایران چندان مشخص نیست، دو تن از ستون نویس های روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی که اخیراً در این نشریه منتشر شده، بیان داشته‌اند، ترامپ باید اروپا را در خصوص ضرورت اقدام نظامی علیه ایران توجیه کند.
به گزارش پایداری ملی، در حالی ‌که هنوز چندوچون مذاکرات و اقدامات اروپایی‌ها برای تقابل با رویکردهای جدید ترامپ در سیاست خارجی و به‌ ویژه در موضوع توافق هسته‌ای ایران چندان مشخص نیست، دو تن از ستون نویس های روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی که اخیراً در این نشریه منتشر شده، بیان داشته‌اند، ترامپ باید اروپا را در خصوص ضرورت اقدام نظامی علیه ایران توجیه کند.

به گزارش «تابناک»؛ ستون نویس و تحلیلگر مشهور روزنامه وال‌استریت ژورنال «مایک دوران» به همراه «پیتر راف» طی مطلبی در این نشریه بیان کرده‌اند، ترامپ باید اروپا را توجیه کند که در صورت عدم موفقیت مذاکرات و دیپلماسی برای تغییر رفتار ایران، اقدام نظامی تنها جایگزین ممکن در این راستاست.

این مطلب با اشاره به خشم شدید اروپا از اقدام ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای و همچنین بازگشت تحریم‌های آمریکا بر ایران، بیان کرده است که این اقدام ترامپ در راستای ملاحظات امنیتی آمریکا و غرب بوده، ولی نکته‌ای که از آن غفلت شده، موضوع الگوی دیپلماسی مبتنی بر مبارزه پایدار برای مجاب ساختن طرف مقابل است.

این مطلب با بیان این‌که درگیری ترامپ بر سر توافق هسته‌ای و تحریم‌های ایران با اروپا همزمان با چالش‌های وی با کشورهای اروپایی در گروه 7 شده است، ضرورت و اهمیت توجه به این مسأله را دوچندان می‌داند و به ترامپ توصیه می‌کند، با فرو نشاندن خشم اروپایی‌ها در خصوص این موارد و تغییر مشی خود از ایجاد شکاف بیشتر در ائتلاف دو سوی آتلانتیک جلوگیری کند.

لزوم توجیه اروپا از سوی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران

نویسندگان با اشاره به این‌که رهیافت‌های جدید ترامپ در این مسائل و به‌ ویژه در برابر ایران مبتنی بر زورگویی است، بیان کرده‌اند که به شکلی جالب‌توجه این زورگویی تا اینجا جواب داده و شرکت‌های بزرگی مانند زیمنس، بوئینگ، توتال و لوک اویل هرچند با اکراه اما مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود در ایران شده‌اند. هرچند صاحبان کسب‌وکار در اروپا به خواست آمریکا تن داده‌اند، تهدید جدی را از سوی آمریکا احساس کرده و تصور می‌کنند آمریکا مانع از تجارت آن‌هاست.

این مطلب در بخشی دیگر با اشاره به تلاش‌های اروپا برای نجات و اصلاح توافق هسته‌ای آورده است، اروپاییان ضرورت اصلاحات اساسی در توافق از جمله بند مربوط به برداشته شدن محدودیت‌ها از برنامه هسته‌ای ایران و موضوع بازرسی‌ها را جدی نگرفتند و آمریکا نیز نتوانسته اروپا را در این خصوص توجیه کند.

از نگاه نویسندگان، با اینکه پیام اوباما در خصوص تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌ای ایران برای اروپا محکم و قابل‌قبول بود، پیام‌های ترامپ طی یک سال گذشته آن‌قدرها محکم نبوده که اروپا را مجاب به همراهی با خود کند.

این مطلب با اشاره به تلاش‌های ماتیس و تیلرسون در راستای نشان دادن توافق هسته‌ای به‌عنوان تأمین‌کننده منافع آمریکا تأکید و اعتماد اروپا بر این دو نفر برای جلوگیری از فروپاشی برجام را اشتباه خوانده و بیان کرده که بزرگ‌ترین نگرانی اروپا از برهم خوردن توافق توسط ترامپ به دلیل از دست رفتن منافع خودش است، که موضوعی است قابل‌درک.

درنهایت پیشنهاد نویسندگان به ترامپ این است که به‌سرعت دست به تغییر فضا زده و تصویر فعلی را عوض کرده و برای این کار از وحدت در دولت خود در سطوح و مقامات بالا، جیمز ماتیس، پامپئو، منوچین وزیر خزانه‌داری و مایک پنس آغاز کند.

انتقادات اروپا و به‌ویژه آلمان از آمریکا در پی تعرفه‌های جدید تجاری و بیرون رفتن از توافق هسته‌ای، همگی به خاطر نگاه اروپا به ترامپ در تعاقب سیاست «اول آمریکا»ست و از نگاه آلمان ترامپ تصمیم‌هایی را از سر خشم و نارضایتی می‌گیرد که یک‌جانبه بوده و اثرات نامطلوبی بر اقتصاد و تجارت اروپا دارد.

نویسندگان این مطلب به شکلی جالب‌توجه به ترامپ پیشنهاد می‌دهند که آلمان و اروپا را توجیه کند که این اقدام آمریکا خواست همه ملت آمریکا بوده و سخنرانی اخیر نتانیاهو در نشان دادن اسنادی از برنامه هسته‌ای ایران را فرصتی مناسب برای مبرا کردن آمریکا از خروج بی‌دلیل از برجام دانسته که البته این فرصت از میان رفته است.

این مطلب بیان می‌کند که منوچین وزیر خزانه‌داری ترامپ باید با سفری به اروپا تمامی اقدامات مالی منجر به فساد ایران در بعد جهانی را به اروپاییان معرفی کند و همچنین تأکید می‌کند که آمریکا باید به اروپا تذکر دهد که اگر تحریم و دیپلماسی نتواند رفتار ایران را اصلاح کرده و تغییر دهد، تنها گزینه ممکن جایگزین اقدام نظامی خواهد بود.

نویسندگان بیان کرده‌اند که برای موفقیت این طرح آمریکا نیاز دارد که اطمینان اروپا را به خود جلب کند و بعد از اتفاقاتی که در گروه 7 رخ داده، کمی عطوفت و مهربانی بیشتری در قبال اروپا داشته باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر