۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۳۵۵۸۷
قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد:
قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در پدافند غیرعامل حائز اهمیت است حفظ و حراست از ذخائر ژنتیک است.
نشست خبری غلامحسین طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز دوشنبه 28 خرداد در سالن اجتماعات این سازمان با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست غلامحسین طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: پدافند غیرعامل یا اقدامات غیر نظامی که در هر کشور برای جلوگیری از تهدیدات تعمدی صورت می‌گیرد برای امنیت آن کشور بسیار حائز اهمیت است. در ایران هم به دستور مقام معظم رهبری سازمان پدافند غیرعامل برای کاهش آسیب‌پذیری کشور در مقابل تهدیدات تعمدی پدیده آمده است.

وی افزود: تهدیدات تعمدی به غیر از تهدیدات امنیتی شامل تهدیدات زیستی و امنیت غذایی کشور هم محسوب می‌شود و در وزارت جهاد کشاورزی یک کمیته پدافند غیرعامل تشکیل شده که ریاست آن بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است که معمولا توسط معاون آموزش و تحقیقات اداره می‌شوند.

طهماسبی در رابطه با برگزاری کنفرانس ملی پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل از 11 تیرماه 97 به مدت 2 روز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی مسئولیت امنیت غذایی کشور را بر عهده داریم و بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی در این بخش تولید می‌شود که قابل توجه دشمنان است لذا ما باید آمادگی کافی را برای مقابله با تهدیدات داشته باشیم که کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی در راستای این وظایف خود را پیش می‌برد.

قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: بخش تهدیدات زیستی به دو گروه تهدیدات زیستی انسانی و تهدیدات امنیت غذایی تقسیم می‌شود که بخش انسانی آن مربوط به وزارت بهداشت و امنیت غذایی مربوط به جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در بخش امنیت غذایی سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی عهده‌دار مسئولیت حفظ و حراست هستند در حوزه دام سازمان دامپزشکی هم تهدیدات طبیعی و تعمدی دام رسیدگی می‌کند.

طهماسبی با اشاره به ذخائر ژنتیکی و اهمیت آن تصریح کرد: در بحث ذخائر ژنتیکی با توجه به تغییرات اقلیمی که اتفاق افتاده تولیدات کشاورزی به سمت بحران آب و گرم شدن زمین پیش می‌رود که کشور ما هم با این بحران روبرو خواهد بود. لذا کشور به تنوع ژنتیکی برای مقابله با این بحران‌ها نیاز دارد.

وی افزود: این تنوع ژنتیکی در بانک‌های ژن گیاهی، دامی و آبزیان در موسسات تحقیقاتی ما حفظ می‌شود که برای به وجود آوردن ارقام جدید باید از آنها کمک بگیریم. یکی از مهمترین مسائل که در پدافند غیرعامل حائز اهمیت است حفظ و حراست از ذخائر ژنتیک است.

وی با تاکید دوباره به مساله کنفرانس ملی پدافند غیرعامل اذعان داشت: ما در هفت ماه گذشته پط از فراخوان کنفرانس ملی که اعلام کردیم تعداد زیادی مقاله دریافت کردیم که به حدود 352 مقاله رسیده است پس از بررسی‌های صورت گرفته 38 درصد از آنها پذیرفته شد که شش درصد در قالب سخنرانی‌های علمی و 32 درصد شامل پوسترهای علمی می‌شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته ما ورود عوامل مختلف آفات و بیماری‌ها را در بخش کشاورزی شاهد بودیم و شواهد حاکی از آن است که این عوامل می‌توانند عمدا به کشور وارد شده باشند سیستم‌های قرنطینه ما باید تقویت شود که همکاران ما در حفظ نباتات و دامپزشکی برای رفع این مشکلات تلاش می‌کنند از بیماری‌های وارداتی می‌توان به مگس زیتون، بیماری جاروک و بیماری‌های ویروسی در زنبور عسل اشاره کرد.

طهماسبی افزود: برخی نژادها غیرقانونی و بدون مجوز وارد کشور می‌شود که می‌تواند حامل بیماریها و تهدیدات زیستی به کشور باشند که باید با آنها مقابله کرد مانند ورود ملکه‌های زنبور عسل به صورت قاچاق به کشور که باعث شده در سال‌های گذشته شاهد 5 ویروس جدید برای زنبور عسل در کشور باشیم لذا باید با قاچاق واریته‌ها و نژادها به کشور مقابله کرد برخی مسافران با خود حضور مختلف گیاه و یا ملکه‌های زنبور عسل را به همراه می‌آورند تا با تکثیر آن تولید خود را افزایش دهند اما این اقدام غیرقانونی باعث ورود بیماری‌ها به کشور می‌شود.

قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و تحقیقات کشاورزی تشریح کرد: محققین ما از سازمان تحقیقات از چند سال گذشته برای واریته‌های مقاوم به گرما و خشکسالی کار خود را شروع کردند اما در خصوص تعمدی بودن خشکسالی در کشور اطلاعات دقیقی وجود ندارد و این موضوع هنوز ثابت نشده است.

منبع:فصل اقتصاد
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر