۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۳۵۵۸۴
سفیر برزیل گفت: دولت برزیل تمام تلاش خود را خواهد کرد که به شرکت‌های برزیلی کمک کند در سایه تحریم‌های آمریکا همچنان به تجارت خود با ایران ادامه دهند.
به گزارش پایداری ملی سفیر برزیل در مصاحبه با خبرنگاران مهر به بسیاری از مسایل از سیاست خارجی برزیل گرفته تا پیش بینی عمکلرد تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی روسیه پرداختند.

آقای سانتوس در ابتدا به اهمیت و ضرورت گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور برزیل و ایران پرداخت و از روزنامه نگاران مهر برای سفر به برزیل دعوت به عمل آورد تا هم بتوانند با سیاستمداران رده بالای بزریلی مصاحبه کنند و هم به ارتقای روابط فرهنگی و آشنایی دو ملت کمک کنند.

بعد در پاسخ به سوالی در مورد سیاست خارجی برزیل، آقای سفیر گفت که برزیل به عنوان یک کشور پیشتاز در بین کشور در حال توسعه جهان همواره سعی کرده است که با هیچ کشوری اصطکاک سیاسی ایجاد نکند. اگر چه در عین حال همواره کوشیده است که در تسهیل امور کار کشور‌های در حال توسعه در سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی کمک کند.

در پاسخ به سوال دیگری راجع به روابط دوجانبه اقتصادی ایران و برزیل ْآقای سفیر حجم تجارت سالیانه بین دو کشور را در حدود دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار بیان کرد، ولی در همان حال گفت که صادرات برزیل به ایران بیشترین حجم تجارت را تشکیل می‌دهد.

آقای سانتوس درباره توافق هسته‌ای ایران یا همان برجام گفت که برزیل از برجام حمایت می‌کند و خروج یکجانبه آمریکا نمی‌تواند بر حمایت برزیل تاثیر بگذارد. او در همان حال افزود که نمی‌تواند تضمین کند که شرکت‌های برزیلی که با آمریکا کار می‌کنند بتوانند به تجارت با ایران ادامه دهند.

سفیر برزیل همچنین تاکید کرد که شرکت‌های برزیلی زیادی هستند که با بازار آمریکا کار نمی‌کنند پس آن‌ها می‌توانند روابط خود با ایران را ادامه دهند. وی افزود که دولت برزیل تمام تلاش خود را خواهد کرد که ادامه تجارت با ایران را برای شرکتهایش تسهیل کند.



در ادامه مهمترین پرسش‌ها و پاسخ‌های جناب سفیر برزیل آمده است:

*مایلیم با سوالی در مورد سیاست خارجی کشورتان پرسشهایمان را آغاز کنیم. به نظر می‌رسد برزیل همانند چین یک هسته اقتصادی است. دنبال اصطکاک سیاسی با هیچ کشوری نیست و تنها به دنبال بیشینه کردن منافع اقتصادی خود است. آیا برزیل به عنوان یک کشور پیشتاز در میان کشور‌های در حال توسعه و بریکس تمایل دارد که با کشور‌های درحال توسعه بیشتر کار کند و از حقوق آن‌ها در نظام بین الملل دفاع کند؟ آیا برزیل تلاش می‌کند که از واحد پول ملی خود در تجارت­ش با کشور‌های دیگر استفاده کند تا به سلطه دلار پایان دهد؟

خوب، برزیل، همانطور که شما گفتید یک کشور در حال توسعه است. نقش اصلی در اقتصاد جهانی بازی می‌کند. باید در نظر داشت که برزیل کشوری است که با معضلات اجتماعی زیادی روبرو است. مجبور است که در توسعه اجتماعی اش سرمایه گذاری زیادی بکند و این امر خود را در سیاست و روابط خارجی مان منعکس می‌سازد.

اگه بخواهم ماهیت اصلی کشورمان را برای شما بیان کنم، واقعیت این است که برزیل به دنبال سیطره سیاسی بر هیچ کشوری نیست. هیچ گاه سیاست خارجی تهاجمی نداشته است. پس حق با شما است. در تاریخ دیپلماتیک برزیل، همیشه سعی کرده ایم مشکلاتمان را با گفتگو حل کنیم. تمام مرزهایمان به صورت مسالمت آمیز تعیین شده اند. هیچگاه به کشور دیگری به قصد گسترش قلمرو حمله نکرده ایم. از نظر تاریخی، همیشه طرفدار چند جانبه گرایی بوده ایم. به نظر من کار درست هم همین است. برزیل راه درست را می‌رود. ما واقعا طرفدار چندجانبه گرایی هستیم. برزیل یکی از بنیانگذاران سازمان ملل و قبلتر از آن جامعه ملل بوده است.

از نظر اقتصادی، برزیل عضو گروه بیست است که مجمعی متشکل از گروه هفت و برخی کشور‌های درحال توسعه است. برزیل همکاری‌های خوبی با ملل دیگر از قبیل: چین، روسیه، هندوستان، و آفریقای جنوبی دارد. برزیل همکاری‌های خوبی برای دفاع از منافع کشور‌های در حال توسعه برای نمونه در سازمان تجارت جهانی داشته است.

اما در مورد تلاش برای تجارت از طریق واحد‌های پولی ملی خود و پایان دادن به سیطره دلار در معاملات جهانی باید بیان کنم که اهمیت دلار در داد و ستد یک واقعیت است. اغلب تجارت جهانی از طریق دلار آمریکا صورت می‌گیرد. برزیل هم در این زمینه یک استثناء نیست. اغلب صادرات و واردات با دلار صورت می‌گیرند.

اما ارز‌های دیگری هستند که در عرصه تجارت جهانی اهمیت پیدا می‌کنند. الان معاملات زیادی به یورو، به ین ژاپن و یا به یوان چین صورت می‌گیرند... پایان یافتن سیطره دلار زمانبر است. معتقدم به دلایل زیادی از جمله دلایل مالی و سیاسی هر کشور مجبور است که به تجارتش با ارز‌های مختلف تنوع ببخشد. کشور‌ها می‌توانند بخشی از معاملاتشان را به یک ارز انجام دهند و برخی دیگر را به ارز‌های دیگر. برزیل، در این میان، یک کشور تجارتی مهم در عرصه جهانی است. ما به بازارهایمان تنوع بخشیده ایم. به یک بازار خاص مانند برخی کشور‌ها تکیه نداریم. شریک تجاری اولمان چین است که ۲۳ یا ۲۴ درصد تجارتمان با آن است. بعد اتحادیه اروپا با ۲۱ یا ۲۲ درصد، بعد آمریکا با ۲۰ درصد و دست آخر هم آمریکای لاتین با چیزی در حدود ۲۰ درصد تجارتمان. بنابراین، به خوبی به تجارت دوجانبه یمان تنوع بخشیده ایم. الان از پول ملی خودمان در تجارت با آرژانتین استفاده می‌کنیم. با چین بر سر استفاده از واحد‌های پولی ملی مان هم مذاکراتی داشته ایم. بنابراین، ما قدم به قدم به تجارتمان با ارز‌های مختلف تنوع می‌بخشیم...

*لطفا به ما بفرمایید که روابط تجاری دوجانبه ایران و برزیل در چه زمینه‌هایی است. چه شرکت‌های برزیلی و در چه زمینه‌هایی در بازار ایران فعال هستند؟ آینده تجارت دوجانبه بین دو کشور را چگونه می‌بینید؟

خوب، تجارت دو جانبه ما با ایران در حدود سه میلیارد دلار است. دقیق‌تر بگویم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار. بیشتر اقلام صادراتی ما محصولات کشاورزی و دامداری مانند گوشت گوساله، سویا، ذرت و شکر و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها و ماشین آلات دیگر از جمله ماشین آلات کشاورزی و و وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و کامیون را شامل می‌شوند. برزیل تجهیزات پزشکی خوبی دارد و شرکت‌های برزیلی زیادی با شرکت‌های ایرانی داد و ستد دارند. برزیل در صنایع نفت و گاز نیز پیشرفت‌های خوبی کرده است. می‌دانیم که ایران نیز در زمینه نفت و گاز پیشرفت زیادی کرده است. برزیل در زمینه کشاورزی خیلی قوی است. ما ماشین‌های کشاورزی خیلی خوبی تولید می‌کنیم.

در گذشته، ایران ماکیان و طیور زیادی از برزیل وارد می‌کرد، ولی این روند شش یا هفت سال قبل متوقف شد چرا که ایران شروع به رفع نیاز‌های داخلی خود کرد و تولید داخلی خود را بالا برد. اما ایران هنوز برای تغذیه طیور خود به ذرت برزیل نیازمند است و به همین دلیل اکنون ایرانی‌ها ذرت و سویای زیادی از برزیل می‌خرند. بنابراین، به نظر من، همکاری ما در زمینه محصولات کشاورزی ادامه خواهد یافت. ما همچنین مایلیم که که صادرات محصولات صنعتی خودمان را به ایران زیاد کنیم.

در برزیل علاقه زیادی به محصولات ایرانی وجود دارد. ایران از ظرفیت زیادی برای صادرات محصولات پتروشیمی و کود شیمیایی به برزیل برخوردار است. به هر حال سهم ایران از تجارت دوجانبه با برزیل خیلی پایین است. من فکر می‌کنم که تجار ایرانی باید به برزیل بیشتر سفر کنند و تماس‌های خود با برزیل را بالا ببرند، زیرا شرکت‌های برزیلی زیادی هستند که علاقمند به واردات از ایران هستند.

*با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شد، آینده روابط اقتصادی خود با ایران را در سایه تحریم‌های آمریکا چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا برزیل تدابیری را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اتخاذ خواهد کرد؟

خوب، ببینید نمی‌توان گفت: برزیل قصد مواجه با آمریکا را دارد. برزیل تدابیری را برای ادامه برجام اتخاذ کرده است. از نظر ما برجام هنوز معتبر است. ما پایبند به قطعنامه‌های سازمان ملل هستیم. ما تابع تصمیم‌های یکجانبه کشور‌های دیگر نیستیم. فکر می‌کنم که باید تاکید کنم که برزیل قبل از برجام هم همیشه حامی ایران بود. بیانیه تهران را به یاد بیاورید که برزیل به همراه ترکیه می‌خواستند یک راه حل دیپلماتیک را برای پرونده اتمی ایران پیدا کنند. در آن زمان، کشور‌های کمی جانب ایران را می‌گرفتند. برزیل از معدود کشور‌هایی بود که از این حمایت می‌کرد.

بنابراین، این طور نیست که آمریکا تصمیمی را به تنهایی بگیرد و ما نیز به حمایتمان از ایران و برجام پایان دهیم. ما برای حمایتمان از برجام دلایل زیادی داریم. ایران به برجام پایبند بوده و این را آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تایید کرده است. همه طرف‌های دیگر برجام تعهد ایران از برجام را تایید کرده اند.

ما معتقدیم که برجام یک توافق بین المللی مهم است که باید حفظ شود، زیرا که حفظ آن نه تنها به نفع صلح جهانی است بلکه به رژیم منع اشاعه نیز کمک خواهد کرد. بنابراین، برزیل مانند همیشه طرفدار مذاکرات هسته ­ای است. ما روابط خیلی خوبی با ایران داریم. در عین حال که روابط خیلی خوبی هم با ایالات متحده آمریکا داریم. ولی ما فکر می‌کنیم که خروج آمریکا از برجام تصمیم عاقلانه­‌ای نبود. ما معتقد به ادامه برجام هستیم.



اما در مورد اینکه آیا برزیل تدابیری را برای مقابله با تحریم‌های ایران اتخاذ خواهد کرد یا نه باید بگویم که خروج آمریکا از برجام تاثیری بر ما به عنوان دولت برزیل نداشته است. ما در دولت برزیل همچنان به دنبال توسعه روابط دوجانبه خود با ایران هستیم. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که روابط خود را در زمینه امور بانکی، فناوری، صنعتی و کسب و کار‌های جدید با ایران افزایش دهیم.

اما در مورد ادامه حضور شرکت‌های برزیلی در بازار ایران باید بگویم آن‌ها هم مایلند که همکاری خود با ایران را ادامه دهند، ولی بعضی از آن‌ها با بازار آمریکا هم کار می‌کنند. بنابراین، وقتی که آن‌ها بخواهند به ایران بیایند مجبورند شرایط را ارزیابی بکنند تا ببینند که آیا مشکلی در رابطه با ایران برایشان پیش می‌آید یا نه. دولت برزیل اینجا نمی‌تواند کاری بکند. نمی‌تواند مداخله کند، زیرا که آن‌ها در بخش خصوصی قرار دارند و و تصمیم با خودشان است. البته ما در دولت امور را برای آن‌ها تسهیل می­کنیم تا روابط خود را ارتقا دهند و به قرارداد‌های مورد نظر خود برسند. تا الان هم همین کار را کرده ایم.

ما به عنوان دولت برزیل هنوز به دنبال ایجاد پل‌های ارتباطی بیشتری بین دو کشور هستیم، چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی. ممکن است کسانی باشند که برای عبور از این پل‌ها مردد باشند ما به آن‌ها کمک می‌کنیم و دست آن‌ها را می­گیریم. اما باز هم باید بگویم که تصمیم با خود آنهاست...

شرکت‌های برزیلی زیاد دیگری هستند که با آمریکا رابطه تجاری خاصی ندارند بنابراین در معرض تهدید تحریم‌های آمریکا نیستند. آن‌ها می‌توانند با ایران داد و ستد داشته باشند. من فکر می‌کنم که ظرفیت‌های زیادی برای گسترش روابط خود در همه زمینه‌های پیش گفته مانند نفت و گاز، کشاورزی و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی داریم. باید خاطرنشان کنم که محصولات کشاورزی و غذایی هیچگاه به دلایل بشردوستانه مشمول تحریم‌ها نشده اند...

ما بر روی مکانیسم‌های مالی کار می‌کنیم که معاملات خود را تسهیل کنیم. من هنوز خوشبینم که ما می‌توانیم سطح روابط خود با ایران را حفظ کنیم.

*مایلیم در مورد دستاورد‌های سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه هیات اقتصادی-سیاسی همراهشان به کشورتان پرسشی داشته باشیم؟ فکر می‌کنید آن دیدار چه دستاورد‌هایی داشت؟ آیا فکر می‌کنید سفر پر منفعتی برای دو طرف بود؟

سفر دکتر ظریف و هیات همراهشان سفر خیلی پرباری بود. از خیلی وقت پیش برنامه ریزی می‌کردیم که ایشان از کشور ما دیدار کنند، ولی به خاطر گرفتار‌های کاری اینجا و آنجا فرصتی پیش نمی­ آمد تا بالاخره مفتخر شدیم که از ایشان و و هیات همراهشان در کشور خودمان در ماه آوریل استقبال کنیم.

طی سفر دیدار‌های خیلی خوبی بین هیات‌های دو طرف صورت گرفت.. می‌دانید که یک هیات اقتصادی- سیاسی بزرگ دکتر ظریف را همراهی می‌کردند که برخی از زمینه‌های همکاری بالا را نمایندگی می‌کردند. ما گفتگو‌هایی در زمینه همکاری مالی و رسیدن به مکانیسم‌هایی در این زمینه داشتیم. امیدواریم که بتوانیم به ساز و کاری برای تسهیل روابط تجاری و مالی مان برسیم.

همچنین در دیدار‌ها در مورد مسایل منطقه‌ای تبادل نظر کردیم. ما با ایران در مورد مسایل سیاست جهان و مسایل دو منطقه‌ای که کشورهایمان در آن‌ها قرار دارند دیدگاه‌های مشترکی داشتیم.

ما در زمینه‌های همکاری دیگر با طرف ایرانی مذاکراتی داشتیم. در زمینه همکاری علمی- فناوری دیدار‌هایی صورت گرفت. توافقنامه ­هایی در مورد همکاری‌های علمی و تبادل دانشجو بین دو طرف امضا شد. همچنین موافقتنامه‌هایی در زمینه همکاری قضایی به امضا رسید. وزرای کشاورزی دو کشور دیدگاه‌های خیلی نزیکی نسبت به روابط مشترک داشتند.

سفیر برزیل در پاسخ به سوالی در مورد شانس برزیل برای قهرمان شدن در این دوره از جام جهانی فوتبال بیان داشت که خیلی نمی‌تواند به پیروزی برزیل اطمینان داشته باشد چرا که تیم‌های متعددی در این دوره حضور دارند که سطح بالایی از فوتبال را بازی می­ کنند. وی برای تیم ملی ایران نیز آرزوی موفقیت کرد.

در پایان مصاحبه هم آقای سانتوس در پاسخ به سوال آخر در مورد مسایل سیاسی داخلی برزیل و استیضاح «دیلما روسف» رئیس جمهوری سابق و بازداشت «لولا داسیلوا» رئیس جمهوری پیشین بیان داشت که در قضایای آن‌ها برزیل و نهاد‌های قضایی آن ثابت کردند که کسی نمی‌تواند فراتر از قانون عمل کند و آن نهاد‌ها توانستند که برزیل را به مسیر اصلی خود و شکوفایی مجدد اقتصادی بازگردانند. وی افزود که نهاد‌های قضایی مستقل عمل کردند و محکومیت آن‌ها طی رویه ­های قضایی دموکراتیک صورت گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر