۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۳۵۴۲۹
مقامات پولی منطقه یورو به منظور جلوگیری از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و فرار سرمایه در صورت افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، به سیاست‌های محرک خود پایان خواهد داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از اسپوتنیک، سیاست محرک پولی بانک مرکزی اروپا طی یک دهه اخیر پس از بحران مالی ۲۰۰۸ جهان و به منظور ایجاد محیط مطلوب مالی برای فعالان اقتصادی حوزه منطقه یورو به اجرا درآمده است. اکنون با انتشار اخباری مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا نیز در نظر دارد سیاست‌های سختگیرانه تری در پیش گیرد. علاوه بر این، افزایش شتاب فعالیت‌های اقتصادی در منطقه یورو نیز منجر به تشویق سیاست گذاران این بانک مستقر در فرانکفورت برای اتخاذ سیاست‌های انقباضی‌تر شده است.

نشست بعدی سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا در روز چهاردهم ژوئن در لتونی برگزار خواهد شد، اما هرگونه تصمیمی در خصوص نرخ بهره و اوراق قرضه حتما باید در مقر این بانک در شهر فرانکفورت اتخاذ شود. پیتر پرات- اقتصاددان بانک مرکزی اروپا- گفت: این هفته اعضای هیات مدیره بانک مرکزی اروپا در خصوص آثار احتمالی کاستن تدریجی از دامنه سیاست‌های پولی محرک خود بحث خواهند کرد. آقای پرات به برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا به عنوان یکی از مباحث اصلی بحث نشست این هفته اشاره می‌کند و می‌افزاید: بانک مرکزی اروپا هر ماه ۳۵ میلیارد یورو اوراق قرضه خریداری می‌کند.

برنامه خرید اوراق قرضه، نخستین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، اما هم اکنون این برنامه با مشکلاتی مواجه است: هم تورم به سطح هدفگذاری شده ۲ درصد نزدیک شده است و هم چندان اوراق دیگری برای خریدن در عملیات بازار آزاد بانک وجود ندارد. بانک مرکزی اروپا اخیرا خرید اوراق قرضه دولتی آلمان را متوقف کرده است، اما این مساله با مخالفت مقامات آلمانی مواجه شده است و آن‌ها این کار را باعث ایجاد بی ثباتی در اقتصاد کشورشان خوانده اند.

نرخ بهره آمریکا در حال حاضر ۱.۷۵ درصد است که انتظار می‌رود در میان مدت به ۳ درصد برسد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، هزینه استقراض در آمریکا گران‌تر از اروپا خواهد شد و این سرمایه گذاران اروپایی را ترغیب خواهد کرد برای کسب سود بیشتر، پول‌های خود را از منطقه یورو بیرون بکشند و به آمریکا منتقل کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر