۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۳۵۴۰۷
یک روزنامه آمریکایی بامداد دوشنبه در گزارشی به شرح جزئیاتی از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام پرداخت.
به گزارش پایداری ملی، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی بامداد دوشنبه به شرح جزئیاتی از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام پرداخته است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال یکی از روش‌های مورد استفاده ترامپ برای تصمیم‌گیری در زمینه سیاست خارجی را روشی موسوم به «خودم تنهایی درستش می‌کنم» خوانده و نوشته او در همایش حزب جمهوری‌خواه در سال 2016 این جمله را به کار برد.

به نوشته رسانه آمریکایی، ترامپ 22 ماه بعد، روز 8 ماه می، به تنهایی روی یک میز چوبی در زیرزمین کاخ سفید نشست و مقابل دوربین‌‌های تلویزیونی با امضای چند سند آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد.

مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند: «این کار او موردی از فن نمایشگری بود که خود رئیس‌جمهور با به کارگیری فنون آموخته‌شده در برنامه‌های تلویزیونی واقع‌نما آن را طراحی کرده بود. او بعد از دو سال مخالفت با توافق می‌خواست دنیا قلم گذاشتنش روی کاغذ را ببیند.»

وال‌استریت‌ژورنال نوشته است: «آن حرکت تکروانه، میل وافرش برای انجام اقدامات یکجانبه را نشان داد و در تقابل با شادمانی‌های دیپلمات‌های هفت کشور و اتحادیه اروپا هنگام تأیید برجام سه سال قبل‌تر قرار گرفت. این اقدام، همچنین دیدگاه ترامپ را نسبت به آمریکا نشان داد که به عنوان قدرتی یکه‌تاز آماده است از گذشته‌ها فاصله گرفته، با تهدیدها مقابله کند و شریکان بالقوه را در برابر اراده این کشور به زانو درآورد.» 

رسانه آمریکایی در ادامه بر اساس گفته‌های منابع مطلع به نقل مضمون جلسه‌ای پرداخته که ترامپ 6 ماه بعد از تأیید برجام در تیرماه ماه سال 1396 با مشاورانش داشته است. 

مطابق این گزارش، ترامپ ماه ژانویه (دی‌ماه) ترامپ همراه با دستیارانش در امور خارجی در دفتر کارش در کاخ سفید نشسته بود و می‌گفت که در ضرب‌الاجل بعدی برجام را تأیید نخواهد کرد؛ موعد قبلی که او برجام را تأیید کرده بود، 6 ماه قبل‌تر (تیرماه) بود.  

او بعد از یک ساعت کشمکش با تیمش که می‌گفتند در آستانه رسیدن به پیشرفت‌هایی در مذاکرات با متحدان اروپایی هستند گفت: «اَه، لعنتی. یک بار دیگر برایتان تمدیدش می‌کنم.»

منابع مطلع به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند با آنکه ترامپ ارزش چندانی برای ادامه مذاکرات با اروپایی‌ها یا فرصت دادن به کنگره برای تقویت برجام نداشت، آن روز نرم شد.  

«باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا می‌گوید: «غریزه درونی‌اش اینطور می‌گفت که بهتر است از آن خارج شویم. جندین بار این را با من مطرح کرد. ته قلبش راضی نبود که آن مذاکرات [با اروپایی‌ها] به جایی برسند.»

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، ماه آوریل، چند روز قبل از اعلام تصمیم ترامپ سران کشورهای اروپایی روانه واشنگتن شدند، بلکه بتوانند برجام را نجات دهند، اما متوجه شدند که او تصمیمش را گرفته است. 

یک منبع مطلع می‌گوید ترامپ در دیداری با دستیارانش در ماه می گفت: «بسیار خوب؛ من قصد دارم آن را پاره کنم.»


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر