۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۳۵۳۹۶
سرپرست سابق شهرداری ماکو بر لزوم توجه شهرداری ها به پدافند غیرعامل در امورات شهری تاکید کرد و گفت: اتخاذ تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از بحران میتواند در مدیریت بحران، یاور مسئولین باشد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،با شروع فصل بارندگی ضرورت اتخاذ و اجرای اقداماتی در جهت جلوگیری از آبگرفتگی معابر شهر ماکو بیش از پیش احساس می‌شود، زیرا که یکی از معضلات جدی شهر در پی هر بارش باران و برف است.

آبگرفتگی معابر عمومی مسئلهای است که همواره موجب ایجاد برخی مشکلات برای شهروندان می‌شود و زیبایی‌های بارش رحمت الهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به عقیده برخی کارشناسان رعایت نکردن استانداردها در زیرساختهای شهری از جمله عریض نبود کانالهای آب، عدم استفاده از تونلهای زیر زمینی جهت هدایت آبهای سطحی و جدول کشی های نامناسب و سایر عوامل موجب ایجاد چنین مسئلهای در سطح شهرها می‌شود.

از عوامل بروز آبگرفتگی در این شهر می‌توان به سرازیرشدن کانالهای هدایت آب در سطح شهر اشاره کرد؛ بروز این مشکل ناشی از رعایت نشدن نظم در سطح شهر، ریختن زباله‌ها در محدوده جوی‌ها و کانال‌های آب باعث گرفتگی کانالها و جاری شدن آب همراه با زباله‌های سطح خیابان‌ها باعث مشکلاتی از جمله ترافیک برای خودرو های عبوری و عابران پیاده می‌شود.

اگرچه بارش باران باعث طراوت و شادابی هوا شده و به عنوان نعمتی بسیار با ارزش مطرح است، اما متأسفانه بدلیل آسفالت نبودن برخی از کوچه ها و معابر عمومی شهر ماکو به باتلاق تبدیل شده است.

شهر ماکو مستعد آبگرفتگی بوده، اما همچنان این معضل به فراموشی سپرده می شود به طوری که کمترین میزان بارش باران شهروندان را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند که باید مدیریت شهری فکری به حال این معضل همیشگی داشته باشند تا دیگر شاهد این موضوع در شهر نباشیم.

محمود نژاد از شهروندان اهل ماکو که سالیان سال دربافت قدیمی این شهر زندگی می کند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مسئولان شهری در طی این سالها هیچ گونه تدابیری جدی برای رفع مشکل آبگرفتگی نمی‌کنند و اگر واقعًا برنامه‌ای داشته اند چرا به نتیجه نرسیده است؟

تعدادی دیگر از مردم شهر بر این عقیده هستند که ممکن است بارانهای سیل آسا در شهری که کوهستانی است، منجر به سیل و خرابی خانه‌ها و مغازه‌ها شود، اما آیا در شهری که باران نیاز مبرم کشاورزان است باید چنین شناسانده شود؟

محمد علیزاده یک از شهروند ماکویی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در پی اخطاریه های هواشناسی، تمهیدات مردم میتواند تهیه لباس گرم و چتر باشد ولی آیا این اخطاریه های هواشناسی مختص مردم است و مسئولین نباید تمهیداتی برای پیگیری از وقوع سیلاب اتخاذ کنند؟

جعفر علیپور  رئیس اداره هواشناسی شهرستان ماکو  نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه بارش های بهاری در شهرستان ماکو طی سه ماهه فصل بهار از افزایش چشمگیری برخوردار است، گفت: میزان بارندگی در فروردین ماه سال جاری53.7 میلی متر در در اردیبهشت ماه 114.10 میلیمتر و در خرداد ماه سال جاری 40.2 میلیمتر گزارش شده است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان ماکو بر اخطاریه های صادره ازسوی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: این اخطاریه‌هایِ پی در پی باید از سوی مسئولین و مردم جدی گرفته شود تا شاهد رخداد حوادثی هچون تخریب معابر شهری، مغازه ها وخانه ها در اثر سیل و آبگرفتگی معابر نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات هواشناسی از ایستگاه بین المللی ماکو به صورت کدهای هواشناسی با فاصله زمانی یک ساعت در ۲۴ ساعت روز به استان مخابره می شود.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان ماکو تصریح کرد: پیش بینی‌های صورت گرفته در حوزه هواشناسی شهرستان ماکو از دقت بالایی برخوردار است و نمودارها و الگوهای هواشناسی حکایت از تداوم بارش های بهاری دارد لذا آبگرفتگی معابر در شهرستان ماکو دور از انتظار نیست.

این کارشناس حوزه شهری در ادامه، لایروبی و نگهداری کانال ها، قنات ها، مسیل ها و مدیریت بحران را از جمله امورات و وظایف شهرداری ها در حوزه هدایت آبهای سطحی عنوان کرد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولویت سنجی ها در پروژه های شهری ماکو صورت نگرفته است، افزود: خسارات سیل سال ۸۷ در ماکو باید درس عبرتی برای مسئولین شهرستانی باشد.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی در راستای کنترل و مهار آبگرفتگی معابر در شهر ماکو انجام شده است، ادامه داد: متاسفانه عدم نظارت و ارزیابی عملکرد در این شهر زمینه را برای تشدید معضل آبگرفتگی معابر فراهم ساخته است.

سرپرست سابق شهرداری ماکو، جغرافیای این شهر را خطی و طولی عنوان کرد و در تشریح موقعیِت جغرافیایی این شهر گفت: شیب آسفالت، به کارگیری تونلهای زیر زمینی و بهسازی جوی های آب نقش اساسی را در ریشه کن کردن معضل آبگرفتگی معابر در این شهر دارد.

وی بر لزوم توجه شهرداری ها به پدافند غیرعامل در امورات شهری تاکید کرد و گفت: اتخاذ تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از بحران میتواند در مدیریت بحران، یاور مسئولین باشد.

این کارشناس شهری گفت: عمدتا مسئولین شهری در حوزه خدمات رسانی، به تفکر مدیریت بحران مشغول هستند، در حالی که باید در شناسایی تهدیدات در حوزه های مختلف که در آینده محتمل وقوع حادثه هستند تلاش کنند. تصمیم سازی های مدیریت شهری باید بر اساس رویکرد پیشگیرانه باشد و زمان و مکان در این بحث ها معنی ندارد.

 به نظر می رسد از آنجایی که توسعه زیرساخت های شهری ماکو طی سالیان متمادی به طرز نابسامانی انجام شده و با هر بارندگی آبگرفتگی معابر را به دنبال دارد یا باید به این گونه اتفاقات عادت کنیم یا با اقدامات جهادی مسئولین و همکاری مردم شهری آباد داشته باشیم. شهرستان ماکو به لحاظ قرار گرفتن در میان دو کوه همیشه در معرض خطر ریزش سنگ و سیل است که در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر