۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۳۵۳۶۳
یک تاجر لبنانی-آمریکایی و یکی از حامیان مالی ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا به نیابت از دولت‌های عربستان و امارات لابی کرده‌ و تلاش کرده‌اند سیاست‌های کاخ سفید را علیه ایران و قطر هدایت کنند.
به گزارش پایداری ملی، «الیوت برویدی»،  یکی از حامیان مالی ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بعد از مدت‌ها تلاش برای وصل شدن به دو پادشاه شبه‌جزیره عرب تصور می‌کرد سرانجام به انعقاد قراردادی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار نزدیک شده است. 

آنچه باعث این انتظار در «برویدی» 60 ساله می‌شد مدت زمانی بود که صرف خوش‌خدمتی به دو شاهزاده عربستان سعودی و امارات کرده بود؛ او با ادله‌ای که با واسطه به گوش «محمد بن سلمان»، ولیعهد کنونی عربستان و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، حاکم ابوظبی رسانده بود، سیاست‌های تند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه دو کشور ایران و قطر را حاصل تلاش‌های خودش می‌دانست. 

دیدگاه این بازرگان اهل کالیفرنیا البته خالی از واقعیت هم نبود، زیرا او برای رسیدن به هدف خود جهت تغییر مسیر سیاست خارجی آمریکا کارزاری مخفیانه برای اثرگذاری بر تصمیمات کاخ سفید و کنگره راه‌اندازی کرده و مبالغ هنگفتی را هم به سیاستمداران در واشنگتن هدیه داد.   

همکار «برویدی» در این پروژه و واسطه او برای ارتباط با دو شاهزاده عربی «جورج نادر» بود: یک تاجر لبنانی-آمریکایی 59 ساله که علی‌رغم داشتن چندین پرونده کودک‌آزاری مشاور حاکم ابوظبی بود. نادر در حال حاضر یکی از سوژه‌هایی است که در پرونده نقش احتمالی دولت‌های خارجی در به قدرت رسیدن ترامپ تحت بازجویی قرار دارد. 

نزد شاهزاده‌های شبه جزیره عرب، برویدی و شریک تجاری‌اش، نادر، به سرعت به عنوان افرادی منتفذ و باکانال‌های مخفیانه برای دسترسی به کاخ سفید شناخته شدند که قادر بودند پیام‌های مقام‌های دو کشور را مستقیماً به گوش رئیس‌جمهور آمریکا برسانند.   

دسامبر سال 2017 (آذرماه 1396)، چند ماه بعد از بحران روابط دیپلماتیک در حاشیه جنوبی خلیج فارس میان قطر و چند کشور عربی، برویدی منتظر بود برای به ثمر نشسستن تلاش‌هایش، پاداشش را دریافت کند. انتظار او عقد قراردهایی با رقم‌های هنگفت با دولت‌های عربستان سعودی و امارات، در ازای پیش بردن سیاست‌های ضد قطری و ضدایرانی در بالاترین سطوح دولت آمریکا بود.

ایمیل‌های افشا شده از مکاتبات برویدی و جورج نادر نشان می‌دهند برویدی در این زمان که حدود چهار ماه بعد از سفر ترامپ به ریاض به عنوان اولین سفر خارجی است بابت بهبود جایگاه عربستان سعودی در کاخ سفید فخرفروشی کرده و آن را نتیجه فعالیت‌های خودش دانسته است. این مکاتبات همچنین نشان می‌دهند او در همین زمان مشتاقانه منتظر دریافت اولین قسط 36 میلیون دلاری از قرارداد هنگفتی (به ارزش 600 میلیون دلار) بوده که با امارت در زمینه جمع‌آوری اطلاعات منعقد کرده بود. 

شروع یک شراکت شوم

 الیوت برویدی (سمت چپ) با بنیامین نتانیاهو (راست) در هتلی در نیویورک، 27 فوریه 2008.

آشنایی «الیوت برویدی» و «جورج نادر» در جریان مجموعه‌ای از جشن‌های مربوط به مراسم تحلیف دونالد ترامپ صورت گرفت. برویدی 60 ساله که از جمله حامیان مالی کهنه‌کار حزب جمهوری‌خواه است و تا آوریل 2018 مدیریت امور مالی در کمیته مرکزی این حزب را به عهده داشت، علاوه بر نزدیکی به امارات، از جمله لابی‌گران رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و روابط شخصی نزدیکی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این  رژیم دارد. (منبع: روزنامه صهیونیستی هاآرتص)

او در کنار «شلدون آدلسون»،  کازینودار معروف و مولتی میلیاردر یهودی-آمریکایی از اعضای برجسته یک سازمان لابی حامی رژیم صهیونیستی به نام «ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی» است که بارها مواضعی بسیار افراطی درباره توافق هسته‌ای «برجام» گرفته و علیه آن تبلیغ کرده بود.

برویدی همچنین مالک شرکت خصوصی «Circinus LLC» است که در زمینه ارائه خدمات امنیتی-دفاعی فعالیت می‌کند: همان شرکتی که تجارتی به ارزش چندین صد میلیون دلار با امارات متحده عربی داشته؛ واسطه او برای وارد شدن به این قراردادها جورج نادر بود.

نادر 58 ساله، متولد لبنان و شهروند آمریکا است و چندین دهه است که به عنوان مرد پشت‌پرده سیاست‌های خاورمیانه شناخته می‌شود. به دلیل روابط نزدیکی که با مقام‌های رژیم صهیونیستی دارد در برخی محافل رسانه‌ای او را عامل موساد معرفی می‌کنند. (منبع: هاآرتص)

گفته می‌شود نادر در دهه 1980 میلادی بین رژیم صهیونیستی و لبنان میانجی‌گری کرد. در همان زمان، او با تأسیس مجله‌ای به نام Middle East Insight نشست‌هایی را در واشنگتن میان سران کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برگزار می‌کرد. جولای سال 1996 (20 تیرماه 1375) مدت کوتاهی بعد از انتخاب نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نادر در نشستی در دفتر این مجله در واشنگتن میزبان نتانیاهو بود.

جورج نادر و نتانیاهو، 10 جولای 1996

دو سال بعد، روابط نادر با نتانیاهو و لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن نزدیک‌تر می‌شود. روزنامه هاآرتص نوشته او در این زمان، دستیار «رونالد لاودر»،  رئیس «کنگره یهودیان دنیا» می‌شود و با کمک او تلاش می‌کند بین نتانیاهو و رئیس‌جمهور وقت سوریه، «حافظ اسد» صلح ایجاد کند که البته ناکام می‌ماند. 

روزنامه هاآرتص می‌گوید مشاوران نتانیاهو به روابط نزدیکشان با جورج نادر اعتراف کرده‌اند و گفته می‌شود که او به طور خاص ارتباط بسیار نزدیکی با «دوری گلد»، دستیار نتانیاهو و نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد دارد.

در ماه می سال 2003، نادر در جمهوری چک  به 10 فقره سوء آزار کودکان متهم و به یک سال حبس محکوم می‌شود. او بعد از گذراندن دوران حبس خود در پراگ از زندان آزاد، اما از کشور جمهوری چک اخراج می‌شود.

نادر بعد از سقوط نظام صدام، دیکتاتور عراق در سال 2003 به این کشور می‌رود و از آن زمان به بعد بیشتر زمانش را در کشورهای عربی سپری می‌کند. در عراق، روابط گسترده‌ای با مقام‌های امنیتی و نظامی دولت وقت آمریکا و از جمله «اریک پرینس»، موسس شرکت امنیتی «بلک‌واتر» پی‌ریزی می‌کند و از همین زمان است که روابط پیچیده‌اش با لابی آیپک و برخی محافل سیاسی عربی در خلیج فارس آغاز می‌شود. 

نادر در تمام سال‌های بعد به عنوان چهره‌ای در پرده برای تأثیرگذاری بر مناسبات سیاسی میان اعراب و رژیم صهیونیستی در غرب آسیا تلاش می‌کند، تا اینکه در سال 2016، در بحبوحه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد واشنگتن می‌شود. او، حالا در نشست‌هایی که با چهره‌های بانفوذ برگزار می‌کند خودش را مشاور «محمد بن زاید»، حاکم ابوظبی و دوست نزدیک «محمد بن سلمان» معرفی می‌کند. مأموریت او، آن‌طور که روال تحقیقات در پرونده دخالت دولت‌های خارجی در انتخابات 2016 آمریکا نشان داده، کمک به پیروزی ترامپ و شکل‌ دادن به سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه در دوران پس از آن است. 

پول‌های امارات و عربستان برای پیروزی ترامپ

سه ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز 3 آگوست 2016 (13 مرداد 1395) برج 58 طبقه‌ای ترامپ در منطقه منهتن نیویورک میزبان یک جلسه مهم چهار نفره است. غیر از جورج نادر، یک اسرائیلی که شرکتش متخصص عملیات‌های روانی و شکل‌دهی به افکار عمومی در فضای مجازی است، اریک پرینس و «دونالد ترامپ جونیور»، پسر ارشد ترامپ در این جلسه حضور دارند. این جلسه که در ابتدا برای کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات تشکیل شده، روابطی را میان این چهار نفر ایجاد می‌دهد که تا مدت‌ها بعد از پیروزی او در انتخابات ادامه می‌یابد و نقش عمده‌ای در شکل‌دهی به سیاست‌های کاخ سفید در منطقه غرب آسیا ایفا می‌کند. 

گزارشی که روزنامه نیویورک‌تایمز از محتوای جلسه تهیه کرده حاکی است نادر در این جلسه به ترامپ جونیور گفته دو شاهزاده عربستان و امارات مایل هستند به پدر او برای پیروزی در انتخابات کمک کنند.  فرد اسرائیلی، «جوئل زامل»، به معرفی خدمات شرکتش به نام «Psy-Group» پرداخته و گفته که می‌تواند با راه‌اندازی کارزارهای آنلاین به تیم ترامپ برای پیروزی در انتخابات کمک کند. زامل در ماه‌های بعد با ساختن هزاران اکانت‌ جعلی در فضای مجازی به تبلیغات علیه «هیلاری کلینتون»، رقیب ترامپ در انتخابات می‌پردازد. 

 پرینس که هماهنگ‌کننده این دیدار بوده جلسه را با گفتن اینکه «ما داریم سرسختانه برای پیروزی پدر شما فعالیت می‌کنیم»، آغاز می‌کند و نادر را دوستی قدیمی با روابط کهنه با سران کشورهای عربی معرفی می‌کند.  پرینس، همان‌طور که قبلاً گفته شد، از قبل نادر را می‌شناخت و در قالب شرکت «بلک‌واتر» با او در عراق همکاری کرده بود. به علاوه، خود پرینس هم یکی از کسانی است که روابط دیرینه‌ای با امارات دارد و بارها با «محمد بن زاید» تجارت کرده است.

جلسه آگوست باب ورود جورج نادر به تشکیلات تبلیغاتی ترامپ را فراهم می‌کند و او در ماه‌های پیش رو تا انتخابات، بارها با «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ و «مایکل فلین» (اولین مشاور امنیت ملی کاخ سفید بعد از پیروزی ترامپ) و «استفان بانون» که در آن زمان رئیس ستاد تبلیغات ترامپ است، دیدار می‌کند. او در همین برهه، دو بار هم به عنوان فرستاده امارات به روسیه سفر می‌کند که گمان می‌رود با مسئله تلاش برای پیروزی ترامپ ارتباط دارد.

 دسامبر 2016، یک ماه بعد از پیروزی ترامپ، نادر در تب و تاب بوده نقش کارزارش به نیابت از عربستان و امارات را در نتیجه این انتخابات یادآوری کند. به همین منظور او از یکی از شرکت‌های «جورج زامل» در فیلیپین کاتالوگی خریداری کرده که تأثیر تبلیغات انجام‌شده در فضای مجازی در پیروزی ترامپ را نشان می‌داده. در همین زمان، او نزدیک به 2 میلیون دلار به «زامل» پرداخت کرده است که احتمال می‌رود به همین موضوع ارتباط داشته باشد. 

در چنین شرایطی بود که «نادر» در جریان جشن‌های مراسم تحلیف در ژانویه 2017 «برویدی» را ملاقات می‌کند. نادر که حالا نقش خودش را در پیروزی ترامپ برجسته می‌بیند امیدوار است که بتواند در تداوم این روند سیاست‌های کاخ سفید هم را به سمت و سوی مطلوب امارات و عربستان هدایت کند.  

نادر برویدی را به سبب نفوذی که روی شخص ترامپ دارد گزینه مناسبی برای هدف خود می‌بیند. به همین دلیل دوستی آنها به سرعت آغاز می‌شود و از ماه فوریه مکاتبات بین آنها آغاز می‌شود.

این مکاتبات که به رویت رسانه‌های آمریکا رسیده نشان می‌دهند نادر به برویدی وعده داده در صورتی که به او برای پیشبرد سیاست‌های ضد ایران و قطر کمک کند، دولت امارات با شرکت خصوصی او، «Circinus LLC»، وارد قراردادهایی به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار در زمینه مشاوره نظامی-امنیتی خواهد شد. مجموع بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 600 میلیون دلار از این وعده‌ها در نهایت عملی شده و امارات در دسامبر 2017 با عقد قراردادی 600 میلیون دلاری در زمینه گردآوری اطلاعات با شرکت «برویدی»، خوش‌خدمتی‌های او را پاسخ داد. 

در این نامه‌نگاری‌ها، «نادر» بارها با چرب‌زبانی‌هایی مانند اینکه «چقدر خوب رئیس (ترامپ) را مدیریت می‌کنی» یا «به گوش حاکمان امارات و عربستان می‌رسانم که چه نقش مهمی برای کمک به آنها بازی می‌کنی» تلاش کرده برویدی را تشویق کرده و او را برای اعمال نفوذ بیشتر روی ترامپ دلگرم کند.   

2 فوریه 2017، برویدی در نامه‌ای به یکی از قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا پیشنهاد طرحی را برای تحریم قطر به بهانه «حمایت از گروه‌های تروریستی» مطرح کرده؛ و فردای همان روز به نادر ایمیل زده و از او درباره امکان عقد قرارداد با عربستان برای آموزش نظامیان جهت شرکت در جنگ یمن سوال پرسیده است. 

جنگ سه ساله یمن باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی و آوارگی میلیون‌ها نفر شده و سراسر این کشور فقیر عربی را در آستانه قحطی قرار داده است. هزاران نظامی از کشورهای مختلف، از جمله عربستان سعودی و امارات، تحت حمایت آمریکا یکی از بزرگترین بحران‌های بشری در قرن بیست و یکم را رقم زده‌اند. 

براندازی با تحریم در ایران 

در همین اثنا، جورج نادر طرحی مخفیانه هم برای بی‌ثبات کردن ایران با استفاده از شرکت‌های خصوصی پیگیری می‌کرده. نادر که بعد از سفری به ریاض در بهار سال 2017 و دیدار با مقام‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم عربستان معتقد بود جنگ اقتصادی و تحریم تنها راه براندازی نظام ایران است، طرحی برای خرابکاری در رشد اقتصادی ایران آماده کرده بود که بر جلوگیری از سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی و هدایت عملیات‌هایی برای «ایجاد بی‌اعتمادی در میان مقام‌های ایرانی» استوار بود. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده او هزینه اجرای این طرح را برای مقام‌های آمریکایی، اماراتی و سعودی 300 میلیون دلار برآورد کرده.  یک فرد آگاه به فعالیت‌های نادر گفته او همچنین در تلاش بوده کوشنر را مجاب کند در دیدارش با محمد بن سلمان در ریاض از او برای طرحش تأیید بگیرد. 

هنوز مشخص نیست که آیا نادر برای این پروژه‌ پولی هم از عربستان یا امارات گرفته‌ یا نه، اما دولت ترامپ بعد از چندین موضع‌گیری تند علیه برجام روز 18 اردیبهشت‌ماه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها امضا کرد. دولت آمریکا از آن زمان، هر چند روز یکبار چندین دور تحریم جدید هم علیه ایران اعمال کرده است.   

اخراج رکس تیلرسون

مکاتبات برویدی و نادر نشان می‌دهد دو طرف طرحی را هم برای اخراج «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا دنبال می‌کرده‌اند. قطر و عربستان معتقد بودند تیلرسون به اندازه کافی در برابر ایران و قطر سرسخت نیست.

 در ایمیلی که برویدی به تاریخ 6 اکتبر 2017 برای نادر ارسال کرده نوشته در دیداری که چند روز پیش با ترامپ داشته شخصاً از او خواسته تیلرسون را اخراج کند. او نوشته است: «رئیس‌جمهور ترامپ از دستیارش خواست مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم به جلسه ما ملحق شود. قبل از آن، ترامپ از من پرسید کار رکس چطور است؟ جواب من این بود که عملکردش ضعیف بوده و باید در زمان مناسب اخراج شود. چند دقیقه بعد تیلرسون و مک‌مستر وارد شدند. با همه حاضرین خوش و بش کردم و بعد با مک‌مستر جلسه را ترک کردیم.»

ترامپ سرانجام 31 مارس 2018 (11 فروردین‌ماه) رکس تیلرسون را اخراج و «مایک پامپئو» را به عنوان جایگزین او معرفی کرد. ساعاتی بعد از اخراج تیلرسون، ترامپ اصرار تیلرسون به ماندن آمریکا در برجام را اصلی‌ترین عامل اختلاف خودش با او دانست. 

نادر چندی بعد در نامه‌ای به برویدی می‌نویسد که به دنبال برنامه‌ریزی برای سفر به آمریکا است. برویدی در تدارک برگزاری یک ضیافت شام مجلل در ملک شخصی ترامپ در فلوریدا، به مناسبت سالگرد تحلیف ترامپ است. اما این برنامه‌ها، به سرانجام نمی‌رسند زیرا جورج نادر، پس از فرود در فرودگاه بین‌المللی «دالس» در واشنگتن با مأموران «اف‌بی‌آی» که در حال تحقیق درباره پرونده تبانی ترامپ با دولت‌های خارجی هستند رو به رو شده و دستگیر می‌شود. او مدتی بعد، آزاد می‌شود اما نقش احتمالی او در پیروزی ترامپ در انتخابات و شکل دادن به سیاست‌ خارجی او پرونده‌ای است که کماکان تحقیقات درباره آن در جریان است. 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر