۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۳۵۱۱۵
مبانی پدافند غیرعامل با رویکرد مصون سازی و اقدامات پیشگیرانه از راهبردهای مدنظر رهبر انقلاب است که در قالب طرحی جامع در سمنان اجرایی می شود که تحقق آن به مشارکت همه نهادهای اجرایی و مردم نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،مبانی پدافند غیرعامل با رویکرد مصون سازی و اقدامات پیشگیرانه از راهبردهای مدنظر رهبر انقلاب است که در قالب طرحی جامع در سمنان اجرایی می شود که تحقق آن به مشارکت همه نهادهای اجرایی و مردم نیاز دارد. انقلاب اسلامی ایران با رویکرد آزادیخواهی و مقاومت در برابر قدرت های استکباری، همواره مورد انواع تهاجم های نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است و بنا به تاکید رهبری اجرای مبانی پیشگیرانه در قالب برنامه پدافند غیرعامل به منظور کاهش آسیب ها در بخش های مختلف مورد هدف بوده است.

با قطع دست نظام سلطه از کشور، نه تنها تهدیدات دشمن کاهش پیدا نکرد بلکه تهدیدات پیچیده‌تر و در شکل های جدیدتر انجام می شود.

مبانی پدافند غیرعامل در سه حوزه سایبری، زیستی و فنی تعریف می شود و نیاز است دستگاه های اجرایی و تاسیسات زیرساختی در هر سه حوزه با رعایت اصول مراقبتی و محافظتی، به ویژ در اجرای طرح های عمرانی، رویکردی یکدست و فراگیر اتخاذ کنند.

سند جامع پدافند غیرعامل در استان سمنان راهبردی است که با ارایه رویکردهای ضروری متناسب با ظرفیت ها و الزامات اصول مراقبتی، در سال 1397 با مشارکت دستگاه های اجرایی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان روز چهارشنبه گفت: در بخش کلیات این طرح موضوع، اهداف، چگونگی، فرضیات و روش انجام مطالعات پدافند غیرعامل همراه با تبیین، امکان سنجی و توجیه پدافند غیرعامل مدنظر است.

ایرج کارخایی با تاکید بر تبیین اهداف و سیاست های کلی پدافند غیرعامل استان در طرح جامع ، افزود: هم افزایی، مذاکره و تبادل نظر با کارفرما و گروه‌های اجرایی با هدف شناخت نیازها، نظرات، سیاست‌ها و اخذ رهنمودهای کلی از دیگر اهداف این طرح است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با یادآوری اهمیت بررسی وضعیت استان از دیدگاه آمایش سرزمینی، دفاعی و امنیتی بر گردآوری و بررسی مدارک و منابع فرادستی تاکید کرد و افزود: تجزیه و تحلیل شرایط ژئوپلیتیک استان در کشور، شناخت ظرفیت نیروهای بومی، و توجه به جغرافیای انسانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی، اقلیمی، طبیعی و نظامی، مواردی است در اجرای مبانی پدافند غیرعامل راهگشای طرح های اجرایی است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح تحقیقاتی و پژوهشی جامع پدافند غیرعامل استان به عنوان یک سند راهبردی و بالا دستی، تجهیز تمام مراکز مهم و خدمات‌رسان به مولدهای برق اضطراری، اجرای طرح مصون سازی زیرساخت های مهم شهری برای پاسخگویی در شرایط بحرانی به همراه طرح تخلیه اضطراری در زمان بحران و سطح بندی مراکز ثقل استان در دستور قرار دارد.

کارخایی اضافه کرد: طرح مصون سازی حوزه انرژی در برابر تهدیدهای سایبری، تدوین و اجرای دوره ها و کارگاه های متعدد آموزشی، تهیه راهبردهای مناسب و کاربردی و برگزاری رزمایش با هدف افزایش آمادگی و تقویت هماهنگی و همکاری در زمان بحران، اجرای برنامه هایی با هدف فرهنگ سازی و افزایش شناخت و آگاهی عمومی نسبت به مفاهیم پدافند غیرعامل، در قالب طرح جامع پدافند غیرعامل دنبال می شود.

به گفته مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان، تشکیل انجمن علمی پدافند غیرعامل به عنوان بازوی علمی شورا ، هماهنگی با هدف بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی به منظور پیشبرد اهداف و برنامه های پدافند غیرعامل، اجرایی کردن ضوابط مبحث 21 ملی ساختمان و تهیه پیوست پدافند غیرعامل برای طرح مهم در استان از مهمترین برنامه های اداره کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان در سال 97 است.

وی بر عملیاتی شدن این برنامه ها و تحقق اهداف مورد نظر با همکاریمدیران، فرمانداران و شهرداران تاکید و بیان کرد: با هدف اجرای این راهبردها 12 کارگروه شورای پدافند غیر عامل استان تعیین شده است

کارخایی بی‌توجهی به اصول و الزامات پدافند غیر عامل را خسارت‌زا و عامل آسیب‌پذیری تاسیسات زیرساختی در شرایط بحران دانست و گفت: رسیدن به مرحله دفاع پایدار مستلزم توجه توامان به پدافند عامل و غیرعامل است و تجربه 40 ساله انقلاب اسلامی ثابت کرد که ایران همیشه در معرض تهدید دشمن قرار دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان بیان داشت: بررسی و تحلیل جمعیتی استان شامل آمارهای جمعیتی، قومیت‌ها، دین و مذهب، فرهنگ، سوابق مسایل اجتماعی، عادات و سنن، نحوه پراکندگی در منطقه، مسایل اقتصادی و تحلیل مراکز زیستی، از دیگر مبانی مورد مطالعه در این طرح است.

پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه دفاعی و غیرنظامی است که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای اصول آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی کشور در شرایط بحرانی جلوگیری کرد.

تهدیدهای حوزه پدافند غیرعامل در زمان حاضر در سه گروه تهدیدهای فنی، زیستی و سایبری تقسیم‌بندی می‌شود که متناسب با هر سه حوزه، مبانی و اصولی پیشگیرانه برای در امان بودن بخش های حیاتی کشور مانند دستگاه های اجرایی خدمات رسان در بخش های آب و برق، ایمن سازی ساخت و سازها و مراکز درمانی مانند بیمارستانها، تعریف شده که در طول سال های اخیر در دل قوانین و مقررات گنجانده شده و در حال حاضر به رعایت آن از سوی دستگاه های نظراتی و اجرایی وابسته است.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت و هشت شهرستان دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر