۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۳۵۰۷۸
این روزها که با گسترش اخباری مواجه هستیم که امید و اعتماد مردم را هدف می‌گیرد، باعث تأسف است که اقداماتی از سوی قوه‌ی قضاییه و دولت باعث تشدید این ناامیدی در بین نسل جوان متخصص و کارآفرین می‌شود.
به گزارش پایداری ملی، در پی اختلالات اخیر در اینترنت و مشکلات ایجاد شده برای فعالان فناوری اطلاعات، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر آن شدیم تا نامه‌ای به ریاست محترم جمهوری بنویسیم و نسبت به نهادینه شدن این محدودیت‌ها و اختلال در تولید علم و ثروت ابراز نگرانی کنیم. متن این نامه به شرح زیر است:

نامه‌ی بیش از ۱۵۰ فعال فناوری‌ اطلاعات و شرکت‌های دانش بنیان به رئیس‌جمهور در انتقاد از اختلالات شبکه‌ی اینترنت

حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری

ریاست محترم شورای عالی امنیت ملی

ریاست محترم شورای عالی فضای مجازی

با سلام و تحیت و آرزوی قبولی عبادات،

این روزها که با گسترش اخباری مواجه هستیم که امید و اعتماد مردم را هدف می‌گیرد، باعث تأسف است که اقداماتی از سوی قوه‌ی قضاییه و دولت باعث تشدید این ناامیدی در بین نسل جوان متخصص و کارآفرین می‌شود. موج نگران‌کننده‌ای که با دستور قضایی و با بستن دسترسی عموم جامعه به تلگرام شروع شد، اکنون به یک ‌انسداد عمومی بر روی پروتکل‌های ارتباطی اینترنتی و اختلال فراگیر در بسیاری از سرویس‌های اینترنتی تبدیل شده است. این وضعیت بر کسب‌و‌کار بسیاری از ما تاثیر منفی بسیار شدیدی گذاشته و فعالیت‌های روزانه‌ی ما را مختل کرده است. 

وقت و انرژی روزانه‌ی ما که صرف تحقیق و توسعه‌ی فناوری‌های بومی می‌شد، اکنون صرف برطرف کردن ده‌ها مشکلی است که این اختلال‌ها در شبکه‌های ارتباطی و سرویس‌های زیرساختی ما ایجاد کرده است. پروتکل‌های شبکه‌ای مسدود و سرویس‌های ابری، شبکه‌های CDN، سرویس‌های حفاظتی و زیرساخت‌های مورد استفاده‌ی ما فیلتر شده‌اند و بسیاری از خدمات آنلاین ارائه شده توسط ما از کار افتاده‌اند. سایت‌هایی که مرجع دریافت اطلاعات، رفع مشکلات، مطالعه، تحقیق و تبادل‌نظر مهندسان نرم‌افزار ایرانی با جهانیان است، مسدود و از دسترس خارج شده‌اند‌. ما که در دولت شما به رفع انسداد سرویس‌های جهانی امید داشتیم، اکنون به‌جایی رسیدیم که نگران سرنوشت هر بسته‌ی دیتای ارسالی روی شبکه‌ ‌هستیم.

آقای رییس‌جمهور

جامعه‌ی فناوری اطلاعات در این روزها عملا نیمه فلج شده است. به دلیلی تحت عنوان "مبارزه با باج‌افزار”، اکثر پروتکل‌های پرکاربرد اینترنتی قطع و ارتباطات شبکه‌ای جامعه‌ی فناوری اطلاعات از کار افتاده است. 

آقای رئیس‌جمهور

آنچه تاکنون موجب توسعه‌ی فضای کسب‌وکارهای نوپا شده، نه سیاست‌گذاری دولت است و نه بودجه‌های میلیاردی. کسب‌وکارهای نوپای خودگردان بودند که بر بستر دسترسی به فضای نسبتاً آزاد اینترنت جوانه زدند و امکان شکوفایی بدون دخالت حاکمیت یافتند. اکنون با سیاست‌های جدید دغدغه‌ی بزرگ دیگری بر انبوه دغدغه‌های کارآفرینی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات اضافه شده و آن نگرانی از قطع و فیلترینگ بی‌دلیل خدمات ما و خدمات مورداستفاده‌ی ماست.

آقای رییس‌جمهور

حوزه‌ی فناوری اطلاعات در دنیا بااستعدادترین افراد و نخبگان را به‌راحتی با امکانات فراوان و ویزاهای کارآفرینی جذب می‌کنند. افرادی که در ایران هستند، علی‌رغم وجود فرصت‌های بسیار برای مهاجرت، به عشق مردم و میهن مانده‌اند و با امکانات محدود سعی در خلق ارزش برای هم‌میهنان دارند. آنچه در این روزها بر ارتباطات اینترنتی می‌رود، نتیجه‌ای جز دلسرد شدن این متخصصان و کوچ بیشتر و بیشتر آن‌ها به خارج از کشور ندارد. در این صورت چه کسانی می‌خواهند برای تولید فناوری‌های بومی کمک کنند؟ عهد شما با ما تشویق نخبگان مهاجرت کرده به بازگشت بود،‌ آیا این روش‌ها، نخبگان مانده در کشور را به کوچ کردن سوق نمی‌دهد؟ 

آقای رئیس‌جمهور

تولید خدمات و فناوری ایرانی، نیازمند ایجاد فضا برای متخصصان ایرانی است. نمی‌شود از تولید و کالای ایرانی دم بزنیم اما به هر دلیل امنیتی یا سیاسی فضا و عرصه‌ی فعالیت را بر تولیدکنندگان آن‌ها ببندیم. تولید و ارزش‌آفرینی اقتصادی امنیت کسب‌وکار نیاز دارد، نیروی متخصص نیاز دارد، سرمایه‌گذار مولد نیاز دارد. روشی که حاکمیت در ایجاد محدودیت‌ها در اینترنت طی این چند هفته در پیش‌گرفته، امنیت را از کسب‌وکارها سلب کرده و متخصص و سرمایه‌گذار را از کشور فراری می‌دهد.

"باید فضای رقابتی به وجود بیاید"، "باید فضای باثبات به وجود بیاید"، "فعالِ اقتصادی در این شرایط خواهد آمد و احساس امنیت خواهد کرد"، "آن‌وقت در یک چنین فضایی آن‌کسی که با ابتکار خود یا سرمایه‌ی خود یا کارآفرینی خود ثروتی به دست می‌آورَد، نظام اسلامی از او حمایت می‌کند و تأیید می‌کند". این‌ها حرف‌های ما نیست، این‌ها سیاست‌های کلی نظام بیان‌شده توسط مقام رهبری است. آیا ما موظف به ایجاد این شرایط هستیم یا حاکمیت؟‌ آیا ما محق نیستیم بگوییم چرا سرمایه‌گذاری‌های ما و زمان و وقت و محصولات ما با تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه‌ی فناوری این‌چنین به چالش افتاده‌اند؟‌ 

آقای رئیس‌جمهور

آنچه از شما پای صندوق‌های رای قول گرفتیم افزایش امید و تدبیر بود. آنچه قول گرفتیم نبستن فضای مجازی و تسهیل دسترسی آزادانه به اطلاعات و امکانات فناوری بود؛ اما متأسفانه فرایند خطرناکی که این چند روز پیش‌گرفته شده، عملاً بسیاری از ما را حتی در انجام فعالیت‌های روزانه نیز دچار مشکل کرده است. ابزار فیلترینگ که در ابتدا قرار بود تنها برای حفاظت از کیان اخلاقی جامعه استفاده شود، اکنون تبدیل به تنها ابزار در طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تنظیم بازار، حذف و سانسور و تحدید‌ خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها شده و به راحتی بدون برنامه و آینده نگری و به‌صورت آزمون‌وخطا به کار برده می‌شود. 

آقای رییس‌جمهور

ما انتظار داریم که نهادهای امنیتی و قضایی سیاست‌گذاران عرصه‌ی فناوری اطلاعات نباشند، بلکه پشتیبان ما متخصصان باشند. انتظار ما از آن‌ها تأمین امنیت کشور بدون تحدید امنیت اقتصادی و بی‌ثبات‌سازی عرصه‌ی کارآفرینی است. آیا بدون چنین فضایی ما امکان رشد یا رقابت با سرویس‌های تراز اول دنیا را خواهیم داشت؟‌ آیا بدون چنین توان رقابتی عرصه‌ی بازار داخلی را به محصولات خارجی واگذار نخواهیم کرد؟ آنچه کارآفرینی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات نیاز دارد، دخالت کمتر دولت و دادن آزادی بیشتر به نخبگان، کارآفرینان، دانشگاه و صنعت است تا جای مناسب خود را در بازار پیدا و ارزش‌آفرینی کنند. اگر به‌حق به دنبال بومی‌سازی فناوری و تولید داخلی و درنهایت تولید ثروت هستیم، وظیفه‌ی اصلی دولت و قوای قضاییه و مقننه ایجاد فضای اقتصادی آرام، امن، باثبات و با کمترین تهدید است.

آقای رییس‌جمهور

ما باور داریم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از گسترش و آزادی در دسترسی به فضای اینترنت و گردش آزاد اطلاعات بهره‌های بی‌شماری ببرد تا جایی که درآمدهای ناشی از کسب‌وکار بر روی این فضا دولت را از فروش نفت خام مستغنی کند، بر درآمد ملی و درآمد سرانه کشور بیفزاید، زندگی روزانه‌ی شهروندان را ساده‌تر کند و شهر‌های هوشمند، دولت الکترونیک و هزاران نرم‌افزار کاربردی بزرگ و کوچک را به خدمت جامعه درآورد. اما در مقابل نیز با امنیتی کردن فضای گردش آزاد اطلاعات، نصب پالایه‌های شکننده و ایجاد محدودیت‌های گوناگون در دسترسی می‌تواند نسل‌های ناامید و عصبانی را مقابل دولت قرار دهد و کارآفرینی و خلق ثروت و سرمایه و افزایش بهره‌وری را در این حوزه به پایین‌ترین سطح ممکن سوق دهد. در این‌صورت کاربران بی‌شماری را به‌عوض افزایش امید به دولت دوازدهم، به سرخوردگی و ناامیدی از توانمندی و اقتدار دولت سوق داده‌ایم. امیدواریم که چنین نشود. 

آقای رییس‌جمهور

ما جامعه‌ی متخصصان و کارآفرینان فناوری اطلاعات از این بابت احساس خطر کرده و خواستار اقدامات عاجل برای جلوگیری از مداخله‌ی امنیتی در فضای کسب و کار و ارتباطات هستیم. از شما می‌خواهیم علاوه بر پیگیری و رفع مشکلات اخیر، نسبت به برقراری تمهیداتی برای جلوگیری از تکرار چنین مداخلاتی اقدام فرمایید.

با سپاس

جمعی از متخصصان و کارآفرینان حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و شرکت‌های دانش‌بنیان

امضا کنندگان به‌ترتیب حروف الفبا:

۱- ابوذر غفاری، مدیر فنی، ATITEL

۲- احسان حسین زاده، سیس‌ادمین

۳- احسان خوش‌نیت، برنامه‌نویس

۴- احمد مهدیلو، مدیر، شرکت دانش بنیان پاسارگاد

۵- ارمین تیموری، کارشناس سرور، Bertina.ir

۶- اعلا کیانی، مدیر فنی، عکس پرینت

۷- امید پیله ور، توسعه دهنده وب، شرکت ابر آروان

۸- امید رحیم‌ زاده، مهندس امنیت اطلاعات، شرکت پرنیان داده

۹- امید شریعتی، مهندس نرم افزار

۱۰- امیر پورمند، برنامه نویس، Sepand Ltd.

۱۱- امیر تنها، کارآفرین، شبکه سلامت ایرانیان

۱۲- امیر حسام صلواتی، مدیر فنی

۱۳- امیر طاهری، کارآفرین، برنامه نویس، مهندس نرم افزار، توسعه ارتباطات شیده

۱۴- امیر قاسمی، برنامه نویس

۱۵- امیر ملک، مشاور توسعه کسب و کار

۱۶- امیر یوسفی، توسعه‌دهنده وب

۱۷- امیرجلال الدین شوکتی، مدیرعامل/برنامه‌نویس، تحلیل ارتباط برنا

۱۸- امین خشنود، مدیر شبکه، ابر آروان

۱۹- امین صفایی، مدیر فنی و مدیر عامل، هاست گذر

۲۰- ایلیا وکیلی، معاون فنی، فناپ پرداخت

۲۱- ایمان عقیلیان، کارآفرین، سرمایه گذار حوزه تکنولوژی، وادا موبایل، اسمارتاپ ونچرز

۲۲- ایمان یاری، طراح

۲۳- آرش پارساپور، خبرنگار حوزه IT، دیجیاتو

۲۴- آرش صفری، مهندس نرم افزار، مبین

۲۵- آرش قلیچ‌خان، مدیر عامل، ایرانیان سرور

۲۶- آرش میلانی، هم‌بنیانگذار پینگونیو

۲۷- آرش یزدانیان، بنیانگذار شبکه اجتماعی لوکوبوک

۲۸- آزاده زمانی، کارمند

۲۹- آناهیتا یوسفی، کارشناس تحقیق و توسعه

۳۰- آوا باکویی، برنامه نویس

۳۱- بابک حیدری، دیجیتال مارکتر

۳۲- بهرنگ تنکابنی، مدیر ارشد دیجیتال مارکتینگ

۳۳- بهنام رجبی، برنامه نویس

۳۴- بهنام یوسفی، مهندس نرم‌افزار

۳۵- پدرام تیموری، مهندس نرم افزار

۳۶- پدرام گیلانی‌نیا، برنامه نویس وب

۳۷- پگاه طوسی، خبرنگار حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات، سایت دیجیاتو

۳۸- پویا پیرحسینلو، مدیرعامل، ابر آروان

۳۹- پیمان عزتی عبدالجبار، مهندس نرم‌افزار، پگاه داده کاوان شریف

۴۰- جعفر اسکندریان، مهندس نرم افزار

۴۱- جعفر محمدی، مدیر عامل، سامانه‌نگار آتنا

۴۲- جلال آقازاده، برنامه‌نویس

۴۳- حامد ابراهیمی زاده ، برنامه نویس

۴۴- حامد ایروانچی، مدیر تیم توسعه نرم‌افزار، فناپ‌پلاس

۴۵- حامد بهرامی، مهندس نرم‌افزار

۴۶- حسن آدمی نژاد، برنامه نویس، اسنپ تریپ

۴۷- حسن منفرد، مدیر فنی / سی تی او، اسنپ تریپ

۴۸- حسین حبیبیان، مهندس نرم افزار

۴۹- حسین حسینی تبار، مدیر اجرایی، بیدبرگ

۵۰- حسین رضایی، برنامه نویس و کارمند، Huawei

۵۱- حسین کلبادی نژاد، مدیر محصول، شیپور

۵۲- حمیدرضا صادقیان، مهندس نرم افزار و مدیرعامل

۵۳- حنا روشنی، طراح وب سایت

۵۴- داود تنهایی، کارآفرین

۵۵- داوود شیخان، مدیر اجرایی، فاندوران

۵۶- دیبا ریین، مدیر پروژه مارکتینگ

۵۷- رامین خسروی ، کارشناس ارشد شبکه های کامپیوتری

۵۸- رامین علیرضایی، برنامه نویس

۵۹- رضا آرانی، مدیر عامل، تحولگران عرصه اطلاعات

۶۰- رضا جمیلی، سردبیر خبرگزاری استارتاپی شنبه

۶۱- رضا شالباف زاده، مهندس زیرساخت

۶۲- رها صالح پور، برنامه نویس وب

۶۳- روح الله امامی، توسعه‌دهنده‌‌ی وب

۶۴- سام مدن‌پور، مدیرعامل، ایسام

۶۵- سجاد اکبرزاده فرساد، مدیر IT

۶۶- سجاد بهار، کارآفرین

۶۷- سجاد عباسی، برنامه نویس

۶۸- سروش عبادی، برنامه نویس، سفرهای علی بابا

۶۹- سروش نیک پور، مدیر عملیاتی، فناپ پرداخت

۷۰- سعید بیرنگ، مدیر عامل، شبکه اجتماعی پروفایل

۷۱- سعید جمشیدی، کارآفرین/برنامه نویس

۷۲- سعید چوبانی، مدیر تیم گراف و جامعه ساز استارتاپی، فناوری به وقت تبریز

۷۳- سعید محمدی، کارشناس ارشد شبکه های کامپیوتری

۷۴- سمانه شیرزاد، طراح رابط کاربری و تجربه کاربری، ویندی

۷۵- سید حسن طباطبائی، برنامه‌نویس

۷۶- سید علی صالح ایمن، مدیرعامل، نگاه روشن پارس

۷۷- سید مصطفی شیرازی، مدیرعامل

۷۸- سیدمهدی دلیلی، مهندس نرم‌افزار

۷۹- شکیبا مرادی آهنی، مهندس معمار

۸۰- شیوا حضرتی، CMO، دانرو

۸۱- صادق نقاش‌ٰزاده یزدی، مدیر توسعه نرم‌افزار، سامایش (درخشان صنعت ایساتیس)

۸۲- صالح جعفری‌زاده، مهندش نرم افزار، ویراتک

۸۳- عرفان صادقی آذر، دانشجو، دانشگاه ایندیانا

۸۴- عطا خلیقی سیگارودی، کارآفرین فناوری اطلاعات، ارانیکو / اتاقک / تولگرام / پویاسافت

۸۵- علی رنجبرپور، کارآفرین، شرکت رندبیت

۸۶- علیرضا قهرود، مشاور امنیت سایبری - مورد تایید افتا، مستقل

۸۷- علی اسدی، کارآفرین

۸۸- علی بصیری پور، مهندس صنایع

۸۹- علی بهزادیان نژاد، توسعه دهنده اندروید

۹۰- علی داداشی، برنامه‌نویس

۹۱- علی راستی، برنامه نویس و توسعه دهنده وب

۹۲- علی سریزدی، مدیرعامل، دکتردکتر

۹۳- علی سیدلر، طراح تجربه کاربری - توسعه دهنده وب سایت

۹۴- علی شافعی، کارآفرین، دانشگاه فنی و حرفه‌ای

۹۵- علی عشقی، مدیر عامل، آنارام

۹۶- علی فتاح‌المنان، دانشجو

۹۷- علی یوحنایی، برنامه نویش، سایروسافت

۹۸- علیرضا خجسته‌فر، دانشجو، برنامه‌نویس، دانشگاه صنعتی شریف، شرکت پگاه داده‌کاوان شریف

۹۹- علیرضا رحمتی‌زاده، مهندس نرم‌افزار

۱۰۰- علیرضا کاظمی، مدیر طراحی شرکت دانش بنیان

۱۰۱- فرزانه جعفری، برنامه نویس، اسنپ تریپ

۱۰۲- فرشاد فخار، برنامه نویس

۱۰۳- فریبرز مفاخری، مهندس نرم افزار

۱۰۴- فرید اخوان، کار آفرین

۱۰۵- کوشا حاجی حسینی مهریزی، مهندس نرم‌افزار

۱۰۶- کیارش رنگچیان، مدیر مارکتینگ، نوار

۱۰۷- م.ر.بهنام رئوف، روزنامه‌نگار حوزه فاوا

۱۰۸- مجید جعفری، برنامه نویس full stack

۱۰۹- مجید زرین، کارآفرین، Netmine

۱۱۰- محسن خوش سیرت، کارآفرین، ملک رادار

۱۱۱- محسن صحافی، خبرنگار و کارآفرین، فارنت

۱۱۲- محسن عیسی پور، مدیر تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی، ملک رادار

۱۱۳- محمد جلیل عبداله زاده، مدیر عامل، آراد

۱۱۴- محمد حسن اقدسی، متخصص شبکه

۱۱۵- محمد سجاد فلاح، مدیر فنی، شرکت درایه پرداز نیروان (دراپز)

۱۱۶- محمد محمودی، مهندس نرم افزار

۱۱۷- محمد نقیبی، مهندس نرم‌افزار

۱۱۸- محمد وکیلی، مهندس نرم افزار

۱۱۹- محمدجعفر نعناکار، حقوق‌دان و استاد دانشگاه

۱۲۰- محمدحسین فخرایی، سیس ادمین

۱۲۱- محمدحسین مومنی، مهندس نرم‌افزار، فروشگاه اینترنتی میسلند

۱۲۲- محمدسعید ایپچی‌لر، فعال و محقق حوزه استارتاپی کشور

۱۲۳- محمدعرفان شمسی، طراح زیرساخت، ابرآروان

۱۲۴- محمدمهدی کریما، کارآفرین، شرکت پیشتازان طراحی مفهومی

۱۲۵- محی سنیسل، کارآفرین، مدیر وب سایت دونیت

۱۲۶- مراد شادفر، مشاور ریلی، دانشگاه علم و صنعت

۱۲۷- مرتضی سلطانی، مدیر عامل، شرکت سینداد

۱۲۸- مریم شریفی، برنامه نویس

۱۲۹- مسعود دلاور، کارشناس شبکه

۱۳۰- مسعود مولوی، متخصص امنیت شبکه و نفوذ

۱۳۱- مسعود میرزمانی، کارآفرین

۱۳۲- مصطفی امیری، مدیرعامل، زرین‌پال

۱۳۳- معین مشایخی، مهندس برق

۱۳۴- ملیکا افشار، نویسنده متون تبلیغاتی

۱۳۵- منصور عامری، برنامه نویس و dba

۱۳۶- مهدی ابراهیمی، کارمند

۱۳۷- مهدی تقی‌زاده، مدیر ارشد فناوری، آی‌هوم

۱۳۸- مهدی خسروی، مهندس نرم‌افزار / طراح رابط کاربری، پگاه داده‌کاوان شریف

۱۳۹- مهدی کاظمی، مدیرعامل، فناوران هوشمند شایا

۱۴۰- مهران حمیدی، مهندس نرم افزار کامپیوتر

۱۴۱- مهرداد پنجه‌فولادگران، مهندس نرم‌افزار، سیس ادمین

۱۴۲- مهرداد قاسمی، برنامه نویس، Acsan

۱۴۳- میثم عبدالهی، مهندس نرم افزار

۱۴۴- میلاد اسماعیلی، برنامه نویس / توسعه دهنده دات نت

۱۴۵- میلاد اکبری، مهندس نرم افزار

۱۴۶- میلاد فرزام، دانشجو، دانشگاه تبریز

۱۴۷- مینا شرطی، مدیرفنی محصول، اسنپ

۱۴۸- نجمه آسیایی فر، دانشجو

۱۴۹- نوید شکری، مهندس نرم افزار، علی بابا

۱۵۰- هادی حدادی، کارآفرین، شرکت

۱۵۱- هادی شهیدی، مدیر عامل

۱۵۲- هیلدا مددخانی، دفتر مدیریت پروژه

۱۵۳- وحید اشرفیان، کارشناس devops ، شرکت ابرآروان

۱۵۴- وحید آخوندزاده بافقی، متخصص پرداخت الکترونیک

۱۵۵- وحید حجه‌فروش، روزنامه‌نگار

۱۵۶- وحید دلجو، مهندس نرم افزار، اسنپ تریپ

۱۵۷- وحید راد، مهندس نرم افزار

۱۵۸- وحید رجبلو، کارآفرین، برنامه‌نویس، مدیرعامل، استارتاپ

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر