۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۵۰۲۳
فرماندار شهرستان تبریز بر ضرورت پیوست پدافند غیر عامل برای پروژه های عمرانی تبریز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگارپایداری ملی، علیار راستگو عصر امروز دوشنبه در نشست با رئیس و کارگروه شورای هماهنگی پدافند غیر عامل شهرستان تبریز، ضمن بررسی گزارش های ارایه شده از سوی دستگاه های اجرایی این شهرستان، با تأکید بر لزوم آموزش به مردم و اهالی منطقه برای مقابله با تهدیدها و آسیب های ناشی از حوادث غیر مترقبه، در تعریف پدافند غیر عامل  اظهار داشت: در پدافند غیر عامل دو بحث جدّی و علمی داریم و فلسفه شکل گیری آن در جمهوری اسلامی ایران، بالا بردن تاب آوری مردم و به حداقل رساندن آسیب هاست.

ضرورت پیوست پدافند غیر عامل برای پروژه های عمرانی تبریز

وی با تکیه بر چند مصداق بارز پدافند غیر عامل ادامه داد: در این راستا، ما باید حواس مان به مخازن آب، چگونگی ساخت و سازها و چگونگی عملکرد دستگاه ها باشد. چون متأسفانه بعضی از دستگاه ها در این زمینه خلأ دارند و اورژانس می سازند و در بیمارستان و اورژانس را یکی می سازند، ساختمان چند طبقه می سازند با نمای از سر تا پا شیشه یا اینکه آتش نشانی داشته باشیم و نردبان نداشته باشیم و اگر هم داشته باشیم ماه ها هم باز و بسته نشود و به هنگام وقوع یک زلزله و حادثه ای همان بی توجهی ها عامل آسیب های آن چنانی شود و جای سؤال ایجاد کند که کجای این موارد پدافند غیر عامل است.

راستگو در همین خصوص با تأکید بر لزوم بازبینی امکانات و تجهیزات از سوی دستگاه ها و قانون جدید برنامه ششم توسعه متذکر شد: بر اساس قانون جدید توسعه که اخیراً ابلاغ شده، به صراحت  بیان شده که همه پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیر عامل داشته باشند.

لزوم آموزش همگانی و آماده سازی مردم درخصوص پدافند غیرعامل

وی گفت: در این جلسه و کارگروه، هفت نفر از مسؤولان دستگاه های اجرایی، گزارش های خود را با نگرش و حوزه فعالیتی خود ارایه دادند و مطالبی را بیان کردند، اما باید متوجه باشیم که حوزه پدافند غیر عامل، گستردگی خاصی دارد و بررسی اقدامات انجام شده یا نشده، نیازمند زمان بیش تری است.

فرماندار تبریز با تأکید مجدد بر لزوم آموزش همگانی و آماده سازی مردم و عموم از طرف دستگاه های اجرایی، تصریح کرد: در این راستا لازم است که اول دستگاه اجرایی، مسایل و مشکلات پدافند غیر عامل دستگاه خود را برطرف سازد و هموار سازد و کلیه تهدیدات، آسیب ها و احیاناً تهدیدات اداره ای خود از نظر چگونگی حفظ و نگهداری داده ها و اطلاعات کامپیوتری، ایزوی ساختمان‌ها و جانمایی بخش های اداری مطابق با استاندارد های مرسوم جهانی از جمله دسترسی آسان به دبیرخانه و حتی مدیر و تعریف آن در همکف برای پاسخگویی و دسترسی سریع مردم به آن ها و چگونگی مدیریت مخازن آب، ایستگاه های گاز و... و. را شناسایی، احصا و اعلام کنند و به دنبال آن، راهکار عملی و منطقی برای مقابله با این آسیب ها را بیابند.

وی در همین راستا با اظهار بر اینکه بعضی از راهکارهای ما نیازمند تأمین مالی نیستند و نیازمند فکر و مشاوره هستند، تأکید کرد: موارد حیاتی و اضطراری همچون، ایمنی و آتش نشانی ها در اخذ مجوزهای احداث چه برای ساخت و چه برای پایان کار باید بر اساس اصول لاینفک، قواعد و ضوابط پدافند غیر عامل باشد.

انتقاد از کم توجهی به آموزش درست و اصولی مردم

راستگو با انتقاد از کم توجهی به آموزش درست و اصولی و تأکید مجدد بر اینکه تمام پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیر عامل داشته باشند، تصریح کرد: پدافند غیر عامل در عین مردمی بودنش، یک مقوله امنیتی است و ما در این مقوله، هیچ تعارفی نداریم و باید همه اطلاع رسانی های مرتبط با امنیت و بحران به شکل واحد انجام شود و مشخص شود که چه کسی از هر دستگاه می تواند مصاحبه داشته باشد یا گزارش ارایه دهد.

وی در ادامه همین بحث، با بیان اینکه مهم ترین نقش ما پیدا کردن راهکارهای علمی، تولید فکر جدید در مقابل تحریم ها و تهدیدهای آمریکاست، متذکر شد: بر اساس تأکید های مکرر مقام عظمای رهبری نسبت به اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تهدیدهای آمریکا و دشمنان، ما باید راهی بیابیم و ببینیم که با چه راه هایی می توانیم هم تاب و توان تحمل خود را بالا ببریم، هم نگذاریم اقتصاد مان دچار نوسان شود.

فرماندار تبریز در همین راستا با تکیه بر تبیین چند مصداق عملی و بارز در حوزه کشاورزی و مسئله آب، گفت: بهتر است متوجه باشیم که آمریکا بزرگ ترین صادر کننده گندم در دنیاست و این رسالت بر دوش جهاد کشاورزی ماست که به فکر علم جدید برای کشت محصولی باشد که نیاز به آب کم داشته باشد، و یقین می دارم که ما اگر بتوانیم پدافند غیر عامل را در حوزه کشاورزی عملیاتی سازیم، می توانیم نیاز و امنیت غذایی مردم را به آسانی برطرف سازیم و بسیاری از مشکلات را هموار نماییم و متوجه باشیم که دشمن، همان کسی است که جمهوری اسلامی، پیشرفت ترقی آن در تمامی زمینه ها را نمی خواهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر