۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۳۴۹۶۹
خاک مناطق فرسوده به دلیل وجود قنات‌ها سست شده و پایه مناسبی ندارد و با بروز حوادثی همچون زلزله آسیب‌های بیشماری به مردم وارد می‌شود.

به گزارش پایداری ملی، بافت‌های فرسوده یکی از بزرگترین معضلات امروز شهرهاست که شهر قزوین نیز از آن مستثنی نیست و امروز در این بافت‌ها مشکلات متعددی از جمله ریزش ساختمان‌ها به دلیل فرسودگی شبکه آب آشامیدنی برای شهروندان قزوینی به وجود می‌آید. 

مسوولان استانی و شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده را در اولویت کاری خود قرار داده و در این راستا تسهیلات مختلفی به شهروندان در این بافت‌ها ارائه می‌دهند تا آنها نسبت به نوسازی ساختمان‌های خود ترغیب شوند.

سایه زلزله روی سر بافت‌های فرسوده قزوین

طی ماه‌های گذشته در بافت‌های فرسوده حوادث ناگواری ازجمله ریزش و تخریب ساختمان‌ها رخ داده و منجر به خسارت‌های مالی و جانی شده، جالب اینجاست که برخی از این ساختمان‌ها نوسازی هم شده بود ولی به دلیل نشست آب به یکباره سقوط کرده است. 

مالکان این ساختمان‌ها اظهار داشتند که با گرفتن وام و پس‌انداز کردن توانستند خانه‌ای را بخرند و در آن ساکن شوند ولی اکنون خانه و اموال خود را از دست داده و هیچ ندارند. 

حکمت‌الله داودی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: خاک بافتهای فرسوده سست است به همین دلیل شهروندان ساکن این بافت‌ها در معرض خطر هستند که مهمترین آن تخریب و ریزش ساختمان‌هاست. 

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته ساختمان‌هایی سقوط کردند و صاحبان آن بی‌خانمان شدند که البته تمهیدات لازم برای اسکان آنها صورت گرفته است. 

این مسوول اظهار کرد: بافت‌های فرسوده برای شهروندان قزوینی تهدید به شمار می‌آید و برای آنها خسارت‌های مالی و جانی در پی دارد که باید برای پیشگیری از این خسارت‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. 

وی بیان کرد: مهمترین علت ریزش ساختمان‌ها، فرسودگی لوله‌های آب بوده که با وارد شدن ضرباتی شکسته می‌شوند و نشست می‌کنند به همین دلیل نوسازی آنها ضروری است. 

ساختمان‌های فرسوده پایه‌های مناسبی ندارند

همچنین مهدی عبدالرزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به بافت‌های فرسوده می‌گوید: خاک این بافت‌ها به دلیل سست و شفته بودن با کوچک‌ترین نشستی آب‌شسته می‌شود و ساختمان‌ها فرو می‌ریزد. 

وی ابراز کرد: خاک زیر بافت‌های فرسوده، به دلیل وجود قنات‌ها سست است و پایه مناسبی ندارد به همین دلیل با نشت آب ریزش کرده و خسارت جانی و مالی به شهروندان قزوینی وارد می‌شود. 

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: ممکن است در اثر تخریب ساختمان‌ها، خانواده‌ها دچار مجروحیت و یا کشته شوند که این موضوع تهدید جدی است و باید رفع آن در دستور کار مسوولان باشد. 

این عضو شورا با بیان اینکه اصلاح شبکه‌های آب در بافت‌های فرسوده ضروری است، بیان کرد: در این راستا مسوولان مربوطه باید برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری داشته باشند تا این مهم سریع‌تر اجرایی شود. 

عبدالرزاقی با اشاره به اینکه اصلاح شبکه‌های آب بافت‌های فرسوده تا 1400 به اتمام برسد، تاکید کرد: باید مسوولان آب و فاضلاب استان قزوین در این خصوص گام‌های جدی‌تری بردارند تا دیگر شاهد حوادث ناگوار در این بافت‌ها نباشیم. 

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه در دل بافت‌های فرسوده آثار تاریخی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این اثرها برای شهر قزوین ارزشمند هستند به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای کرد تا از تخریب شدن آنها جلوگیری شود.

لوله‌های قدیمی آب با کمترین فشار شکسته می‌شوند 

داراب بیرانوندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: شبکه آب در بافت‌های فرسوده از بین رفته و باید در راستای مرمت و اصلاح آن اقدامات لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در بافت‌های فرسوده حتی شبکه فاضلاب وجود ندارد و به دلیل کوچه‌های تنگ و باریک و داشتن خاک سست نمی‌توان در این مناطق کاری کرد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین بیان کرد: لوله‌های آب که در بافت‌های فرسوده به کار برده شده از جنسی هستند که امروز استفاده کردن آنها به دلیل مشکلاتی مانند عدم دسترسی مناسب به لوله‌ها جهت نصب انشعابات جدید و وجود مشکلات در بهره‌برداری ممنوع شده است. 

بیرانوندی با بیان اینکه لوله‌های قدیمی آب با وارد شدن فشاری شکسته می‌شود و خسارت‌های جبران ناپذیری را به وجود می‌آورند، بیان کرد: همچنین ساختمان‌های بافت‌های فرسوده بر روی خاک سستی قرار دارد و با وقوع حادثه‌ از جمله نشتی آب ریزش می‌کند. 

وی بیان کرد: ساختمان‌های بافت‌های فرسوده که با نشت آب تخریب می‌شود با زلزله مشکلات‌شان دو چندان است زیرا ضریب قدرت مانور این حادثه در این بافت‌ها 2.5 برابر می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین اضافه کرد: همین موضوع توجه مسوولان به نوسازی بافت‌های فرسوده را دو چندان می‌کند و باید در این راستا جدی‌تر عمل کنند. 

عدم صدور پروانه برای بلند مرتبه‌سازی در بافت‌های فرسوده

این مسوول با اشاره به اینکه نباید پروانه و مجوزهای لازم برای ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در بافت‌های فرسوده داده شود، بیان کرد: این مهم تهدید بزرگی برای شهروندان ساکن در این ساختمان‌ها است.

وی اظهار کرد: در این ساختمان‌ها هر خانواده با جمعیت قابل توجهی ساکن هستند که با بروز حادثه به ویژه زلزله آسیب‌های بی‌شماری به شهروندان متحمل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین بیان کرد: باید در راستای بلندمرتبه‌سازی در بافت‌های فرسوده اقدامات جدی‌تری صورت گیرد و از صدور هر مجوزی خودداری شود تا از خطرات احتمالی پیشگیری به عمل آید.

خانه‌های نوسازی شده که با نشتی آب فرو می‌ریزد 

بیرانوندی خاطرنشان کرد: ساختمان‌های بافت‌های فرسوده فنداسیون مناسب و خاک ایمنی ندارد به همین دلیل خانه‌هایی که به تازگی نوسازی شده به دلیل نشت آب فرو ریخته و اعضای خانواده را دچار مجروحیت کرده است. 


 


وی ابراز کرد: باید مشارکت مسوولان مجموعه مدیریت شهری با شرکت آب و فاضلاب استان قزوین افزایش یابد تا اقدامات جدی‌تری در راستای پیشگیری از حوادث در بافت‌های فرسوده صورت گیرد که برای رسیدن به این هدف جلب مشارکت مردم ضروری است.

تجهیز لوله‌های آب به سیستم هوشمند

زهرا یوسفی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: لوله‌های آب بافت‌های فرسوده، قدیمی هستند و به همین دلیل دچار شکستگی و نشتی آب می‌شوند و با تحقق این مهم خطرات جانی و مالی برای شهروندان قزوینی در پی دارد. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه با بحران آب و خشکسالی مواجه هستیم، بیان کرد: با شرایط فوق هدررفت یک قطره این انرژی دردآور است و نباید اجازه داد که اسراف شود. 

وی با بیان اینکه لوله‌های بافت‌های فرسوده نیازمند اصلاح شبکه آب هستند، ابراز کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق این لوله‌ها تعویض و همچنین به سیستم هوشمندی مجهز شود تا در هنگام شکستگی اعلام هشدار کند.

ضرورت اصلاح شبکه آب در بافت‌های فرسوده 

محسن حق‌شناس از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: منطقه فرسوده شهر قزوین شرایط ناپایداری دارد به همین دلیل با نشت آب، خاک سست این منطقه شسته شده و همین مسئله منجر به خسارت می‌شود.

وی اظهار کرد: با هدر رفت آب تهدیدهای بزرگی برای مالکان ساختمان‌ها به وجود می‌آید که مجروحیت اعضای خانواده از جمله آنهاست. 

عضو شورای اسلامی شهر قزوین اصلاح شبکه آب در بافت‌های فرسوده را ضروری دانست و گفت: مجموعه مدیریت شهری آمادگی دارد در این راستا با شرک آب و فاضلاب استان قزوین همکاری کند.

500 هکتار بافت فرسوده در قزوین 

احد چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه شهر قزوین 500 هکتار بافت فرسوده و 40 هزار چاه جذبی دارد، بیان کرد: وجود این بافت‌ها و چاه‌ها برای شهروندان قزوینی تهدید به شمار می‌آید. 

وی اضافه کرد: چاه‌هایی که در سال‌های گذشته در بازار رخ داده می‌تواند مدیران قزوین را تا محاکم قضایی بکشاند زیرا مدیران مسوولیت دارند اقدامات پیشگیرانه از رخ دادن این حوادث را در سطح شهر انجام دهند. 

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: بخش عمده شرکت آب و فاضلاب استان قزوین متعلق به شهرداری است و در آینده نیز این دو نهاد ادغام می‌شود به همین دلیل مجموعه مدیریت شهری شرکت یاد شده را متعلق به خود می‌داند. 

چگینی بیان کرد: باید همکاری بین مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان قزوین و مجموعه مدیریت شهری افزایش یابد تا تدبیری مناسب در راستای تعویض شبکه آب بافت‌های فرسوده با هدف پیشگیری از حوادث ناگوار اتخاذ شود. 

عضو شورای اسلامی شهر قزوین معضلات بافت‌های فرسوده را جدی عنوان و بیان کرد: باید به این بافت‌ها به دلیل خطراتی که دارد از نگاه پدافند غیرعامل به آنها نگاه کرد. 

این عضو شورا یادآور شد: جان انسان‌ها ارزشمند است و نباید به دلیل فرسودگی لوله‌های آب، مجروح و یا کشته شوند به همین دلیل مسوولان باید این مسئله را جدی بگیرند. 

جلوگیری از هدر رفت آب در بافت‌های فرسوده 

سیده منیره قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: آب در بافت‌های فرسوده به دلیل نشتی اسراف می‌شود که با توجه به این عنصر حیاتی باید از هدر رفت آن جلوگیری کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: با اصلاح 45 کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی می‌توان از هدر رفت یک و نیم میلیون مترمکعب آب جلوگیری کرد، همین موضوع باید اراده و همت مسوولان را در انجام این مهم دوچندان کند. 

گفتنی است؛ باید نسخه‌ای اساسی برای بافت‌های فرسوده شهر قزوین پیچیده شود تا شاهد خسارت‌های جانی و مالی شهروندان در این بافت‌ها نباشیم. 

با توجه به اینکه مردمی که ساکن در بافت‌های فرسوده هستند درآمد بالایی ندارند به همین دلیل در نوسازی ساختمان‌های خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند که عدم نوسازی را بر انجام دادن آن ترجیح می‌دهند. 

به همین دلیل ضروری است تا مسوولان استانی و شهری تدابیر مناسبی برای رفع مشکلات شهروندان قزوینی در بافت‌های فرسوده بیندیشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر