۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۷۷
مسئول موسسه رسانه‌ای سراج خراسان شمالی:
کارشناس حوزه رسانه در دانشکده علوم قرآنی بجنورد گفت: سرقت اطلاعات و عدم امکان پیگیری و شکایت کردن یکی از خطرات تلگرام است که اما این مشکل در فضای مجازی داخلی وجود ندارد و فرد خاطی باید پاسخگو باشد.

به گزارش پایداری ملی، اسماعیل کفاشی کارشناس حوزه رسانه در دانشکده علوم قرآنی بجنورد گفت: یکی از تفکر‌هایی که در بین ایرانیان وجود دارد تفکر نذر و نیاز است که این تفکر در حوزه‌ی رسانه خطرناک است. برای ایرانیان کمتر پیش آمده از خودشان سئوال کنند چرا یک بیگانه سرویس رایگان به ما داده است و این به دلیل همان تفکر است. در خارج از مرز‌ها بالای ۷۰ درصد مردم می‌دانند چرا یک رسانه به آن‌ها سرویس داده است.

خطرات امنیتی و اقتصادی تلگرام بالاست

کفاشی خاطرنشان کرد: اولین نکته پیام رسان‌ها وجود بیگ دیتا‌ها در این فضا است. یعنی اطلاعات بسیار بالا از کاربران. این اطلاعات مبتنی بر همه‌ی فعالیت ما در پیام رسان است. برخورد ما با دوستان، لحن‌های موجود، رفتار، علایق و سلایق جزو این موارد هستند. در نتیجه ما نمونه می‌شویم و بر روی ما تحلیل داده قرار می‌گیرد. نه تنها ما بلکه با کسانی که در ارتباط هستیم هم در معرض این خطر قرار می‌گیرند.

کارشناس حوزه رسانه گفت: یکی از فواید این تحلیل داده‌ها در حوزه‌ی منطقه‌ای و ملی در موضوع سیاسی است. رفتار ما نشان خواهد داد ما به کدام جریان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی علاقه مندیم و یا پیروی می‌کنیم و یا واکنش نشان می‌دهیم. اطلاعاتی که در ارتباط رو در رو به فرد مقابل ارائه نمی شود. ما در پیام رسان‌ها اطلاعات مستتر خودمان را نیز ارائه خواهیم داد.

وی ادامه داد: از طرفی این پیام رسان‌ها بخشی از پهنای باند اینترنت کشور را نیز به خود اختصاص می‌دهند. چه پیام رسان‌های ایرانی و چه خارجی؛ و از قبال آن می‌توانند درآمد زایی کنند. بحث دیگر تبلیغات است که بیش از یک سوم درآمد شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین برند سازی منبع دیگر درآمد پیام رسان‌ها هستند. برخورداری از سیستم‌های نقل و انتقال پرداخت نیز می‌تواند منبع درآمد دیگری باشد. به وجود آوردن ارز دیجیتال را هم می‌توان جزو منابع درامد پیام رسان‌ها دانست.

کفاشی تصریح کرد: در حوزه‌ی خطراتی که ییام رسان‌های خارجی برای ما دارد می‌توان به مواردی اشاره کرد. اولین خطر استفاده از بیگ دیتا‌هایی است که پیش‌تر اشاره شد. در این بخش تحلیل فرهنگی ما و درنتیجه تغییر سبک زندگی مورد هدف است. فقط کافیست هر فرد خودش را با ده سال پیش مقایسه کند. از نحوه پوشش تا رفتار. مورد بعدی تحلیل رفتار سیاسی است. بررسی خواهد شد چه گرایشات سیاسی داریم. تاثیرات اقتصادی نیز بسیار مهم است. با استفاده از آن شک‌های اقتصادی به کشور وارد خواهند شد. فروش اطلاعات ما به بیگانگان خطر دیگر پیام رسان‌های خارجی است. در کشور‌های پیشرفته‌تر جهان تمام ذخیره اطلاعات طبق قوانین خاص و فقط در کشور خودشان انجام خواهد شد؛ و اگر از این قوانین تخطی کنند فورا برخورد می‌شود. اما حالا دیتا‌های ما در کشور‌های مختلف ذخیره می‌شود.

این استاد دانشگاه‌های خراسان شمالی تاکید کرد:، اما پیام رسان‌های خارجی چه مشکلات اقتصادی‌ای می‌توانند به وجود بیاورند؟ اولین آسیب بیکاری جوانان متخصص داخلیست. جوانانی که خودشان می‌توانند پیام رسان تولید و منتشر کنند، اما بیکار می‌مانند. نکته دوم افزایش فناوری و تکنولوژی است. این توسعه اگر برمبنای تولید قطعات داخلی باشد به شدت می‌تواند ایجاد اشتغال بیافریند. خطر بعدی ارز دیجیتالی است که باعث ضربه زدن به اقتصاد می‌شود. به عنوان مثال گرام ارز دیجیتال تلگرام است. یعنی می‌گوید اگر از امکانات من میخواهید استفاده کنید باید گرام خریداری کنید. به این صورت ارز از کشور خارج میشود. جالب است بدانید مردم ایران نسبت به پول‌های خارجی شدیدا واکنش مثبت نشان می‌دهند که یک خطر است.

مسئول موسسه رسانه‌ای سراج خراسان شمالی در ادامه‌ی شمردن خطرات پیام رسان‌های خارجی گفت: سرقت اطلاعات و عدم امکان پیگیری و شکایت کردن خطر دیگری است که وجود دارد. اما این مشکل در فضای مجازی داخلی وجود ندارد و فرد خاطی باید پاسخگو باشد. ورود کالای قاچاق و فروش آن در این فضا و بدون هیچ گونه نظارت و ندادن مالیات از دیگر خطرات پیام رسان‌های خارجی است. بحث دیگر، فیلترینگ محتوای نامناسب در حوزه‌ی امنیتی است. بیش از ۷۰ درصد گروه‌های افراطی دستگیر شده از تلگرام به عنوان حریم امن استفاده می‌کردند. همچنین دسترسی به محتوا‌های غیر اخلاقی نیز مسئله دیگر است. در تمام دنیا برای افراد زیر ۱۸ سال دسترسی به این مطالب با محدودیت‌هایی مواجه است. در وقوع جرم‌ها نیز شدیدا تاثیر گذار است. به عنوان مثال اگر کسی اکانت تلگرام شما را هک کند هیچ کاری از دست شما برنمی آید و شکایتتان به جایی نمی‌رسد، اما اگر این مسئله در فضای پیام رسان داخلی اتفاق بیفتد قابل پیگیری و برخورد با فرد خاطی است.

وی افزود: در حوزه‌ی مباحث اجتماعی نیز از دو طریق پدافند غیر عامل و پدافند عامل ورود پیدا می‌کنیم. وقتی چهل میلیون فرد در یک فضا جمع شده اند و تولید محتوا دست ما نیست به راحتی با گروه‌های فیک و یا ربات‌هایی یک سری محتوای دروغ به مردم داده می‌شود و به راحتی زمینه اغتشاش را فراهم میکند. در انتخابات سرویس دهی خود را کم می‌کند و می‌گوید جمهوری اسلامی اخلال ایجاد کرده و به راحتی شما را مقابل کشورتان قرار می‌دهد؛ و یا تصاویری از نقاط مختلف جهان برایتان بارگزاری می‌کند و می‌گوید در درگیری‌های اخیر در ایران ده‌ها نفر کشته شده اند. به راحتی فضای ملتهبی تشکیل می‌دهد.

کفاشی در پایان گفت: درخصوص حریم خصوصی افراد مراجع ما به صورت رسمی دسترسی به این حریم را حرام اعلام کرده اند. عده‌ای می‌گویند ایران به این دلیل تلگرام را فیلتر کرد که تلگرام حاضر به ارائه اطلاعات کاربران به ایرانیان نشد. باید بگویم ایران به تمام پیام رسان‌های خارجی رصد دارد. به عنوان نمونه دستگیری ۱۳۸۰ تیم تروریستی که از سال ۹۲ در ایران دستگیر شده اند؛ لذا اطلاعات همه کاربران در دسترس است، اما طبق فتوای مقام معظم رهبری فقط در حوزه‌ی امنیت ملی و منطقه‌ای ورود دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر