۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۳۴۷۷۴
وزیر اقتصاد آلمان:
وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه با یک نشریه اظهار کرد: دولت آلمان به شرکت‌های آلمانی که در ایران فعالیت می‌کنند کمک خواهد کرد، اما نمی‌تواند آنها را کاملا از تبعات تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران مصون نگه دارد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از رویترز، شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند به دنبال تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران و اعمال مجدد تحریم‌ها، نسبت به آینده همکاری‌های خود نگران هستند. مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که راه ساده‌ای برای حمایت از شرکت‌ها و بانک‌های اتحادیه اروپا در برابر ماهیت فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا وجود ندارد.

به شرکت‌های آلمانی برای فعالیت در ایران کمک می‌کنیم

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، در مصاحبه با روزنامه Passauer Neue Presse در پاسخ به این‌که دولت آلمان چگونه به شرکت‌های آلمانی که به دنبال تصمیم اخیر آمریکا احساس نگرانی می‌کنند کمک خواهد کرد، گفت: برلین به آنها برای ارزیابی وضعیت و تحولات کمک خواهد کرد و همزمان از آمریکا خواهد خواست معافیت‌هایی اعطا کرده و مهلتش در خصوص اعمال تحریم‌ها را تمدید کند.

وی خاطر نشان کرد: ما هرجایی که بتوانیم کمک خواهیم کرد، اما هیچ راهی برای اجتناب کامل از پیامدهای خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای وجود ندارد.

آلتمایر همچنین درخصوص تصمیم آمریکا برای وضع تعرفه واردات ۲۵ درصدی برای فولاد و ۱۰ درصدی برای آلومینیوم که کشورهای اتحادیه اروپا تا اول ژوئن معافیت موقتی از آنها گرفته‌اند، اظهار کرد: اروپا موافق تجارت آزاد بوده و خواهان کاهش و نه افزایش تعرفه‌ها است.

وزیر اقتصاد آلمان گفت: هیچ برنده‌ای در جنگ تجاری یا جنگ تعرفه‌ها وجود ندارد و اگر شما آتش را با آتش پاسخ دهید همه آنچه برای شما می‌باشد زمین سوخته است و این مساله به مصرف کنندگان نیز لطمه خواهد زد. به همین دلیل من برای تجارت آزاد و کارم، با تمام نیرو مبارزه می‌کنم.

آلتمایر همچنین درباره سردی روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه در سال‌های اخیر و افت تجارتی که به ضرر میلیون‌ها نفر در اروپا بوده اشاره کرد و گفت: ما با دولت جدید روسیه با وجود تحریم‌ها و تعرفه‌های تنبیهی، درباره این‌که چگونه یک مبادله اقتصادی که به یک پویایی اقتصادی جدید منتهی شود داشته باشیم گفت‌وگو خواهیم کرد.

اوایل هفته جاری نیز برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه گفت کشورش در حال بررسی این موضوع است که آیا اتحادیه اروپا می تواند زیان شرکت‌های اروپایی که بابت فعالیت در ایران از سوی آمریکا جریمه می شوند را جبران کند.

وی به قوانین سال ۱۹۹۶ اتحادیه اروپا اشاره کرد که می‌تواند به این بلوک اجازه دهد برای حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر هر گونه تحریم آمریکا، مداخله کند. در سال ۱۹۹۶ که آمریکا تلاش کرد شرکت‌های خارجی را برای همکاری با کوبا مجازات کند، اتحادیه اروپا با تهدید به تحریم‌های تلافی جویانه واشنگتن را مجبور کرد از موضع خود عقب نشینی کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر