۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۳۴۷۲۴
سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور، مصرف کننده مواد دخانی هستند که سهم پسران ۴.۸ و دختران ۲.۱ درصد است.
سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور، مصرف کننده مواد دخانی هستند که سهم پسران ۴.۸ و دختران ۲.۱ درصد است.

 دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، به تشریح مهم‌ترین رویداد‌ها و اخبار حوزه سلامت در روز‌های اخیر پرداخت.

وی در ابتدا به وضعیت مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و گفت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا سیگاری هستند و سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف مواد دخانی قوت می‌کنند.

حریرچی به آمار مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمار‌ها در این ارتباط نگران کننده است.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۴.۸ درصد پسران و ۲.۱ دختران سنین ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف کننده مواد دخانی هستند، افزود: ۸.۲ درصد این نوجوانان مصرف کنندگان سایر مواد دخانی به ویژه قلیان هستند که سهم پسران ۱۱.۱ و دختران ۶.۶ درصد است.

حریرچی ادامه داد: ۲۴.۲ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در معرض دود مواد دخانی در منزل هستند و ۳۸.۴ درصد آن‌ها در معرض دود مواد دخانی در سایر فضا‌های بسته قرار دارند.

وی تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۷۶.۷ درصد نوجوانان می‌دانند که دخانیات مضر است، اما با این حال ۳.۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند.

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص کنترل و پیشگیری از مصرف مواد دخانی در کشور اشاره کرد و گفت: ما شش استراتژی برای کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی در کشور داریم که به ترتیب پایش، حفاظت از تماس با دود دخانیات، کمک به ترک دخانیات، هشدار در مورد خطرات مصرف مواد دخانی، ممنوعیت تبلیغ مواد دخانی و در نهایت افزایش مالیات بر مواد دخانی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نسبت به مصرف ریتالین در فصل امتحانات هشدار داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف ریتالین در فصل امتحانات ۵۰ درصد بالا می‌رود.

وی افزود: این دارو برای کودکان بیش فعال موثر است، اما مصرف آن برای سایر افراد عوارض خطرناکی به دنبال دارد در حالی که ۵ درصد دانشجویان و ۴.۵ درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان در فصل امتحانات ریتالین مصرف می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به آمار مرگ و میر در کشور در اثر بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۸۷ هزار مورد مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر داشتیم که ۸۲ درصد این موارد ناشی از ۴ گروه از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی بوده است.

حریرچی گفت: هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۴ کاهش ۵ درصدی موارد مرگ و میر‌های زودرس در کشور است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر