۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۳۴۶۷۹
افزایش رشد قارچ خودرو امسال به‌دلیل وجود شرایط مساعد طبیعی منجر به افزایش میزان مصرف در بین مردم شده که به‌دلیل سمی بودن بیشتر قارچ‌ها مسمومیت صدها نفر در استان کرمانشاه رقم خورده است که در این بین چند نفر از هم‌وطنان جان باخته‌اند.

به گزارش پایداری ملی، خوردن قارچ‌های سمی در استان کرمانشاه موجب مسمومیت صدها نفر و مرگ چند تن شده است و بر همین اساس مسؤولان مختلف نسبت به این موضوع حساس شده و مدیریت بحران، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های امدادی و رسانه‌ها وارد میدان شدند و برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف مردم، به‌ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده با تمام وجود تلاش کردند.

براساس اطلاعات رسیده به خبرگزاری فارس استان کرمانشاه، اهمیت موضوع برای مسؤولان به‌صورتی بود که تیمی از سازمان پدافند غیرعامل وارد استان شدند تا با انجام اقدامات لازم، بررسی‌های لازم را انجام بدهند.

ماجرای قارچ‌های با طعم مرگ چه بود؟/ آمار تلفات رو به افزایش است

نمونه‌گیری از خاک، قارچ‌های روییده‌شده در طبیعت و حتی کبد افراد مسموم در استان کرمانشاه برای بررسی هر چه بیشتر توسط تیم اعزامی انجام گرفته است و مسؤولان مربوطه به‌صورت مستمر از طریق رسانه‌های مختلف اقدام به اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

*افزایش رویش قارچ‌های خودرو به‌دلیل وجود شرایط مساعد در کرمانشاه

هر ساله با باریدن باران‌های بهاری و وقوع رعد و برق، شاهد رشد قارچ در طبیعت هستیم که امسال به‌دلیل وجود هوای مناسب، دمای هوای سازگار با شرایط رشد قارچ‌های خودرو (27 تا 31 درجه سانتی‌گراد)، رطوبت کافی و نور مناسب؛ میزان رویش قارچ‌های خودرو بسیار افزایش یافته است.

افزایش رویش قارچ گویا منجر به افزایش میزان استفاده از آن در بین مردم شده است که همین موضوع تا حدود زیادی زمینه وقوع مسمومیت در جامعه را آشکار می‌کند و خبرگزاری فارس استان کرمانشاه که از ابتدا پیگیر اخبار این موضوع شده است، به بررسی ابعاد مختلف این ماجرا از طریق مشاهدات عینی، تحقیق میدانی، ارتباط با مسؤولان و مصاحبه با بیماران این بخش پرداخته است.

خبری با تیتر مسمومیت 46 نفر و مرگ یک شهروند کرمانشاهی به‌دلیل مصرف قارچ سمی در کرمانشاه در مورخه 19 اردیبهشت ماه جاری توسط خبرگزاری فارس استان کرمانشاه مخابره شد که عمده افراد بستری شده در مراکز درمانی به‌دلیل مسمومیت قارچی از اهالی بیستون، ماهیدشت، کوزران، نورآباد و شهرک امام(ره) کرمانشاه بودند.

آمار مسمومان ناشی از مصرف قارچ سمی در کرمانشاه در مورخه 23 اردیبهشت ماه جاری به 180 نفر رسید.

مسمومیت بیش از 210 نفر بر اثر مصرف قارچ در کرمانشاه/ مرگ 5 نفر خبر دیگری بود که توسط خبرگزاری فارس استان کرمانشاه در تاریخ 25 اردیبهشت ماه جاری مخابره شد و سپس خبر آمار تلفات ناشی از مصرف قارچ در کرمانشاه به 7 نفر رسید / مسمومیت 263 نفر، 2 روز بعد مخابره شد تا اینکه شب گذشته 2 خبر افزایش آمار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ در کرمانشاه به 286 نفر و کلاهک مرگ روییده بر قارچ‌های سمی در کرمانشاه/ مسمومیتی که کشنده است نیز بر روی خروجی خبرگزاری فارس استان کرمانشاه قرار گرفت تا آگاهی‌بخشی به افراد جامعه و حساس‌سازی لازم انجام بگیرد و از سویی آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به این موضوع از طریق مسؤولان ذی‌ربط پیگیری شود.

*عوارض مصرف قارچ سمی چیست؟

براساس گزارش فارس، عوارض مصرف قارچ سمی شامل مشکلات شدید گوارشی، درد شکم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و ایست قلبی است و قارچ‌های سمی تاثیر مستقیم بر روی کبد داشته و اغلب منجر به ازکارافتادگی آن می‌شود که شدیدترین نوع مسمومیت است.

مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های روییده شده در کرمانشاه با وجود هشدارهای مکرر در خصوص خودداری از مصرف قارچ‌های خودرو، همچنان ادامه دارد، به‌طوری که روز جمعه مورخ 28 اردیبهشت ماه جاری باز هم چندین نفر به‌دلیل خوردن قارچ سمی مسموم و راهی مراکز درمانی شدند.

براساس گزارش فارس، مسمومیت ناشی از مصرف قارچ از استان کرمانشاه آغاز شد و طی روزهای گذشته گویا به استان‌ها و شهرهایی از جمله همدان، لرستان، زنجان و ... نیز رسیده است و مواردی از مسمومیت و حتی مرگ افراد در این مناطق هم گزارش شده است.

* مردم قارچ‌های بسته‌بندی شده مصرف کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: هوای گرم و رطوبت، زمینه مناسبی برای رویش قارچ‌های خودرو فراهم کرده است که بیشتر این قارچ‌ها سمی هستند.

ابراهیم شکیبا در مورد وجود فلزات سنگین در قارچ‌های موجود در طبیعت هشدار داد و ادامه داد: سلامتی افراد مصرف‌کننده این قارچ‌ها در درازمدت به‌خطر می‌افتد و مردم حتما قارچ‌های کارخانه‌ای بسته‌بندی شده را مصرف کنند که دارای برچسب تاریخ مصرف هستند.

مشاهدات عینی خبرنگار فارس در کرمانشاه حاکی از این است که افراد بسیاری به‌دلیل خوردن قارچ سمی در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که حال تعدادی از آنان وخیم است.

*چرا قارچ‌ها کشنده است؟

قارچ‌هایی که اخیرا در مراتع و مزارع استان موجب بروز مسمومیت در افراد مختلف شده است از جمله سمی‌ترین قارچ‌ها به‌شمار می‌رود که به‌دلیل داشتن سم آماتکسین موجب بروز مسمومیت منجر به مرگ می‌شود و علایم وجود مسمومیت معمولا 6 تا 24 ساعت پس از مصرف قارچ شدت پیدا می‌کند و با آسیب رساندن جدی به کبد منجر به مرگ فرد مسموم‌شده می‌شود.

یک متخصص قارچ‌شناسی پزشکی کرمانشاه به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: مردم باید بدانند تشخیص سمی از غیرسمی‌ بودن قارچ‌ها با روش‌های سنتی غیرعلمی و غیرکارشناسی است و امسال به‌دلیل وقوع بارندگی‌های مناسب نسبت به سال‌های گذشته، شرایط رویش قارچ در طبیعت بیش از پیش است.

میکائیلی ادامه داد: قارچ‌ها موجوداتی جاذب ماده غذایی هستند و فلزات سنگین را به‌راحتی جذب می‌کنند و مردم باید برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده از قارچ‌های خودرو در دشت‌ها و کوهستان‌ها استفاده نکنند.

*مراجعه دیرهنگام افراد مسموم‌شده با قارچ سمی به بیمارستان

مدیر روابط عمومی فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به اینکه بیشتر افراد مسموم شده با مصرف قارچ سمی، هنگامی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که دیر شده است، تصریح کرد: خوددرمانی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

اکبر آزادی با بیان اینکه سم موجود در اغلب قارچ‌های سمی روییده در نقاط مختلف استان کرمانشاه آمانیتا و معروف به کلاهک مرگ است، متذکر شد: بالا رفتن آنزیم کبد و آسیب دیدن جدی این بخش از بدن با خوردن قارچ سمی رخ می‌دهد.

*مسمومیت تمام اعضای خانواده با مصرف قارچ سمی روییده شده در باغچه منزل

یکی از افراد مسموم‌شده که در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر کرمانشاه بستری شده است نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: روز گذشته از باغچه منزلمان میزانی قارچ تهیه کردیم.

این بانوی اهل کامیاران با اشاره به اینکه سه نوع قارچ در باغچه منزل ما وجود داشت، تصریح کرد: پس از خوردن قارچ، همه اعضای خانواده ما مسموم شده و راهی بیمارستان شدیم.

*برخی افراد هنوز دنبال قارچ خودرو هستند!

مشاهدات خبرنگار فارس در بازار میوه و تره‌بار مرکز شهر واقع در میدان آزادی شهر کرمانشاه حاکی از این است که با وجود وقوع مسمومیت‌های رخ داده و انتشار اخبار آن در رسانه‌های مختلف، باز هم برخی افراد برای خرید قارچ روییده شده در دشت و بیابان و مناطق کوهستانی به مغازه‌های میوه‌فروشی و تره‌بار مراجعه می‌کنند.

خبرنگار ما در کرمانشاه با یکی از این افراد به گفت‌و‌گو پرداخت که چرا با وجود اینکه اخبار مختلفی مبنی بر وقوع مسمومیت و حتی مرگ چند نفر به‌دلیل مصرف این نوع قارچ (سمی) منتشر شده، باز هم عبرت گرفته نمی‌شود؟

این فرد در پاسخ ادعا کرد که این اخبار صحت ندارد و وی قادر به شناخت قارچ سمی است و به‌همین دلیل برای خرید قارچ‌های روییده در طبیعت به بازار مراجعه کرده است و این در حالی است که تعداد زیادی از افراد مسموم و حتی فوت شده مدعی بوده‌اند که قارچ سمی را می‌شناسند.

* قارچ‌های سمی با روش‌های سنتی قابل شناسایی نیست

کارشناسان و متولیان امر بارها اعلام کرده‌اند به‌هیچ‌وجه قارچ‌های سمی با روش‌های سنتی قابل شناسایی نیست و از سویی باید با تمام ظرفیت به افراد اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر صورت بگیرد که مصرف قارچ‌های خودرو بسیار خطرناک است.

ارتباطی بین مکان و تعداد افراد مسموم‌شده وجود ندارد و شهروندان باید از مصرف قارچ‌های کوهی خودداری کرده و حتما از قارچ‌های بسته‌بندی شده و دارای تاریخ مصرف استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر