۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۳۴۶۷۲
پاسخ سفیر ایران به برخی جریان سازی ها در کابل،
سفیر ایران در افغانستان مناسبات و روابط دو کشور را ریشه ای ، تاریخی و به دور از اثرپذیری از هر عامل سومی خواند و افزود : نا امنی در افغانستان با منافع ایران در تضاد است و منطقی برای رد این نظریه وجود ندارد.

به گزارش پایداری ملی، «محمد رضا بهرامی » شامگاه شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آریانا ، پیرامون خروج آمریکا از برجام و تاثیر این رخداد بر مناسبات دو کشور ایران و افغانستان، اتهام دخالت در ناامنی ها استان فراه ، حضور نیروهای آمریکایی در کابل ، ساماندهی لشگر فاطمیون ، تماس با طالبان و مبانی حاکم بر سیاست های ایران در قبال افغانستان با این شبکه سخن گفت .

ناامنی در افغانستان با منافع ایران در تضاد است


** تاثیر خروج آمریکا از برجام

سفیر ایران در افغانستان پیرامون ارتباط خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تاثیر آن بر مناسبات ایران و افغانستان گفت: مناسبات این دو کشور در ابعاد مردمی به بلندای تاریخ است و مناسبات دولتی هم مشخص می باشد ، ما منافع و تهدیدهای مشترک داریم و ایران اصولا مناسبات خود را در افغانستان به هیچ عامل سومی پیوند نزده و نمی زند.

بهرامی ادامه داد ، ما دنبال مناسبات پایدار و همه جانبه با افغانستان هستیم، مناسباتی که به هیچ وجه تحت تاثیر تحولات مقطعی قرار نگیرد و مناسبات دو کشور بر اساس توافق مقامات عالی فارغ از تاثیرگذاری عنصر سوم بوده و در آینده نیز هم چنین خواهد بود.

سفیر ایران در کابل در توضیح به ادعای برخی همراهی ها ایران با آمریکا در افغانستان گفت که ما هیچ وقت در این کشور به دنبال مساعدت برای تامین منافع آمریکا نبوده ایم، آن چه برای ما کلیدی و راهبردی است تامین منافع ملت و دولت افغانستان است.

بهرامی تصریح کرد : ما در مسیرمنافع ملی مردم افغانستان حرکت کرده ایم و ممکن است در این مسیر مواضع شما با خیلی از کشورها همسان باشد و مفهومش این نیست که شما منافع آن کشور را در نظر گرفته اید ؛ ممکن است با برخی بر سر تهدیدها و فرصت ها مواضع مشترک داشته باشید اما موضوع ما در افغانستان همکاری برای بهبود وضعیت این کشور است.

وی در مورد حضور نظامی آمریکا درافغانستان نیز گفت: موضع کلی ایران مخالفت با حضور آمریکا در تمام کشورهای اسلامی است اما ما به تصمیم دولت افغانستان احترام گذاشتیم و به توافق رسیدیم که اجازه ندهیم عناصر سومی از خاک ما بر علیه همسایه استفاده کند و امیدواریم شرایط به سرعت به سمتی حرکت کند که ظرفیت های موجود در این کشور به سطحی برسد که توان دفاع و تامین منافع خود را در حوزه های مختلف داشته باشد و نیازی به حضور عنصر خارجی نباشد.

وی به ابعاد خروج یک جانبه آمریکا از توافق برجام اشاره کرد و گفت: اهمیت این توافق را نباید تنها به بعد حقوقی آن خلاصه کرد، برجام یک موفقیت بین المللی است که نشان داد سخت ترین و دشوارترین پدیده های موجود در مناسبات بین المللی را از طریق مذاکره و نه لزوما با توسل به خشونت می توان به شکلی حل کرد که هم حقوق ملت ها و دولت ها را تامین و دغدغه های جامعه جهانی را نسبت به یک پدیده مرتفع کرد.

بهرامی افزود: به همین دلیل ، وقتی یک کشور بدون ارایه هیچ ادله حقوقی برای اقدام خود یک جانبه از این توافق خارج شد ، سایر اعضای رای امنیت سازمان ملل ، پایبندی خود را به این توافقنامه اعلام کردند و بیانیه بروکسل بیانگر این رویکرد است.

او در مورد تاثیر اقدام آمریکا بر دامنه تحرکات ایران با توجه به تهدید به تحریم های جدید گفت: ما از بدو تاسیس جمهوری اسلامی در طول چهل سال گذشته ، تحت تحریم مختلف بودیم و تحریم پدیده تازه ای نیست و ما با آن آشنا هستیم و این هزینه ای است که ایران بابت پایداری بر سر مواضع خود پرداخت می کند.

بهرامی گفت که در حال حاضر بنای اتحادیه اروپا بر حفظ برجام است و البته ما این فضا را به عنوان شکاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا تعریف نمی کنیم و ابراز خوش بینی هم نمی کنیم اما بنا داریم تا زمانی که اروپا و سایر اعضا دائمی سازمان ملل به برجام پایبند هستند به آن ادامه دهیم زیرا معتقد هستیم کشورها و دولت ها باید رفتارهای خود را در یک چارچوب و نظم بین المللی سامان دهند.

او نظر خود را در توضیح دلیل این که چرا اروپا ریسک ماندن در برجام را بر همراهی آمریکا ترجیح داد ، گفت : مهمترین موضوع ، اعتبار جهانی کشورهاست ، اتحادیه اروپا به عنوان نماینده 28 کشور اروپایی باید ضامن این اعتبار باشد و نکته دوم بحث منافع است، وجود برجام منافع بیشتری را برای همه طرف ها تامین می کند.

وی در مورد توانایی اروپا برای حفظ برجام، ابراز امیدواری کرد و افزود: ما خیلی روشن با طرف های دیگر در توافق برجام در حال مذاکره هستیم تا به اخذ تعهداتی که طرف مقابل بر ادامه همکاری با جمهوی اسلامی ایران می تواند بدهد در یک سقف زمانی مشخص برسیم و طبیعی است در غیر این صورت همه چیز به قبل از برجام باز خواهد گشت.

او حرکت به سمت سلاح هسته ای را به عنوان گزینه بعد از خروج از برجام با شدت رد کرد و ادامه داد که هرگز ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست و حتی در مورد سلاح های کشتار جمعی نیز در دکترین دفاعی ایران نبوده و همواره خواهان نابودی آنها در جهان هستیم.

بهرامی احتمال مذاکره دوباره با آمریکا را برسر برجام ناممکن خواند و گفت : برجام غیر قابل گفت و گو است ، این سندی امضا شده است و ما دیگر در مورد برجام مذاکره نمی کنیم.


**جریان سازی دخالت در ناامنی فراه

سفیر تهران در کابل در مورد تهاجم هفته گذشته گروه های طالبان به استان فراه واقع در غرب افغانستان نزدیک مرز با ایران و واهی خواند ادعای برخی مقامات محلی مبنی بر دخالت کشور مان در این حوادث اظهار کرد : باید مقامات و مسوولان از جریان سازی رسانه ای پرهیز و جلوگیری کنند و ضروروی است مسوولان پرسش ها و ابهامات را بطور مستقیم ، روشن و صریح پاسخ دهند.

اواسط هفته گذشته گروه هایی از طالبان به شهر فراه حمله کردند و موفق شدند از کمربندهای امنیتی عبور کنند و بخش هایی از این شهر را به تصرف در آوردند هر چند این استقرار کوتاه بود اما با رسیدن نیروهای کمکی دولت و پشتیبانی هوایی نیروی های خارجی مستقر در افغانستان مهاجمان مجبور به عقب نشینی شدند.

بهرامی برای تبیین غیرمنطقی بودن اتهام دخالت ایران در ناامنی های فراه افزود: فراه و استان خراسان جنوبی در ایران هم مرز و هر دو در تولید ثروت دچار مشکلات خاص خودشان هستند و ما مرز رسمی «ماهی رود» را بین این دو استان باز کردیم تا از این طریق به مردم کمک شود تا بتوانند تولید ثروت کنند و به کمک بازارچه های مرزی بدنبال تامین حداقل درآمد برای مرزنشینان هستیم تا آنها به سمت قاچاق یا گروه های افراطی نروند و این مهم نیست این مرز نشین در کدام سوی این مرز قرار دارد.

وی به عنوان بیان دلیل دیگر برای غیر واقعی بودن این اتهامات به نیروهای خارجی اشاره کرد و گفت که الان این نیروها در فراه نیستند و طبیعی است بعد از بروز درگیری ، خارجی ها به فراه باز گردند ، بنابراین چرا باید ایران زمینه ساز چنین اتفاقی باشد که با فلسفه مخالفتش با حضور نیروهای خارجی مغایر است.

او تاکید کرد که منطقی نیست ایران دغدغه هایی برای خود در جایی ایجاد کند که هزار کیلومترمرز مشترک دارد و سه میلیون تبعه آن در کشورش هستند و به همین دلیل این اتهامات برداشت، ذهنیت و غیر مستند است و ما استقبال می کنیم که هر مقامی مستندی دارد ارایه کند و از طریق رسانه ها صحبت نشود.


** نقش ساماندهی فاطمیون

در این مصاحبه مجری در مورد لشگر فاطمیون و ادعای نقش ایران در هدایت اتباع افغانستان پرسید و سفیر با اشاره به این که بارها این مساله را روشن و شفاف توضیح داده است ، گفت: نکته نخست در این بحث آن است که این رخداد با رضایت خود فرد انجام شده و با هدایت ما نبوده است.

بهرامی افزود: خود فرد تصمیم گرفته بنا به مباحث اعتقادی به جایی برود و جنگ کند و ما برای این اقدام هیچ وقت فردی را تشویق به این کار نکرده یا به این سو هدایتش نکرده ایم.

او گفت ، ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه حضور دارد و نقش مستشاری داشتیم و افغان ها در قالب جنگجویان ایرانی در افغانستان حضور ندارند بلکه به شکلی خود جوش رفتند در سوریه و آنجا حضور یافتند به دلیل علاقه مندی به دفاع از اماکن متبرکه ای که آنجا وجود داشته و ما به عنوان مستشار دولت سوریه ناگزیر به ساماندهی آنها بودیم و نمی توانستیم فضا را رها کنیم.

سفیر ایران در کابل در پاسخ به این ادعای مجری که گفت فکر نمی کنید با این اقدام قواعد بین المللی را نقض کرده اید ، تصریح کرد : حضور ایران در سوریه بر اساس توافق با دولت سوریه بوده و همکاری مستشاری در چارچوب توافق دو کشور است حال باید بگویید کدام قاعده بین المللی نقض شده است؟

بهرامی در تشریح چگونگی حضور اتباع افغانستان در سوریه توضییح داد، این افراد از طریق مرزهای زمینی رفته اند چون راه دیگری نبوده است و در آن مقطع زمانی موجی از مهاجران به سمت اروپا در حرکت بودند و حتی ایران مجبور شد که افراد فاقد مدارک معتبر را در مرزهای غربی خود متوقف و برخی را نیز به افغانستان باز گرداند.

وی در برابر این انتقاد مجری که آیا توضیح ایران برای رسیدن اتباع افغانستان به سوریه قانع کننده هست، گفت که اقناع مخاطب به این پاسخ به ارزیابی خود مخاطب باز می گردد و مخاطب آزاد است و همه ارزیابی ها قابل احترام، اما در برابر این سوال آن چه بیان می شود، واقعیتی است که وجود دارد.


** سناریو ایران هراسی

سفیر ایران در کابل در پاسخ به این سوال که ایران می تواند بدون دغدغه های انتراعی مانند رقابت های منطقه ای روابط خود را با افغانستان تعمیق کند، گفت: ما یک نگاه کلی داریم و از سال 2002 به بعد هم آن را اعمال کرده ایم و به آن پایبندیم.

بهرامی افزود: ما معتقدیم ، افغانستان یک حوزه برای مشارکت است و حوزه ای برای رقابت نیست ما به صراحت این را مطرح کرده ایم که ما اختلافات مان را با هیچ کشوری به حوزه افغانستان نمی آوریم، چرا باید این کار را بکنیم ؟

او تاکید کرد چه دلیل منطقی وجود دارد که کشوری مثل ایران که یک هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و سه میلیون تبعه افغانستان را در خود جای داده است ، این کشور را ناامن بخواهد ، هیچ عقلی این را نمی پذیرد و هیچ منطقی نمی تواند این را قبول کند ، مهم نیست طرف کیست یا کدام کشور می باشد، مهم آن است که بازنده این رویکرد ایران است و بنابراین ما پرهیز داریم از این که این اتفاقات بیفتد.

وی ادامه داد ، اما فضایی در بعضی اوقات در افغانستان ایجاد می شود که صد در صد دولتی نیست و تولید کنندگان آن عوامل دیگری هستند و اسم این فضا ، «ایران هراسی» است یک روزی به عنوان دین و مذهب ، یک روز به بهانه منافع ژئوپلتیک ،یکباراختلاف با آمریکا و یک روز به اختلاف با عربستان را مطرح می کنند و مدام به این فضا دامن زده می شود.

بهرامی تاکید کرد با توجه به همین دلیل، منطقی که وجود دارد از نظر منافع کلان جمهوری اسلامی ایران بی ثباتی در افغانستان به نفع ایران نیست.

افراط گرایی در افغانستان به هیچ وجه به نفع ایران نیست و ما به هیچ وجه قائل به این نیستیم که گروه های تندرو در افغانستان به قدرت برسند و این را ما به زیان منافع خود می دانیم.

بهرامی برای تبیین رویکرد های ایجابی تهران به منظور برقراری صلح در افغانستان گفت که ما باید کمک کنیم تا ظرفیت های این کشور از قوه به فعل برسد و ایران در این راه گام های عملی برداشته است و به چابهار به عنوان یک توافق سه جانبه میان ایران ، هند و افغانستان می توان اشاره کرد.

وی در مورد سطح تعامل دو کشور گفت که ایران به دنبال رسیدن به سطحی از مناسبات است که هیچ عامل فرعی نتواند تاثیری بر مناسبات دو کشور داشته باشد ضمن آن که منافع متقابل را رعایت و تامین می کند.


**تماس با طالبان

سفیر ایران در کابل در مورد نقش ایران پیرامون روند مذاکرات صلح افغانستان گفت: همه کشورهای منطقه با طالبان در تماس هستند چه کشوری که آن جا دفتر دارند و چه کشورهایی که گفت و گو می کنند و همه می خواهند نقشی مثبت و سازنده در این روند که بحث امنیت یک ملت مطرح است، داشته باشند، زیرا می دانند که افراطی گری می تواند آسیب های جدی به تمام نیروها وارد کند و رها کردن گفت و گوها تخریب کننده است.

بهرامی افزود : باید در روند کمک به مذاکرات صلح افغانستان به چند نکته توجه داشت نخست محور این مذاکرات دولت مرکزی افغانستان است و بعد رابطه دولت به دولت نباید به هیچ وجه متاثر شود و در آخر این که گفت و گوها باید بین دولت با دیگران اتفاق بیفتد و ایران این روند را دنبال می کند بر آن تاکید دارد.

بهرامی به حادثه 17 مرداد 1377 و کشته شدن هشت دیپلمات ایرانی و خبرنگار ایرنا در مزار شریف اشاره کرد و گفت که این پرونده هنوز باز است و عاملان آن نیز مشخص اما ما در طول سال های گذشته کتمان نکرده ایم که در این زمنیه با طالبان تماس داریم اما با آن ها ارتباط نداریم.

او گفت: وقتی سخن از ارتباط می شود بحث تولید مشروعیت هم به میان می آید و ایران حتی این ملاحظه را نیز در نظر دارد و همه ظرفیت هایش را در این مورد در اختیار مقامات ارشد دولت افغانستان قرار داده است.

وی برای تبیین دور نمای رابطه دو کشور ایران و افغانستان گفت: ما به همه کشورهای منطقه و خارج از منطقه می گوییم که افغانستان می تواند یک الگو باشد و با توجه به منافع و تهدیدهای مشترک موجود در افغانستان اختلافات را به این کشور نیاورید بلکه همکاری های خود را بیاورید و نشان دهیم که در فضای پیچیده و پرتنش می توان نمونه ای از همکاری مسئولانه که تامین کنند منافع همه کشورها باشد، ارایه کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر