۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۳۴۶۲۹
کشور‌های آفریقای شرقی در خصوص گسترش بحران ویروس ابولا بیانیه مشترک صادر کردند.

به گزارش پایداری ملی، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، کشور‌های آفریقای شرقی در خصوص گسترش بحران ویروس ابولا بیانیه مشترک صادر کردند.

بر اساس این گزارش در بیانیه مشترک دولت‌های آفریقای شرقی با اشاره به وضعیت بحرانی گسترش ویروس ابولا آمده است: «وضعیت در خصوص ویروس ابولا در وضعیت خطر زیاد قرار دارد چرا که بیشتر کشور‌های این حوزه در مجاورت با جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارند که اخیرا اپیدمی ویروس ابولا در اوایل ماه جاری اظهار شده است، این اپیدمی به سرعت در حال گسترش است و نخستین مورد آن در ناحیه شهری بامداکار گزارش شده است.

در شهر بامداکار بیش از یک میلیون نفر زندگی می‌کنند و برای اولین بار مقامات شهری یک مورد ابتلا به ویروس ابولا را گزارش دادند. در بامداکار حدود ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان به طور مستقیم و غیر مستیقم با افراد مبتلا به ویروس ابولا در ارتباط هستند، وضعیتی که به دلیل موقعیت قرار گیری این شهر در مجاورت رود کنگو به دقت زیر نظر قرار دارد.»

مقام‌های کنگو از شیوع اپیدمی ابولا در مناطق روستایی شمال غربی این کشور و در نزدیکی مرز کشور همسایه، کنگو برازاویل خبر داده اند.

پیتر سالاما از سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با این شبکه فرانسوی گفت: «آن چه نگران کننده است موضوع قرار گیری شهر بامداکار در مجاورت رود کنگو است. این رود از مرکز جمهوری دموکراتیک کنگو و کشور‌های همسایه همچون کنگو برازاویل و آفریقای مرکزی عبور می‌کند و خطر گسترش این ویروس در سطح ملی و منطقه‌ای بسیار زیاد است.»

سازمان بهداشت جهانی نسبت به خطر گسترش این بیماری در کشور‌های دیگر هشدار داده و قرار است دبیر کل این سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در مورد اعلام «وضعیت بهداشتی اضطراری در سطح بین‌المللی» به خاطر شیوع ابولا در کنگو تصمیم بگیرد و احتمالا سطح هشدار جهانی را تا حد «خیلی زیاد» بالا ببرد.

در حال حاضر خطر ابتلا به این بیماری در کنگو در سطح «بسیار زیاد»، در کشور‌های همسایه «زیاد» و در سایر کشور‌های جهان «ضعیف» اعلام شده است. سازمان جهانی بهداشت تا کنون ثبت ۴۵ مورد ابتلا به ابولا در کنگو را تایید کرده است.

در کینشاسا پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو مردم از گسترش این ویروس به شدت نگران هستند و خواستار توزیع واکسن از سوی دولت این کشور هستند. روز چهارشنبه مقادیری از واکسن مبارزه با ابولا وارد کینساسا شده است، ولی با این وجود تاکنون بیش از ۲۵ نفر بر اثر ویروس ابولا در این کشور جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۱۷ بنا بر اخبار رسمی این اپیدمی در کنگو ۴ قربانی گرفت. ابولا در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی در غرب آفریقا بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ قربانی گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر