۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۳۴۵۳۳
در جلسه علنی امروز صورت گرفت؛
وکلای ملت در جلسه علنی امروز، تبصره‌‌های ماده ۲ لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح و تصویب کردند.
به گزارش پایداری ملی؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه علنی تبصره‌های ماده ۲ لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح و تصویب کردند.

بر اساس تبصره ۱ این ماده هرگاه ظن نزدیک به علم به عدم صحت معاملات و تحصیل اموال وجود داشته باشد مانند آنکه نوعا و با توجه به شرایط امکان تحصیل آن میزان دارایی در یک زمان مشخص وجود نداشته باشد، مسئولیت اثبات صحت آنها بر عهده متصرف است. منظور از علم در این تبصره و تبصره ۳ همان است که در قانون مجازات اسلامی برای علم قاضی تعریف شده است.

اصلاحات مجلس در تبصره‌های ماده ۲ لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی

مطابق با تبصره ۲، دارا شدن اموال موضوع این قانون منوط به ارائه اسناد مثبته می‌باشد. علاوه بر این چنانچه ارزش اموال مزبور بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد وجود سابقه از آن در سامانه‌های مربوطه مطابق قوانین و مقررات لازم است. عدم تقدیم اسناد مثبته که قابل راستی آزمایی باشد به حکم دادگاه مستوجب جزای نقدی به میزان یک چهارم ارزش آن اموال خواهد بود، در این صورت اصل مال موضوع قانون تا زمان رسیدگی قضایی توقیف می‌شود. چنانچه پس از رسیدگی اثبات شود دارا شدن مشروع بوده از مال رفع توقیف و در غیر این صورت ضبط می‌گردد.

همچنین بر اساس تبصره ۳ این ماده چنانچه ظن نزدیک به علم بر تحصیل مال از طریق نامشروع وجود داشته باشد در حکم مال نامشروع محسوب و در صورتی که مشمول مجازات شدیدتری نباشد به حبس درجه شش محکوم می‌شود، در هر صورت مال مزبور ضبط خواهد شد مگر اینکه تحصیل مشروع آن اثبات شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر