۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۳۴۵۰۵
مقاله تحليلي نیویورک تایمز:
وزیر دفاع دولت کلینتون: خطر وقوع نوعی فاجعه هسته ای امروز در واقع بیشتر از زمان جنگ سرد است.
به گزارش پایداری ملی، پایگاه اینترنتی ”نیویورک تایمز" به بررسی تهدید فزاینده وقوع یک فاجعه هسته ای احتمالی پرداخت. این روزنامه آمریکایی در مقاله اي به قلم کلاید هابرمن نوشت: در شرایطی که کشورهای بیشتری به دنبال بمب اتمی هستند و آمریکا و روسیه زرادخانه های هسته ای خود را گسترش می دهد‏, کهنه کارهای دوران جنگ سرد می گویند مردم درباره خطر وقوع فاجعه هسته ای خیلی نگران هستند.
 
ویلیام جی پری‏ در گفتگو با رترو ریپورت که یک رشته مستندات ویدیویی است, اعلام کرد زمانی که جنگ سرد نزدیک به سه دهه پیش پایان یافت‏, ”ما فکر می کردیم که خطر نابودی (با سلاح) هسته ای از بین رفته است". پری,‏ استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد‏, از سال 1994 تا سال 1997 وزیر دفاع دولت کلینتون بود. وی گفت: ”خطر وقوع نوعی فاجعه هسته ای امروز در واقع بیشتر از زمان جنگ سرد است".
 
در حال حاضر‏, با توجه به این که آمریکا و دو کره مشغول مانورهای دیپلماتیکی هستند که ممکن است به برچیده شدن زرادخانه هسته ای کره شمالی منجر شود, ممکن است به نظر بیاید که ترس از فاجعه فروکش کرده است ولی این طلوع تازه ای در شبه جزیره کره نیست و فروپاشی مذاکرات نخستین ناکامی نخواهد بود. تضمینی وجود ندارد که کره شمالی و آمریکا به خصومت چند ماه پیش باز نخواهند گشت.
 
در همین حال، ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه,سران دو کشوری که بیشترین قدرت را برای نابودی یکدیگر دارند‏, وعده داده اند زرادخانه خود را نوسازی و تهدیدآمیزتر کنند. هیچ یک از این دو نفر به طور علنی علاقه چندانی برای تمدید موافقتنامه هایی که محدودیت هایی بر قابلیت های آنها اعمال می کند‏, نشان نداده است. این مسئله باعث نگرانی کارشناسانی همچون پری شده است.
 
دهه ها مناقشه هسته ای بین آمریکا و اتحاد شوروی بر اساس این فرض بود که هیچ یک از طرفین جرات نمی کند دست به حمله بزند زیرا این اقدام باعث یک ضد حمله ویرانگر خواهد شد و برابر با ارتکاب خودکشی خواهد بود. با این حال‏, از نظر پری, شلیک حساب شده موشک توسط یک طرف یا طرف دیگر‏, نگرانی بزرگ نیست. آن چه وی را بیشتر نگران می کند‏, بالا رفتن احتمال ارتکاب اشتباه ناشی از افزایش میزان تسلیحات است.
پری می گوید زمانی که تنش های بین المللی افزایش می یابد, این احتمال افزایش می یابد که ”ما درگیر یک جنگ هسته ای شویم".
احتمال وقوع فاجعه هسته ای افزایش یافته است
 
الکس ولرستاین, کارشناس تاریخ تسلیحات هسته ای در موسسه فناوری استیونز در هوبوکن نیوجرسی‏‎, می گوید خوشبینی می تواند دشمن باشد. ولرستاین در گفتگو با رترو ریپورت اعلام کرد با گذشت دوران جنگ سرد و پایان حکومت شوروی ”مردم فکر نمی کنند که گزینه جنگ هسته ای به هیچ وجه روی میز باشد. ما از آماده شدن برای آن دست می کشیم, ما تا حد زیادی از صحبت کردن درباره آن دست می کشیم". ‏وی افزود با این حال مردم نباید فراموش کنند که موشک های هسته ای ”چیزهای واقعی است که ممکن است در دوران عمر آنها مورد استفاده قرار گیرد - اینها مخلوقات تخیلی نیست، اینها استعاره های فرهنگی نیست".
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر