۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۴۴۸۰
واشنگتن پست گزارش داد؛
به باور کاشناسان، آمریکا با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران (برجام) نشان داد سیاست مشخصی در قبال ایران ندارد.

به گزارش پایداری ملی، به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، دنیس راس، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی  معتقد است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به رغم خروج از توافق هسته‌ای و تلاش برای جلب حمایت اتحادیه اروپا در این میسر، سیاست مشخصی در مورد ایران ندارد.

وی اظهار داشت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای و تلاش برای همراه کردن متحدان اروپایی‌اش به دنبال انزوای ایران است. هرچند پیش از این، فرصت موفقیت برای آن وجود داشت؛ اما دولت های انگلیس، فرانسه و آلمان بلافاصله با انتشار یک بیانیه قدرتمند سه جانبه بر تعهد مستمر خود به برجام تاکید کردند و به آمریکا اطمینان دادند ساختار برجام، کامل و دست نخورده باقی خواهد ماند. متحدان اروپایی واشنگتن نه تنها سفت و محکم به توافق هسته ای ایران چسبیده اند بلکه ظاهرا قصد دارند در برابر اعمال تحریم های جدید واشنگتن علیه تهران نیز مقاومت کنند. از سوی دیگر، ایرانی ها نیز به دنبال باقی ماندن در این توافق هستند و آمادگی خود را برای حمایت از شرکت های اروپایی که قصد ماندن در ایران را دارند، اعلام کردند.

راس بر این باور است که واشنگتن برای اعمال فشار بر ایران و پیشبرد اهدافش برای بازگرداندن این کشور به پای میز مذاکره به حمایت های اروپا احتیاج دارد. این در حالی است که اتحادیه اروپا سعی دارد به واسطه سرمایه گذاری های گسترده ای که در ایران انجام داده است از این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند.

پیش از این نیز اعلام شد مقامات اروپایی آماده هستند تا روابط خود در بخش بانکی و اعتبارات ارتقا را دهند. جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد در صورتی که اروپا مزایای اقتصادی این توافق را تضمین کند، در برجام باقی خواهد ماند. به عقیده راس، این دولت ترامپ است که با خروج ناشیانه از توافق هسته ای ایران، نه تنها به فرصتی دست نیافته بلکه بازنده اصلی است. آمریکا حتی اگر برجام برچیده شود، هیچ سیاستی در خصوص موارد غیرهسته‌ای ایران ندارد. از سوی دیگر، افزایش تنش ها در منطقه یکی دیگر از پیامدهای خروج از برجام است. تمایل ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ممکن است به تنش با رژیم صهیونیستی نیز منجر شود.

به باور راس، اظهارت جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و دیگر مقامات دولت ترامپ در خصوص اینکه «خروج از برجام برای آمریکا مناسب تر است» کاملا بی معنی است. چراکه خارج شدن از یک توافق زمانی به نفع آمریکا است که با معامله بهتری جایگزین شود. ولی خروج یکجانبه آمریکا از برجام، نه تنها پیشرفتی برای آن تلقی نمی شود بلکه این کشور را به شرایط پیش از برجام بازگردانده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر