۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۳۴۴۲۹
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با سردار جلالی تاکیدکرد:
دکتر غلامی ضمن تاکید بر اینکه از ظرفیت دانشگاه ها در موضوع پدافند غیرعامل باید استفاده شود گفت: در بعضی موارد بصورت تجمیعی و یا منطقه ای موضوعات دنبال شود و آن دانشگاهی که توان بیشتری دارد بعنوان محور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، صبح امروز سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار سردار جلالی ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه، به تعریف مفهوم پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، پدافند غیرعامل مثل مصونیت سازی برای بدن می باشد و حفاظت از پیکره کشور و مردم و جامعه و زیرساخت ها در برابر تهدیدات و پایدار سازی ساختار دستگاه اجرایی در برابر تهدیدات را جز ماموریت های سازمان پدافند غیرعامل کشور تعریف کرده اند و در همه وزارتخانه های نظامی و غیرنظامی موضوعات پدافند غیرعامل دنبال و پیگیری شده است.

سردار جلالی گفت: موضوع پدافند غیرعامل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حفاظت از دارایی ها و مراکز وزارت علوم که دارای سطح اهمیت حیاتی، حساس، مهم که شامل آزمایشگاه های تخصصی که بعضا آزمایشگاه های رفرنس کشور هستند و تجهیزات وابسته به این آزمایشگاه های یونیک می باشند باید بصورت مشترک تدابیری پیش بینی کرد.

"متکی بودن پدافند غیرعامل به دانش و تکنولوژی بدلیل نهفته بودن فرصت و تهدید در دانش و فناوری"

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: به دلیل نهفته بودن فرصت و تهدید در دانش و تکنولوژی، پدافند غیرعامل هم به دانش و تکنولوژی متکی می باشد که بطور مثال در فناوری های اینترنت اشیا، گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی تهدیدات و فرصت هایی وجود دارد که اگر این موضوعات به درستی مطالعه شود و فرصت ها و تهدیدها شناخته شود باعث می شود دستگاه های ذی ربط نسبت به این تهدیدات آشنا شوند و دولت و کشور رویکردی هوشمندانه نسبت به این موضوعات اتخاد کند و فرصت های این تکنولوژی ها را بشناسد و از فرصت های آن بهره برداری و با تهدیداتش مقابله کند.

از ظرفیت دانشگاه ها در موضوع پدافند غیرعامل باید استفاده شود

"نقش وزارت علوم در تولید محتوا در موضوعات بین رشته ای تاثیرگذار است"

دکتر جلالی خاطرنشان کرد: در موضوع تکنولوژی و فناوری جدید، دولت وظیفه ریگولاتوری دارد و چون در برخی موارد ورودی های شناسایی تکنولوژی نگذاشته ایم و سرعت رشد علمی فناوری های جدید به حدی زیاد شده که فرصت تهیه مقررات از دست می رود و تکنولوژی جدید جایگزین تکنولوژی های قبلی می شود و از طرفی این پدیده ها در رشته های مختلف به هم تنیده شده اند که باعث بوجود آمدن موضوعات بین رشته های شده است که باید به آن رسیدگی و تعیین تکلیف کرد و برای این موضوعات تولید محتوا کنیم که در این راستا، نقش وزارت علوم اثر گذار می باشد.

سردار جلالی در ادامه سخنان خود به حادثه قطع برق استان خوزستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اندازه گیری وابستگی های متقابل زیرساخت ها، داری مدل و چارچوب و رشته دانشگاهی می باشد که مورد محاسبه قرار میگیرد ولی متاسفانه این مطالب و علوم در هیچ دانشگاهی در کشور به دلیل نداشتن دانش و رشته دانشگاهی، آموزش داده نمیشود.

نیازمند ایجاد رشته های جدید در دانشگاه ها با موضوعات پدافند غیرعامل هستیم

سردار جلالی افزود: ما نیازمند ایجاد 15-16 رشته ی جدید با موضوع پدافند غیرعامل در دانشگاه ها هستیم و چون بطور مثال در حوزه سایبری مورد تهاجم دشمنان قرار میگیریم، نمیتوان به خارجی ها اتکا و اعتماد کرد و باید در نظام کنترل صنعتی مانند برق و آب و گاز و پتروشیمی مرکز کنترل صنعتی اسکادا بومی ایجاد کنیم اما ما هیچ رشته ای در کشور بنام طراحی و ساخت اسکادا بومی نداریم . لازم و ضروری است که این رشته ها در کشور ایجاد شود تا در برابر تهدیدات و حملات سایبری مصون بمانیم.

"ما نیازمند ایجاد رصدخانه علم و فناوری هستیم"

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه پدافند غیرعامل بایستی تهدیدات را رصد و پایش نموده و مصون سازی را دنبال کند، و امروزه تهدیدات با دانش و تکنولوژی ترکیب شده، لازم است بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی یک رصد خانه دانش و تکنولوژی ایجاد شود تا موضوعات جدید را سریع تحلیل و شناسایی کند و از مواهب و فرصت ها استفاده، و مضرات را کنترل کنیم. و این باعث می شود که وزارت علوم با بکارگیری شرکت های دانش بنیان و کرسی های نظریه پردازی و دانشگاه ها تبدیل به قطب علم و فناوری شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما از نظر حوزه شناخت علم و پدیده شناسی، تولید علم، کار پژوهشی، نظریه پردازی، آزمایشگاه های تشخیصی و بعد مشخص کردن تهدید و فرصت در هر حوزه، جز نیازهای ما در حوزه های دانشی و علوم است و تقریبا چیزی حدود 40 رشته ترکیبی را شامل می شود.

"ساختارهایی مجازی با رتبه بندی مختلف در وزارت علوم تشکیل شود"

سردار جلالی پیشنهاد داد: ساختارهایی مجازی با رتبه بندی های مختلف در وزارت علوم شکل بگیرد که این ساختارها بصورت مجازی در اختیار اساتید دانشگاه ها قرار داده شود و قطب های علمی با موضوعات خاص در دانشگاه های مختلف کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از فعال بودن 15 رشته دانشگاهی در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: بسیاری از حوزه های صنعتی، فنی و رشته های تخصصی لازم است که علوم پدافند غیرعامل را درحوزه کاری خود بدانند و از این طریق از زیرساخت و دارایی های خود حفاظت کنند.

دکتر جلالی در پایان صحبت های خود به فعالیت های انجمن علمی پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: از فعالیت انجمن های علمی پدافند غیرعامل 6-7 سال میگذرد که در 16 استان کشور فعالیت دارند و سه سال پیاپی موفق به اخذ گرید A از وزارت علوم گردیده است و در این انجمن ها اساتید مختلفی در حوزه های مختلف فعالیت میکنند.

از ظرفیت دانشگاه ها در موضوع پدافند غیرعامل باید استفاده شود

"از ظرفیت دانشگاه ها در موضوع پدافند غیرعامل باید استفاده شود"

در این دیدار دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اصل مطلب این است که پدافند غیرعامل خوب در دانشگاه ها جا نیفتاده است و باید با برگزاری نشست هایی با حضور روسای دانشگاه های معین و پژوهشگاه ها و استاندارها و معاونین بصورت کلان با موضوعات پدافند غیرعامل آشنا شوند و آنها متولی پیگیری موضوعات پدافند غیرعامل در دانشگاه های سطح استان ها شوند.

وی افزود: از ظرفیت دانشگاه ها در موضوع پدافند غیرعامل باید استفاده شود و در بعضی موارد بصورت تجمیعی و یا منطقه ای موضوعات دنبال شود و آن دانشگاهی که توان بیشتری دارد بعنوان محور قرار گیرد.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان این حوزه نگران موقعیت شغلی خود در رشته هایی که تحصیل میکنند ، می باشند که اگر یک افق روشنی ترسیم شود، انگیزه برای تحصیل در این رشته ها بیشتر خواهد شد.

در پایان دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ان شاالله در یک فرصت بسیار محدود نسبت به بازسازی ساختار مجازی پدافند غیرعامل در وزارتخانه ذی ربط اقدام خواهد شد. و تلاش های زیادی برای ارائه خدمات علمی به پدافند غیرعامل را توسعه خواهد داد.

وی تاکید کرد: لازم است روسای دانشگاه ها و اساتید هیئت علمی و معاونین پژوهشی دانشگاه ها همایش هایی نسبت به شناخت تهدیدات نوین دانش پایه پدافند غیرعامل توجیه شوند تا بتوانند این را در ذات برنامه های وزاتخانه دنبال کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر