۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۳۴۳۹۰
مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: غربالگری ۳۴ بیماری متابولیک در نوزادان با استفاده از تجهیزات مدرن آزمایشگاه جامع تحقیقاتی، انجام می‌شود.
مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: غربالگری ۳۴ بیماری متابولیک در نوزادان با استفاده از تجهیزات مدرن آزمایشگاه جامع تحقیقاتی، انجام می‌شود.

کارگاه بین المللی آموزش روش‌های شناسایی سریع آنتی بیوتیک در مواد غذایی با استفاده از روش‌های کشت میکروبی با حضور متخصصان انستیتو سلامت غذای دانشگاه واخنینگن هلند، در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به عنوان محرک رشد در تغذیه دام و طیور و گیاهان

در حاشیه این کارگاه دکتر کبارفرد مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به استفاده از انواع آنتی بیوتیک‌ها در تولید غذا و فرآورده‌های آن به عنوان فاکتور رشد، گفت: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به مواد غذایی استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به عنوان محرک رشد در تغذیه دام، طیور و گیاهان اجتناب ناپذیر شده است. از طرفی آنتی بیوتیک‌ها و آلاینده‌های محیطی مشکلاتی را در زندگی امروزه ایجاد کرده است. همچنین باقی مانده این مواد در محصولات دامی یا گیاهی برای سلامت انسان‌ها مضر بوده و باعث بروز عوارضی مانند سرطان، نارسایی در ارگان‌های بدن مانند کلیه، کبد و یا مغز شود.

وجود تکنولوژی‌های پیچیده کنترل و پایش در آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه

وی، کنترل آنتی بیوتیک در مجموعه گسترده مواد غذایی (بیش از ۱۰۰۰ نوع) را نیازمند ایجاد سیستم پایش دانست که تکنولوژی علمی و پیچیده‌ای دارد و افزود: باید در مصرف داخلی و صادرات این مهم کنترل شود. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با در اختیار داشتن جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، کارشناسان با تجربه و بهرمندی از تجارب سایر کشور‌های صاحبنظر در این حوزه به این مهم دست یافته است.

کبارفرد با اشاره به هدف از برگزاری این دوره آموزشی گفت: برای دستیابی به توانمندی پایش سموم و اطمینان از سلامت غذا‌هایی که به دست مردم می‌رسد، مرکز تحقیقات و سلامت غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مشارکت آزمایشگاه کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت و برگزاری دوره‌های آموزشی بستر مناسبی را برای آموزش روش‌های جدید بررسی آنتی بیوتیک در مواد غذایی به کارشناسان فراهم کرده است تا بتوانیم با استاندارد‌های مرجع درکشور‌های پیشرفته برابری کنیم. زیرا مصرف کنندگان ما باید اطمینان داشته باشند که غذا‌ها و فرآورده‌های مشکل ساز از دوره مصرف خارج می‌شوند.

غربالگری ۳۴ بیماری متابولیک در نوزادان با استفاده از تجهیزات مدرن آزمایشگاه جامع تحقیقاتی

وی در ادامه ضمن معرفی تاریخچه تاسیس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه جامع که به همت وزارت بهداشت و ۹ دانشگاه علوم پزشکی مادر راه اندازی شده است از دستگاه‌ها و تجهیزات گران قیمت، تکنولوژی برتر و حضور کارشناسان مجرب علوم پزشکی برخوردار است و به محققان سراسر کشور خدمات ارایه می‌دهد.

کبارفرد با اشاره به دستگاه‌های مجهز این آزمایشگاه درخصوص دستگاه غربالگری بیماری‌های متابولیک در نوزادان این آزمایشگاه گفت: این فن آوری تضمینی برای سلامت نسل آینده کشور است. دراین آزمایشگاه با دراختیار داشتن تجهیزات نوین آزمایشگاهی امکان تشخیص بیش از ۳۴ نوع از بیماری‌های متابولیک نوزادان در ۱۰ روز اول پس از تولد فقط با گرفتن یک قطره خون از پاشنه پا میسر شده است.

به گفته وی، سالانه نوزادان زیادی با بیماری‌های متابولیک در کشور متولد می‌شوند که تشخیص دیرهنگام این بیماری‌ها هزینه‌های سنگینی را به خانواده و نظام سلامت تحمیل می‌کند. اگر چنانچه طی ۱۰ روز نخست تولد این نارسایی‌ها شناسایی شود، نوزاد درمان و وارد چرخه طبیعی زندگی می‌شود.

در حاشیه کارگاه، «ماریل پیک مات» و «ویلما درسن» متخصصان انستیتو سلامت غذا دانشگاه واخنینگن هلند از بخش‌های مختلفی نظیر آزمایشگاه مرکز تحقیقات سلامت غذا، آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه، آزمایشگاه تکنولوژی شناسایی سموم پایدار آلی در مواد غذایی بازدید بعمل آوردند و سطح علمی و تجهیزاتی آزمایشگاه‌های دانشگاه را خوب و قابل رقابت با کشور‌های پیشرفته دنیا ازیابی کردند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر