۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۳۴۳۳۷
رادیو آلمان:
رادیو آلمان ضمن اشاره به تلاش‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه متقاعد کردن آمریکا برای خروج از برجام نوشت: چنین اقدامی برای این رژیم سودی ندارد و به تقابل هرچه بیشتر میان تهران و تل‌آویو منجر خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی، رادیو آلمان در گزارشی به اقدامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه  دامن  زدن به تنش در زمینه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت که نتانیاهو وارد مسیر خطرناکی شده است.

نتانیاهو به تازگی ادعا کرده که رژیم صهیونیستی به دنبال تقابل با ایران نیست اما اگر چنین چیزی نیاز باشد، اکنون بهتر از آینده است.وی مدعی شد: «در ماه‌های اخیر سپاه پاسداران ایران، تسلیحات پیشرفته‌ای را به سوریه منتقل کرده است تا در میدان جنگ و در جبهه خانگی به ما حمله کنند، [این تسلیحات] شامل پهپادهای تسلیح‌شده، موشک‌های زمین به زمین و آتشبارهای ایرانی ضدهوایی است که می‌تواند جت‌های نیروی هوایی ما را تهدید کند.»

در گزارش رادیو آلمان آمده است: «اسرائیل در زمینه مسایل مربوط به توافق هسته‌ای با ایران، مسیر تقابل را در پیش گرفته است و این در حالی است که درون اسرائیل هم همه از وی حمایت نمی‌کنند. ضمن اینکه چنین رویکردی می‌تواند به تنش دراز مدت میان اسرائیل و ایران منتهی شود. زمان در گذر است و 12 ماه می «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا همچنان تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کند و یا اینکه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود. اقدامات نمایشی نتانیاهو به کمک ترامپ می‌آیند و در واشنگتن اسنادی که وی ارائه داده است متقاعد کننده ارزیابی شده است.»

این رسانه آلمانی ضمن اشاره به اینکه نمایش اخیر نتانیاهو اشکال اساسی داشت و آنهم این بود که وی از بدیهیات حرف زد، افزود که آلمان، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آمریکا به همراه اتحادیه اروپا به این دلیل با ایران توافق هسته‌ را نهایی کردند که نگذارند این کشور به تسلیحات هسته‌ای  دست‌ یابد. توافق هسته‌ای نوعی سازش است که امتیازات فراوانی در آن گنجانده شده است. ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را از 19 هزار به 6 هزار کاهش داده  و حجم زیادی از غنی‌سازی اورانیوم خود را کم کرده است اما توافق هسته‌ای نمی‌تواند دانش دانشمندان ایرانی و یا توانایی مدیریت آنها را از بین ببرد.

در ادامه این گزارش آمده است که نتانیاهو در این نمایش هیچ شاهدی ارائه نداد که ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است. او ایران را دروغگو خوانده است و این در شرایطی است که وی به دورانی پیش از توافق اشاره می‌کند که به توافق ارتباط نداشت. باید این را پرسید که اگر نتانیاهو به خواسته خود برسد چه رخ خواهد داد؟ آیا دنیای مربوط به یهودیان امن‌تر خواهد شد؟ باید گفت تحقق چیزی به سختی امکان پذیر است. تهران اعلام کرده است که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست. این توافق اگر چه عالی نیست اما بهتر از این است که برنامه هسته‌ای ایران کنترل نشود. ضمن اینکه این امکان وجود دارد که ایران از قرارداد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هم خارج شود در این صورت هیچ قانونی بر شرایط حکمفرما نخواهد بود.در مورد برنامه هسته‌ای ایران به سختی می‌توان به اقدام نظامی متوسل شد. بخشی از تاسیسات ایرانی در عمق 80 متری قرار دارند و در پی حمله هوایی هم به سختی آسیب می‌بینند و حتی اگر اینچنین شود تاثیر محدود‌کننده در زمان محدودی خواهد داشت. دانش و اراده ایرانیان برای تسلیحات هسته‌ای را بیشتر می‌کند.

رادیو آلمان با اشاره به اینکه امکان تقابل میان ایران و اسرائیل زیاد می‌شود هم نوشت که تل آویو در محاصره حزب‌الله لبنان و حماس قرار دارد و این گروه‌ها از هم پیمانان ایران هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر