۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۳۴۳۳۱
روحانی؛
رئیس‌جمهور در نشست شورای اداری، توسعه و نخبگان استان خراسان‌رضوی با تاکید براینکه هیچ نگرانی نسبت به تصمیمات ظالمانه آمریکا و اقدامات ناصحیح آن‌ها نداریم، گفت: اگر آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد بعدها پشیمان شده و میفهمد خطای استراتژیک انجام داه است.

به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست شورای اداری، توسعه و نخبگان خراسان‌رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

گزیده سخنرانی روحانی در نشست شورای اداری خراسان‌رضوی به شرح ذیل است:‌

* کارهای بسیار خوبی در استان خراسان‌رضوی انجام گرفته است. تقدیر می‌کنم از مسئولان، آستان قدس و عالمان و دانشگاهیان و سیاسیون که یاری و کمک کردند. طرح‌های امروز نمونه‌ای بود از فعالیت و تلاش گسترده‌ای که انجام شده است.

* اشتغال حدود 124 هزار نفر در سال گذشته در خراسان‌رضوی اشتغال خوبی است اما استان خراسان‌رضوی نباید بیکار داشته باشد. استانی که 30 میلیون مسافر دارد؛ گردشگری بهترین راه اشتغال است. حال این گردشگری زیارتی است؛ نباید در استان خراسان‌‌رضوی و به‌ویژه مشهد بیکار داشته باشیم.

* ما هم می‌دانیم در پیام‌رسان‌ها و اینترنت مشکلاتی هست. کجا هست که اشکال نداشته باشد. به‌خاطر اینکه یک نفر از پمپ بنزین،‌ بنزین گرفته و بعد مال مردم یا خود را آتش زده یا جایی را از بین برده، دستور دهیم تمام پمپ‌بنزین‌ها تعطیل شود؟ نمی‌شود در دنیای امروز؛ آن دوره گذشت. من هم فضای مجازی می‌روم و می‌‌بینم حرف‌های عده‌ای را نسبت به دولت و رئیس‌جمهور که گاهی لحن هم ناجورِ تخریبی است، حتی گاهی فحش، معلوم است که آدم خوشش نمی‌آید. بگذارید مردم نفسی بکشند و اینقدر اذیت نکنید.

* اعتماد کنیم به این مردم بزرگ؛ همین مردم انقلاب کردند. جنگ را این مردم اداره کردند،‌ ما نبودیم و کشور را امروز این مردم اداره می‌کنند. زور و اجبار و این‌ها ما را به‌جایی نمی‌رساند. نیازی هم ندارد. باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح دهیم و به مردم کمک کنیم. خداوند بزرگ ما را آفریده که ما هرکاری را با انتخاب خودمان اختیار و خود انتخاب کنیم. با اجبار ارزش از بین می‌رود.

‌* ما در فضای مجازی دنبال اشتغال برای جوانان و بانوان هستیم. نمی‌دانید چقدر از بانوان خانه‌دار با همین اینترنت محصولات خانگی را به فروش می‌رسانند؟ اینکه در یک سال بیش از 200 هزار اشتغال در فضای مجازی درست می‌شود معنی آن این است که ما در این فضا البته باید درست استفاده کنیم و سواد استفاده از فضای مجازی را به نوجوانان و جوانان بیاموزیم؛ البته پیام‌‌رسان‌های داخلی را تقویت کنیم. انحصار هم خوب نیست و من با انحصار مخالفم. ما باید بتوانیم اختیار کنیم.

* از مسئولان اجرایی خراسان‌رضوی می‌خواهم روی مسئله اشتغال یک تحول بزرگی در اشتغال خراسان‌رضوی ایجاد کنند؛ در استان امام رضا(ع) و خراسان‌رضوی با 30 میلیون زائر جور در نمی‌آید که اشتغال نداشته و بازهم بیکاری داشته باشیم و نگران جوانان باشیم.

* دیگر تقاضای من از مسئولان مسئله بافت فرسوده است. دور حرم امام رضا(ع)، آن هم در مشهدی که یک شهر نیست و جایی است که زائر داخلی و خارجی و مردم از کشورهای مختلف به این شهر سفر می‌کنند و مرکز و پایتخت فرهنگی و معنوی و اخلاقی ایران اسلامی است، باید تحول بزرگی در بافت فرسوده به‌وجود بیاید.

* یکی از کارهای مهمی که این دولت مصمم است آن را دنبال کند، بافت‌های فرسوده است. اینکه اگر زمینی هست اگر برای شهرداری است، باید رایگان در اختیار آن قرار دهد اگر برای آستان قدس هم هست از آن‌ها می‌خواهم رایگان در اختیار بگذارند.

* همچنین دولت را مکلف می‌کنیم تمام خدمات شهری را مانند آب و برق و گاز و تلفن اولویت بدهند به بافت فرسوده و این مربوط به سراسر کشور است. زمین مجانی، خدمات برعهده دولت و برخی برعهده شهرداری، حال توسعه‌گر بیاید سرمایه‌گذاری کند. برای ساختمان هم جواز ساخت را مجانی در اختیار می‌گذاریم. ساختمان که ساخته شد، 50 درصد به مردم ساکن در بافت فرسوده اختصاص پیدا می‌کند. پس افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند زندگی آن‌ها بهتر می‌شود و خانه فرسوده آن‌ها با واحدی نوساز تغییر پیدا می‌کند.

* اینگونه شهر احیا می‌شود و راه هم باز می‌شود. کوچه پس کوچه‌ها و خدمات‌رسانی بهتر می‌شود. 50 درصد ساختمان هم برای توسعه‌گر؛ حال برای آن‌که بتواند سریع به فروش برساند منازل خود را؛ ما طرحی داریم که هر خانه اولی که از این خانه‌های بافت فرسوده منزل خود را انتخاب کند وام را با 6 درصد می‌دهیم. این کاری، عظیم و بزرگ است. در تهران، مشهد و همه شهرهای ایران باید آغاز شود. همچنین سبب می‌شود در بخش صنعت ساختمان اشتغال عظیمی ایجاد شود و مردم را از زلزله نیز نجات دادیم.

* ما از ابتدای دولت یازدهم که شروع کردیم، یکی از هدفگذاری‌های ما این بود که تحریم ظالمانه را برداریم. برخی می‌گویند دولت یازدهم چرا همش دنبال برجام است. دولت یازدهم همش دنبال رفع ظلم است. اگر می‌گویید رفع ظلم ظالمانه از مردم خوب نیست فکر خاصی است. به‌نظر ما تحریم بالاترین فشار بر مردم بود. حتی در دارو، مسائل پزشکی. وزیر کشاورزی یک وقتی در جلسه‌ای گفت که نمی‌دانید چه خدمتی با برجام به سلامت محصولات کشاورزی کردید. اینکه سمومی که وارد می‌شد همه ایراد داشت و برخی حتی غیرمجاز بود و تمام محصولات کشاورزی را کاری می‌کرد که برای سلامت مردم ضرر داشت حال در پسابرجام بهترین سموم را وارد می‌کنیم.

* برخی می‌گویند برجام چه فایده داشت. برجام یعنی سلامت مردم؛ برجام یعنی داروهای نایاب به دست مردم برسد. وسایل پزشکی که می‌آمد مشکل داشت اما امروز بهترین را وارد می‌کنیم. دنیا تحریم ظالمانه غلطی به ما تحمیل کرده بود که خواستیم از روی سر مردم برداریم. نخستین قدم ما این بود. این نکته را بگوییم که مرتب می‌گفتند در 100 روز اول چکار کردیم. در 100 روز اول اولین توافق انجام شد. یعنی شروع کردیم در اخر مرداد و اول شهریور و توافق اولیه در آ‌ذر 92 انجام شد. با همان توافق نفت ما آزاد شد. پتروشیمی ما آزاد شد. ماشین‌سازی ما آزاد شد.

*‌ پس ما به اولین قدم در برای رفع ظلم در ماه های اولیه رسیدیم. کاری که کردیم می‌خواستیم به دنیا بگوییم القاء نگرانی راجع به ایران القاء غلطی است. اینکه می‌گویید ایران دنبال بمب هسته‌ای است این توطئه تبلیغاتی است. ایران دنبال بمب نیست. ما خواستیم ایران‌هراسی را از بین ببریم. بر این مبنا با دنیا توافق کردیم. می‌گویند که چقدر اعتماد دارید به این توافق و دنیا؛ آیا حتی در ازدواجی که صورت می‌گیرد، همه آن‌ها تا آخر می‌مانند یا برخی منجر به طلاق می‌شود؟‌ پس نباید شراکت و ازدواج باشد؟

*‌ می‌گویند چقدر به دنیا اعتماد دارید؟ هیچ‌وقت 100 درصد نمی‌شود. عراق همسایه ما بود اما صدام قرارداد امضا‌شده‌ای را پاره کرد. همه جا اعتماد میشه کرد اما نسبی. همه جا میشه اعتماد کرد اما نه 100 درصد؛ ما با کسی توافق نکردیم که اعتماد کنیم ما توافقی کردیم که سازمان ملل آن را تصویب کند که اعتماد ما به سازمان ملل نیز نسبی است.  

* به دنیا گفتیم که اگر نگرانی شما برای بمب هسته‌ای است ما رفع می‌کنیم ولو اینکه این نگرانی واقعی نیست و جزو اوهام و خیالات و توهم است. امروز هم به دنیا می‌گوییم اگر نگرانی شما بمب هسته‌ای است، این اعتماد را ما در برجام به طور کامل به وجود آوردیم. اما اگر نگرانی دیگری دارید که آمریکا را خطاب می‌کنم. با بقیه کشورهای توافق‌کننده مشکل نداریم و همه طرفدار برجام هستند و با ما صحبت می‌کنند و می‌گویند باید برجام را حفظ کنیم.

* بحث ما یکی از این 7 کشور است یعنی آمریکا, آمریکایی‌ها دنبال چی هستند؛ معلوم است ته قلب آمریکا را نگاه کنید چه خوب‌ها چه بد‌ها؛ آن‌ها یک اهداف چند پله‌ای داشتند. هدف اول این است که قدرت ایران کم شود. دولت‌های بعد از انقلاب آمریکا می‌خواستند ایران قدرتمند نشود؛ در برجام بمانند یا نمانند دنبال این هستند.

* دیگر اینکه دنبال این هستند که ایران در منطقه نفوذ نداشته یا حداقل نفوذ داشته باشد. اینکه کشوری باشیم دارای نفوذ در منطقه، خوشایند آن‌ها نیست. از استقلال ما هم نگران هستند. همچنین قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا دلشان نمی‌خواهد کشوری مستقل باشد و نه به غرب نه به شرق کاری داشته باشد. آن‌ها تا پیش از انقلاب در همه جا دخالت می‌کردند حتی در نیروهای مسلح و امنیتی ما دخالت داشتند و ساواک را آن‌ها درست کرده بودند.

* یک سری اهدافی آمریکا دارد که ملت ایران با تمام قدرت رو‌به‌روی آن اهداف خواهد ایستاد. بنابراین اگر هدف آمریکا، دنبال این است که کشور ایران استقلال نداشته باشد و تابع آن‌ها باشد و در منطقه نفوذ نداشته باشد و قدرتمند نباشد، مردم ما در برابر این فشار با همه قدرت می‌ایستند و در 40 سال گذشته هم این کار را کردند. اما اینکه دنبال بمب هسته‌ای نباشد این نگرانی به طور کلی وجود ندارد چراکه ایران دنبال بمب هسته‌ای نیست.

* اگر قدمی آمریکا برخلاف تعهدش بردارد اولاً افکار عمومی دنیا بر این است که ایران در این زمینه مقصر نیست حتی دولت‌های دنیا و همه دولت‌ها می گویند که حق با ایران است و کسی که نقض عهد کرده، آمریکاست. دیگر مسئله اینکه اگر قدمی بردارد به معنای قدم یک کشور است نه شورای امنیت سازمان ملل. آن وقت متکی بود به قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت که امروز وجود ندارد.

امروز توافقی داریم که ما عمل کردیم طبق اعتراف آژانس. آمریکا می‌گوید به ضرر آمریکا بوده و بدترین توافق برای آن‌هاست که منطقی نیست. دولت قانونی در آمریکا این توافق را امضا کرده خوب حالا ممکن است در ذهن مردم این باشد که هفته آینده آمریکا چه اقدامی می‌کنند. ما برای صور مختلف تصمیمات لازم را اتخاذ کردیم. آمریکایی‌ها در این مسئله متضرر اصلی و خسران و زیان و شکست از آنِ آمریکاست. ما برنامه خود را داریم. یا آنچه در برجام می‌خواهیم توسط غیرآمریکا تضمین و تامین می‌شود که آمریکا اگر بیرون برود شری کم می‌شود و اگر همه آنچه مورد نظر ماست تامین نشود، ما راه قانونی و معقول خود و برنامه‌ریزی خود را داریم.

* به ملت ایران قول می‌دهم که مردم در این‌گونه حوادث در طول 40 سال ایستادگی کردند و امروز هم ایستادگی می‌کنند. نمی‌توان اگر آمریکا گفت قدرت نظامی نداشته باشید مگر می‌شود قبول کرد؟ اگر آن‌ها بگویند این جمهوری اسلامی ایران از جمهوری اسلامی خوشم نمی‌آید ما نمی‌توانیم قبول کنیم. بنابراین امروز ملت ایران از نظر ما، از نظر افکار و اهداف یکپارچه است و به خوبی می‌توانیم از این معضل کوتاه مدت عبور کنیم چون نمی‌تواند معضل بلندمدتی باشد.

* اگر آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد، بعدها پشیمان خواهد شد و میفهمد خطای استراتژیک انجام داده است. بنابراین مردم باید به آینده و زندگی و اقتصادشان و روابط اقتصادی مطمئن باشند. برنامه ارز که یکی از دلایلش آمادگی برای اینگونه حوادث بود که احتمال می‌دادیم،‌ انجام و پیش‌بینی شد.

* ما برای واردات و صادرات کشور، برای سرمایه‌گذاری و برای بیماری که نیاز به سفر به خارج از کشور دارد و اگر مسافرتی بخواهد و برای نیازهای واقعی مردمی ارز را تامین و تضمین می‌کنیم.

* اگر این طرح را هم اجرا نمی‌کردیم هر روز ممکن بود توطئه‌ای در بازار ارز صورت گیرد. قبلا نیاز نبود. ارز بود به اندازه کافی در 4 سال قبل نوسان فوق العاده‌ای در ارز نداشتیم. در این مقطع لازم بود ارز را کنترل کنیم. برای این مقطع کار صحیح و درستی است. به اندازه کافی ارز صادرات نفتی و غیرنفتی آنچه مورد نیاز کشور است داریم. بنابراین امروز در شرایطی که هستیم چارچوبی که برای ارز به وجود آوردیم منطقی است. البته ممکن است برخی نیاز به ارز داشته باشند و ما برای آن پیش‌بینی نکرده باشیم که خوب این طرح باید روز به روز در حال تکمیل است. همچنین هیچ نگرانی نسبت به تصمیمات ظالمانه آمریکا و اقدامات ناصحیح آن‌ها نداریم.

مشروح سخنرانی روحانی در نشست شورای اداری خراسان‌رضوی به شرح ذیل است:‌

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم که در این ماه پربرکت شعبان خداوند به بنده توفیق داد که مهمان مردم دلاور و فهیم و عالم و مردمی که مرزدار بزرگ جمهوری اسلامی ایران هستند، باشم و طرح‌ها و پروژه‌هایی افتتاح شد و تصمیماتی در این استان صورت گرفت.

رئیس‌جمهور افزود: باید عذرخواهی کنم از تمامی شهرستان‌هایی که موفق نشدم از نزدیک خدمت مردم برسم؛ البته وزرا خدمت مردم رسیده‌اند و گزارش مختصر را دیده‌ام و در همین جا می‌خواهم از مردم سبزوار و نیشابور به‌دلیل استقبال و لطف و محبت‌شان تشکر کنم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: کارهای بسیار خوبی در استان خراسان صورت گرفته و باید از مسئولان اجرایی و آستان قدس و شهرداری و همه مسئولان تشکر کنم، طرح‌های امروز نمونه‌ای بود از فعالیت و تلاش گسترده‌ای که صورت گرفت. خراسان‌رضوی نباید بیکار داشته باشد، 30 میلیون مسافر و زائر سالانه این استان دارد؛ همه شهرستان‌ها از این گردشگری متنعم هستند و بیکار نباید اصلاً در استان باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخش زیادی از تحصیل‌کردگان و بانوان ما به کار معمولی راضی نیستند، افزود: اینترنت ما باید قوی و پرسرعت برای روستاها باشد و این به‌دلیل ایجاد اشتغال است، در پیام‌رسان‌ها و اینترنت اشکالاتی است و طبیعی است، در کجا این اشکال نیست که در اینترنت نباشد؟ به‌خاطر اینکه یکی از پمپ بنزین، بنزین خریده و جایی را آتش زده دستور دهیم تمام پمپ بنزین‌ها تعطیل شود؟ این نمی‌شود. آن دوره گذشت، بنده نیز که به فضای مجازی می‌روم و می‌بینم گاهی لحن مردم به دولت و هیئت دولت، ناجور و تخریبی و فحش است؛ هیچ کس خوشش نمی‌آید اما در کل اجازه دهیم مردم نفسی بکشند و این قدر اذیت نکنیم.

وی گفت: به این مردم بزرگ اعتماد کنیم، همین مردم انقلاب کردند، جنگ را این مردم اداره کردند و ما نبودیم، کشور را امروز این مردم اداره می‌کنند، در صنعت و کشاورزی و بهداشت امروز دیدید مردم حضور دارند و فعالیت می‌کنند، باید کمک کنیم؛ نکته‌ای را باید خدمت مردم بگوئیم، زور و اجبار ما را به جایی نمی‌رساند و نیازی نیز نیست، واقعیات را به مردم بگوئیم و خود مردم برای جوانان خود این واقعیات را می‌گویند، یادمان نرود که خداوند بزرگ ما را آفریده که هر کاری را با اختیار و انتخاب انجام دهیم، ما باید مخیر باشیم نه مجبور.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ارزش این است که دو یا سه راه باشد و آدم راه خوب را انتخاب کند، افزود: اگر راه دیگری نباشد که هنر نیست، باید تنوع و راه متفاوت باشد و خداوند هم نخواسته به دین و هدایتش حتی مجبور کند، خداوند هادی ما است و پیامبرش را برای هدایت ما فرستاده است.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: در فضای مجازی به دنبال اشتغال برای بانوان و جوانان هستیم، می‌دانید چقدر کارهایی که توسط زنان صورت می‌گیرد در خانه و با همین اینترنت به فروش می‌رسد؟ راه را باز کنیم برای جوانان ما، در یک سال بیش از 200 هزار اشتغال ایجاد می‌شود یعنی باید از این فضا درست استفاده کنیم، باید واقعیات را به مردم بگوئیم و سواد استفاده از فضای مجازی را یاد دهیم و وسایل داخلی را تقویت کنیم، انحصار هم اصلاً خوب نیست، اقتصاد و فرهنگ با انحصار نمی‌شود، اگر در مشهد یک کتابفروشی باشد و یک مغازه باشد که از آن فقط کتاب و زعفران بخرید، چقدر سخت است؟

وی بیان کرد: اگر این‌ها 4 تا 5 تا مغازه شد انتخاب می‌کنید، خداوند ما را این گونه آفریده است، من از مسئولان اجرایی استان می‌خواهم روی مسئله اشتغال تمرکز کنند و آقای نوبخت مسئول و نمایندگان استان هم ناظر، تا تحول بزرگی در استان ایجاد شود، استان خراسان‌رضوی با 30 میلیون زائر جور درنمی‌آید بازهم بیکاری داشته باشد؛ تقاضای دوم من مسئله بافت فرسوده در مشهد است.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: مشهد یک شهر نیست، مشهد به عنوان جایی است که زائر داخلی و خارجی و مردم مختلف کشورهای جهان به این شهر می‌آیند و اینجا پایتخت و مرکز فرهنگی و معنوی ماست، باید تحول بزرگی در بافت فرسوده ایجاد شود. چند دقیقه‌ای امروز با شهردار و عزیزان شورای شهر صحبت کردیم، یکی از کارهای مهمی که این دولت مصمم به پیگیری است، مسئله بافت فرسوده است و اگر زمینی در کنار بافت فرسوده برای شهرداری است باید رایگان بدهد و اگر مال دولت است استانداری پیگیری کند و اگر مال آستان قدس است آن‌ها نیز این کار را بکنند.

وی خاطرنشان کرد: زمین رایگان را می‌دهیم و تمام خدمات شهری را نیز ارائه می‌کنیم، دولت مکلف است به بافت فرسوده اولویت دهد. زمین مجانی و خدمات با دولت و شهرداری باشد و توسعه‌گر بیاید سرمایه‌گذاری کند؛ برای ساختمان نیز نیاز به جواز ندارد و مجانی می‌دهیم، ساختمان را بسازد و از هرجا می‌خواهد وام بگیرد، ساختمان که ساخت و تمام شد، 50 درصدش مربوط به مردمی است که در بافت فرسوده هستند و زمین دادند، از این طریق افرادی که در بافت فرسوده هستند بدون پول، زندگی بهتری پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: با این کار شهر احیا می‌شود و راه باز می‌شود و به سلامت مردم و خدمات‌رسانی کمک می‌کند، 50 درصد باقیمانده نیز مال توسعه‌گر است، برای اینکه توسعه‌گر بتواند سریع بفروشد، هر خانه اولی که از این خانه‌های تازه ساز بافت فرسوده می‌خرد، وام را با 6 درصد می‌دهیم و این یک کار عظیم و بزرگ است، در 40 نقطه کشور در 22 بهمن سال گذشته این کار شروع شده و در همه شهرهای ایران باید صورت بگیرد و همه توسعه‌گران دعوت شوند و این خودش اشتغال ایجاد می‌کند؛ به ویژه در صنعت ساختمان و مردم را نیز از زلزله نجات دادیم.

وی اظهار داشت: بخش‌های از ایران زیرش دائماً "ویبره" است و امیدواریم خسارت جانی نباشد، باید ساختمان را احیا کنیم، مسئله بافت فرسوده مورد تاکید و اصرار من است و همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم این دو تقاضا صورت بگیرد. دو نکته را می‌خواهم محضر شما و ملت ایران عرض کنم.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم، یکی از هدفگذاری‌های ما این بود که تحریم ظالمانه را برداریم، برخی می‌گویند چرا دولت یازدهم همواره دنبال "برجام" است؟ دولت یازدهم دنبال "رفع ظلم" است و اگر می‌گوئید این خوب نیست خودش فکری است، تحریم بالاترین فشار بود، وزیر کشاورزی به بنده گفت شما نمی‌دانید با این برجام چه خدمتی به سلامت محصولات کشاورزی کردید. گفتم چطور؟ گفت سمومی که وارد می‌کردیم همگی ایراد داشت و تمام محصولات کشاورزی ما را کاری می‌کرد که برای سلامت مردم ضرر داشت و بعد از برجام بهترین سموم را وارد می‌کنیم و این مسئله مهمی است. برخی می‌گویند برجام چه فایده‌ای داشت؟ برجام یعنی داروی نایاب به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: جراحان می‌گفتند فلان وسیله را می‌گرفتیم، اما ایراد داشت حال بهترین وسایل وارد می‌شود. یک تحریم ظالمانه غلطی را دنیا به ما تحمیل کرد و خواستیم این تحریم را برداریم؛ گفته بودم در 100 روز نخست کارهای مهمی می‌کنیم و مرتب گفتند چه کردید؟ در 100 روز نخست، نخستین توافق برجام صورت گرفت. اول شهریور کارمان را شروع و توافق اولیه در آذر و زیر 100 روز صورت گرفت و نفت ما آزاد شد؛ از آن توافق بود که پتروشیمی و ماشین سازی و فلزات گرانبهای ما آزاد شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به نخستین قدم برای رفع ظلم در همان ماه‌های اولیه رسیدیم، کاری که کردیم خواستیم به دنیا بگوئیم القای نگرانی در مورد ایران به شما یک القاء غلط است، اینکه می‌گوئید ایران دنبال بمب هسته‌ای است؛ یک توطئه تبلیغاتی و دروغ است، خواستیم "ایران هراسی" را از میان برداریم و بر این مبنا با دنیا توافق کردیم. می‌گویند چقدر اعتماد دارید به این توافق؟ جنابعالی با دوستتان که شریک می‌شوید، چقدر اعتماد دارید به برادر و دوست هم دین خود؟ ممکن است توافق کنید و بعد دعوا شود. باید بگوئید چرا توافق کردید؟ حتی ازدواجی که مردم می‌کنند همه تا آخر می‌مانند؟ برخی منجر به طلاق می‌شود. پس باید بگوئیم ازدواج و شراکت نباید باشد؟ می‌گویند به دنیا چقدر اعتماد دارید؟ اعتماد نسبی است.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: ‌در دنیای امروز بر مبانی و اصول حرکت می‌کنیم، ما توافقی کردیم که سازمان ملل متحد آن را امضا کرد، به سازمان ملل به صورت نسبی اعتماد کردیم، صبح تا شب سوار هواپیما می‌شویم بر چه مبنایی؟ بر مبنای ایکائو. همه چیز این‌گونه است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به دنیا گفتیم اگر نگرانی شما برای بمب هسته‌ای است آن را رفع می‌کنیم ولو اینکه اوهام و تخیلات و توهم است، ادامه داد: این کار را کردیم و گفتند تحریم را برمی‌داریم. امروز هم به دنیا می‌گوئیم اگر نگرانی شما بمب هسته‌ای هستید، این اعتماد را در برجام ایجاد کردیم. اما اگر نگرانی دیگری دارید، البته آمریکا خطابم است زیرا اروپا و دیگر کشورها موافق برجام هستند و بحث ما فقط یکی از این 7 کشور است، مسئله چیز دیگری است.

وی افزود: آمریکایی‌ها دنبال چه هستند؟ ته قلب آمریکا را نگاه کنید، چه خوب و چه بدشان و چه نسبی آن‌ها، اهداف چندپله‌ای داشتند، هدف اول این است که قدرت ایران کم شود، در مورد همه دولت‌های بعد از انقلاب، این هدف را داشتند و بعد از ما نیز دنبال این هستند.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه نکته دوم این است که ایران در منطقه دارای نفوذ نباشد، افزود: آن‌ها از استقلال ما نیز نگران هستند، قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا دلشان نمی‌خواهد کسی مستقل باشد؛ این‌ها روزی در کشور ایران همه‌کاره بودند و در تلویزیون و اقتصاد و ارتش و سیاست و مجلس و تعیین نخست وزیر و وزیر دخالت داشتند. مگر می‌شد نخست وزیر بیاید و از آمریکا اجازه نداشته باشد؟ پیدا کنید در رژیم گذشته که نخست وزیری آمده و از آمریکا اجازه نداشته و اگر هم آمده سرنگونش کردند که نمونه‌اش دکتر مصدق است؛ وزیر را آن‌ها انتخاب می‌کردند.

وی ادامه داد: در ارتش و نیروی امنیتی و ساواک ما حضور داشتند و اصلاً خودشان ساواک را ایجاد کردند؛ اما اکنون کاره‌ای نیستند و برایشان سخت است، اهدافی آمریکا دارد و روبه‌روی آن اهداف، ملت ما خواهد ایستاد با تمام قدرت.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر آمریکا دنبال این است که کشور ما استقلال نداشته باشد و تابع آن‌ها باشد و قدرتمند نباشد، مردم ما در برابر این فشار می‌ایستند با تمام قدرت و در 40 سال گذشته این کار را کردند، اما اگر هدفشان این باشد که ایران بمب هسته‌ای نداشته باشد این نگرانی وجود ندارد چون طبق فتوای دین و شرع و مقام معظم رهبری دنبال این مسئله نیستیم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: اگر امروز آمریکا قدمی برخلاف تعهدش بردارد، افکار عمومی دنیا بر این است که ایران در این زمینه مقصر نیست و حتی همه دولت‌های دنیا می‌گویند حق با ایران است و کسی که نقض عهد کرده آمریکاست؛ افکار عمومی دنیا و دولت‌ها را در کنار خودمان داریم، اگر آمریکا قدمی بردارد، این به معنای قدم یک کشور است و نه شورای امنیت.

وی خاطرنشان کرد: آن زمان قدم آمریکا به قطعنامه ظالمانه متکی بود و امروز نیست. مسئله سوم افکار عمومی داخل ایران است، همیشه می‌دانستیم ظالمانه برخورد می‌کنند اما امروز واضح‌تر است؛ یعنی ما به توافق عمل کردیم و آن‌ها نه، دلیلش این است که از نگاه آن‌ها این توافق از اول بد بود و به ضرر آمریکاست، این حرف منطقی نیست، یک دولت آن را امضا کرده و شورای امنیت تائید کرده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ممکن است در ذهن مردم این باشد که هفته آینده آمریکا چه می‌کند؟ برای صور مختلف پیش‌بینی کردیم و خسران و زیان و شکست در نهایت مربوط به آمریکاست و ما کار و برنامه خود را ادامه می‌دهیم. یا آنچه در برجام می‌خواهیم توسط غیرآمریکا تامین می‌شود و خیلی خوب است که آمریکا هم رفته بیرون و اگر تامین نشد ما راه خودمان و برنامه‌ریزی خودمان را داریم؛ می‌خواهیم به ملت ایران قول دهیم، مردم در این‌گونه حوادث مقاومت و ایستادگی کردند. اگر آمریکا گفت قدرت نظامی و استقلال نداشته باشید و از جمهوری اسلامی خوشم نمی‌آید، مگر ما می‌توانیم قبول کنیم؟ این نتیجه ایثار و فداکاری ملت ماست، امروز ملت ما از نظر اهداف یکپارچه است و به خوبی می‌توانیم از این معضل کوتاه مدت عبور کنیم چون بلندمدت نمی‌تواند باشد این معضل.

وی ادامه داد: اگر آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد، بعدها پشیمان خواهد شد و میفهمد خطای استراتژیک انجام داده است. مردم ما باید به آینده و اقتصاد و زندگی و روابط اقتصادی خود کاملاً مطمئن باشند و این برنامه ارز، یکی از دلایلش آمادگی برای این‌گونه حوادث بود.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به مسئله ارز ادامه داد: زمانی هست که تعهد ما در برابر مردم و واردات و صادرات کشور است و یا ممکن است بیمار و دانشجویی بخواهد به خارج برود، ما نیازهای واقعی مردم را به خوبی تضمین می‌کنیم و اگر این کار را نمی‌کردیم هر روز ممکن بود توطئه‌ای علیه بازار ارز صورت بگیرد، قبلاً نیاز نبود در کشور این کار صورت بگیرد؛ در شرایطی بودیم که توطئه نزدیکی نبود؛ در چهار سال قبل نوسان زیادی در ارز نداشتیم و دو تا سه درصد ممکن بود در سال بالا برود، در این مقطع لازم بود ارز کنترل شود و برای این مقطع، کار ما کار صحیح و درستی است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در فروردین وضع ارزی ما بهتر بوده اما اینکه کسی بخواهد کالای قاچاق بیاورد ما باید ارزش را بدهیم؟ کنترل قاچاق یکی از راه‌هایش این است. ما مسئولیم که کسی می‌خواهد در یک کشور اروپایی ویلا بخرد؟ خروج نابه‌جای ارز و سوداگری و بازی و دلالی و چیزهای دیگر که نیاز نیست باز کنیم مربوط به ما نیست. چارچوب فعلی ارز منطقی است البته ممکن است برخی به طور معقول و مشروع نیاز به ارز داشته باشند و ما پیش‌بینی نکرده باشیم و باید این طرح تکمیل شود. زندگی مردم انشاء‌الله زندگی در مسیر توسعه کشور خواهد بود. هیچ نگرانی نسبت به تصمیمات ظالمانه آمریکا و اقدامات ناصحیح آن‌ها نخواهیم داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر