کد خبر: ۳۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
عباس آخوندی در مراسم انتخاب بهترین ایده برای طراحی نوسازی بافت فرسوده منطقه حکم آباد تبریز گفت: مدتی بود که طرح خوب ساختمانی ندیده بودیم و حالمان خوب نبود. بعد از مدت‌ها که ساختمان‌هایی عبوس با ده‌ها هزار میلیارد تومان ساخته شد چند طرح خوب دیدم و امیدواریم اجرای این طرح‌ها بازگشت خردورزانه به اندیشه ایرانشهری باشد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصمم به تغییر ساختار توزیع کوپنی نظام مهندسی هستم، گفت: جامعه مهندسی از این تصمیم استقبال می‌کند.

عباس آخوندی در مراسم انتخاب بهترین ایده برای طراحی نوسازی بافت فرسوده منطقه حکم آباد تبریز گفت: مدتی بود که طرح خوب ساختمانی ندیده بودیم و حالمان خوب نبود. بعد از مدت‌ها که ساختمان‌هایی عبوس با ده‌ها هزار میلیارد تومان ساخته شد چند طرح خوب دیدم و امیدواریم اجرای این طرح‌ها بازگشت خردورزانه به اندیشه ایرانشهری باشد.

وی با بیان اینکه معماری، خودِ زندگی است افزود: آنچه خلق می‌شود فهم انسان‌ها از زندگی است. هنوزهم که هنوز است بخشی از معرفی فرهنگ ایران را طرح‌های معماری و ساختمان‌های با طرح‌های ویژه تشکیل می‌دهد که با آثار معنوی و فرهنگی ما بی ارتباط نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه ر. ساختمان‌هایی که در دهه‌های گذشته ساخته می‌شد و مرا رنج می‌داد این بود که ایرانی‌ها باید خردورزتر از آن باشند که با چنین ساختمان‌هایی شناسانده شوند. امیدوارم طرح‌های جدید بازگشت به خردورزی و رویکرد‌های ایرانشهری مناسب باشد.

به گفته آخوندی در آنچه ساخته می‌شود حجم و مقیاس اهمیتی ندارد، ولی این معماری اندیشه ورزانه است که به آن ارزش می‌دهد. در بازآفرینی شهری از نظر من آنچه می‌تواند این بحث را در کنار بحث‌های مالی و سازمانی اش به پیش ببرد اهداف نمونه‌های خوب و با کیفیت است که می‌تواند هویت یک منطقه را عوض کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آن‌هایی که سراغ سیستم‌های تکراری بی هویت در ساخت و ساز می‌رفتند اگر کمی مطالعه می‌کردند دیگر شاهد برچسب خوردن بی کیفیت و بی هویت به آن نبودیم.

آخوندی تاکید کرد: این همه ساختمان که در کشور احداث می‌شود مانند ساختمان بیمارستانها، ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها و ... می‌بایست بر اساس معماری ایرانی باشد، ولی به دلیل کالایی شدن انسان، ایستگاه‌ها را به بیرون شهر بردند؛ کاری که در ایستگاه راه آهن شیراز، همدان و رشت انجام شد.

وی افزود: درباره جاده سازی نیز همین وضعیت را شاهد هستیم و وقتی راجع به معماری جاده صحبت می‌شود عده‌ای با تعجب به آن نگاه می‌کردند. جاده هراز در طول مسیر خود یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران است، اما از نظر معماری راه کسی به آن اهمیت نداده است. این در حالی است که همه بیمارستان‌ها می‌توانند یک اثر معماری شاخص در هر شهر باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وقتی می‌بینیم سرنوشت نظام مهندسی به توزیع کوپن تبدیل شده است با تمام وجود احساس ناراحتی می‌کنم. وقتی می‌خواهیم نظام توزیع کوپنی نظام را عوض کنیم چه داستان‌هایی که ساز می‌کنند. البته من به این تغییر مصمم هستم جامعه مهندسی ایران هم از آن حمایت می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: