۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
کد خبر: ۳۴۲۹۸
شهردار کلانشهر تبریز عنوان کرد؛
شهین باهر گفت: اگر ‌آینده را در نظر نگیریم به مردم تبریز خیانت کرده‌ایم، هر کسی ‌آمده فقط دوران مدیریت خود را در نظر گرفته است.
به گزارش پایداری ملی، ایرج شهین باهر در مراسم آغاز دوره پدافند غیرعامل شهری اظهار داشت: امروزه کمتر کسی را می توان یافت که به فکر 20 سال آینده جامعه باشد و همه دنبال کارهایی هستند که به نام خودشان تمام شود.

وی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل بر مبنای پیش بینی، برنامه ریزی و پیشگیری استوار است تاکید کرد: کاری که برای آینده کشور اثر مثبت نداشته باشد به ضرر منافع ملی خواهد بود.

شهردار کلانشهر تبریز نبود تفکر پدافند غیرعامل در مدیریت های کلان را معضل امروز کشور خواند و خاطرنشان کرد: جوامع درحال توسعه همیشه بعد از حادثه یاد پدافند غیرعامل می افتند.

شهین باهر در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثیر نبود تفکر پدافند غیرعامل در بخش های مختلف جامعه گفت: بزرگترین آینه‌ی عدم توجه به پدافند غیرعامل در حوزه درمان تبلور یافته؛ جایی که به جای هزینه برای پیگیری از بیماری، تمام امکانات ما در حوزه بیمارستانی و درمانی متمرکز شده است.

وی با اشاره به وضعیت استفاده از لبنیات در سبد غذایی مردم ایران خاطرنشان کرد: این درحالی است که سوبسید لبنیات در ژاپن از سالیان گذشته همچنان برقرار بوده و ادامه دارد چراکه هزینه های این بخش بسیار کمتر از درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین است.

شهردار کلانشهر تبریز موضوع مقاوم سازی و مباحث مربوط به زلزله را از دیگر مباحث مهم در پدافند غیرعامل دانست و افزود: گذشته از وضعیت بناهای فرسوده و غیراصولی، باید اذعان داشت حتی بناهایی که امروزه با آیین نامه های 2800 هم ساخته می شود پس از زلزله قابل استفاده نخواهد بود.

وی حاکم شدن تفکر استفاده از جداگرهای لرزه ای در ساختمان های شهری را یکی از مهمترین راهکارهای استقرار تفکر پدافند غیرعامل در این بخش خواند و گفت: این سازه ها ضمن کاهش 10 درصدی هزینه احداث ساختمان مقاومت آن را در برابر زلزله های مختلف تضمین می کند.


شهردار تبریز همچنین تغییر تفکر نحوه چینش سازه های شهری را از دیگر عوامل کاهش خسارات زلزله های احتمالی اعلام کرد و افزود: بر اساس همین چینش بود که زلزله وان نسبت به زلزله ورزقان خسارت جانی و مالی بسیاری کمتری به همراه داشت.

شهین باهر در بخش دیگری از سخنان خود خسارات نبود تفکر پدافند غیرعامل در حوزه اجتماعی را جبران ناپذیر دانست و افزود: امروزه بحران های اجتماعی به ویژه گسست اجتماعی بین خانواده های شهری یکی از مهمترین چالش های جامعه ایرانی بدل شده است.

به گفته وی، عملکرد برخی از بخش های جامعه باعث شده مردم هر روز از همدیگرجدا شوند و باید هرچه زودتر برای آن چاره ای اندیشه کرد.

شهردار تبریز اساس پدافند غیرعامل را برنامه ریزی و پیش بینی خواند و یادآور شد: از سالیان قبل، کل سرمایه های ملی را هدر داده ایم تا مشکل مسکن را حل کنیم اما گره آن هر روز کورتر شده چراکه هرکس آمده فقط 4 سال مدیریت خود را دیده است.

وی با اشاره به اینکه نام هیچ مسئولی ماندگار نبوده مگر 50 سال بعد را دیده باشد گفت: مردم آگاه هستند و فرق کسانی که کار می کنند و کار نمی کنند را می دانند برای همین است که برخی مدیران پس از سالها هنوز هم هنوز از یادها نرفته و مورد تقدیر قرار می گیرند.

شهردار تبریز خطاب به مدیران شهری تاکید کرد: باید برای آینده تبریز برنامه ریزی کنیم نه آینده مدیریت خود که اگر اینگونه باشد در حق مردم خیانت کرده ایم.

وی یادآور شد: شهرداری تبریز امروز هزینه ی قراردادهایی را می دهد که 20 سال قبل بدون پیش بینی منعقد شده و از بابت برخی مفاد آن تا مدت ها هزینه خواهیم داد!

گفتنی است دوره سه روزه عمومی-تخصصی پدافند غیرعامل شهری ویژه مدیران و کارشناسان شهرداری تبریز به مشارکت اداره کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی طی روزهای 15 تا 17 اردیبهشت ماه در آمفی تئاتر شهرداری مرکز برگزار می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر