۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۳۴۱۶۹
رئیس پلیس فتا گیلان خبر داد:
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: بیشترین حجم تجسس اینترنتی در دنیا از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی انجام گرفته است.
به گزارش پایداری ملی، سرهنگ ایرج محمدخانی در سالن اجتماعات استانداری گیلان و در گردهمایی مدیران هسته‌های گزینش و رابطین گزینش دستگاه‌های اجرایی گفت: افشاگری‌های ادوارد اسنودن نشان می‌دهد، آمریکا تنها در یک ماه ۱۴ میلیارد قطعه داده از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی جمع آوری کرده که این حجم پوشش اطلاعاتی در میان کشور‌های دنیا بی‌سابقه است.

وی افزود: نکته‌ای که در کنار اقبال روزافزون شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر مویایل، قابل تامل و تعمق می‌باشد عدم توجه به سطح دسترسی‌هایی است، که کاربران هنگام نصب این قبیل از نرم افزار‌ها با دستان خود در اختیار سرویس دهندگان خارجی این قبیل از نرم افزار‌ها می‌گذارند و بدین ترتیب زمینه نفوذ به حریم خصوصی را برای سرویس دهندگان نرم افزار‌های نسخه خارجی به راحتی فراهم میکنند.

سرهنگ محمدخانی با اشاره به خواندن لیست مخاطبان، اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال کردن میکروفن، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع کاربر را نمونه‌ای از سطح دسترسی‌ها برشمرد که سرویس دهندگان خارجی جهت فعال‌سازی نرم افزار به آن نیاز دارند.

وی خاطر‌نشان کرد: این سخن مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را فراموش نکنیم که فرمودند"مراقب دشمن باشید، دشمن را خوب بشناسید، مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید، هیچ کس به خاطر غفلت ستایش نمی‌شود، هیچ کس به خاطر چشم‌ها را بر هم گذاشتن مدح نمی‌شود اگر به آدم غافل ضربه‌ای وارد شد اول کسی که مسئول و مذموم است خود اوست، مراقب باشید".

رئیس پلیس فتا استان گیلان در پایان با بیان اینکه سال گذشته ۶۹ درصد جرایم سایبری استان گیلان در بستر پیام رسان‌های خارجی اتفاق افتاده و مدیریت خارج از کشور، این پیام رسانها، زمان پی‌جویی و کشف جرایم فضای مجازی را افزایش داده است، به حاضرین و خانواده‌های آن‌ها توصیه کرد‌: از پیام رسان‌های داخلی و مزایا و امکانات آن‌ها استفاده کنید تا خیالتان از امنیت و سلامت اخلاقی این شبکه‌ها راحت‌تر باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر