۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۳۴۰۴۰
رئیس‌جمهور گفت: اروپا اگر می‌خواهد با ترامپ در خصوص برجام حرف بزند کاری نداریم ولی اگر منافع ما در برجام تضمین نباشد ما برجام را ادامه نخواهیم داد.
به گزارش پایداری ملی، حسن روحانی ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها در آذربایجان شرقی با ابراز اینکه "از مردم عزیز تبریز به‌خاطر مهمان‌نوازی و استقبال گرمشان تشکر می‌کنم" اظهار داشت: مردم آذربایجان در طول تاریخ همیشه افتخارآفرین بوده‌اند.

وی با بیان اینکه "از مردم شهرستان‌های مختلف عذرخواهی می‌کنم نتوانستیم در شهرهای دیگر استان حضور یابیم" افزود: در این سفر طرح‌ها و پروژه‌های بسیار خوبی افتتاح شد که 70 پروژه در بهداشت و طرح‌های مختلف گردشگری و کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

رئیس جمهور 18 مصوبه از 23 مصوبه سفر اول خود را عملیاتی‌شده عنوان کرد و گفت: بقیه طرح‌هایی که به اجرا نرسیده، به وعده خود عمل کرده و به‌سرعت اجرایی می‌شود.

روحانی در ادامه با اظهار اینکه "در جلسات متعددی که در خدمت مردم بودیم، مطالبات مختلفی مطرح شد"، ابراز داشت: ارتباطات زمینی راه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌آهن مطالبه مهم مردم است، که باید اعلام کنم، در زمینه راه‌آهن قدم خوبی برداشته می‌شود و تا هفته دولت، قطار از میانه به بستان‌آباد می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه دولت در زمینه راه‌آهن اهتمام ویژه‌ای دارد تصریح کرد: ریل از لحاظ ترانزیت برای ما بسیار مهم است چراکه منطقه بزرگ اقیانوس هند را به قفقاز و اروپای شرقی متصل می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه 3هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در این سفر افتتاح شد ادامه داد: بیش از 6هزار میلیارد تومان طرح و پروژه هم کلنگ‌زنی شده یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با ابراز خوشحالی از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، گفت: جاذبه‌های بسیاری در ایران، آذربایجان و به‌ویژه تبریز وجود دارد که باید قدم‌های خوبی برداشته و از این فرصت استفاده و در زمینه گردشگری تحرک خوبی ایجاد کنیم تا از اشتغال و رونق اقتصادی ناشی از آن بهره‌مند شویم.

وی در ادامه، با تأکید بر اینکه تبریز قطب فرش، چرم و کفش است گفت: برند تبریز بسیار مهم و ارزشمند است، چراکه مردم در خرید خود اعتماد می‌کنند که فلان جنس متعلق به تبریز است، لذا صنعت تبریز برای دولت اهمیت دارد.

روحانی با بیان اینکه مردم گله‌هایی داشتند ولی قیمت جنس باکیفیت و قیمت مناسب، با کفش‌های خارجی رقابت می‌کند اضافه کرد: تبریز در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که پایتختی گردشگری می‌تواند سال بسیار خوبی برای تبریز باشد و تحولاتی در استان بیافریند.

رئیس جمهور در ادامه، بر حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد و با تصریح به اینکه برای تقویت تولیدات داخلی همه باید کمک کنند خاطرنشان کرد: دولت هم قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته و تلاش می‌کند در این زمینه کالاهای ایرانی باکیفیت را تقویت کند.

روحانی تبریز را جزو مناطق خاص کشور دانست و گفت: بخش خصوصی این شهر با دنیا رقابت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در مسئله ارز، بخشی از ارز کشور برای قاچاق کالا صرف می‌شد، ابراز داشت: سامانه‌ای درست کنیم که واردات را دنبال کنیم، برای واردات و کالاهای اساسی ارز 4200تومانی پرداخت خواهد شد که این اتفاق فرصت مناسبی برای جلوگیری از قاچاق کالا شد و فرصت مناسب برای تقویت کالای ایرانی است.

روحانی با اظهار اینکه دولت با این یک تیر، چند نشان را هدف قرار داد، گفت: یک تیر به‌سمت قاچاق و سوداگران پرتاپ شد و تیر دیگر برای تقویت کالای داخلی است.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه دریاچه ارومیه را از ابتدا برای دولت با‌اهمیت دانست و گفت: اگر دولت ستادی را تشکیل نمی‌داد، بودجه تعیین نمی‌کرد و روند سابق در دریاچه ارومیه بود، سال 96 دریاچه کامل خشک می‌شد.

وی افزود: خیلی از سرمایه گذاران منتظر تکلیف دریاچه ارومیه بودند چرا که تبریز و امنیت 14 میلیون نفر از مردم شمال غرب کشور در خطر بودند.

روحانی با اشاره به اینکه قدم مهمی در این راستا برداشته شد و بیش از 2200 میلیارد تومان اختصاص داده شد، ابراز داشت: 1000 میلیارد تومان هم تخصیص می‌دهیم و آماده‌ایم تا احیای کامل پیش رویم.

وی در ادامه، با بیان اینکه برجام حاصل دو سال زحمت و تغییر در نوع نگرش به ایران بود، اظهار داشت: برجام بنایی است که 14 سال طول کشیده تا قدم به قدم درست شده و باید از این بنا استفاده کنیم.

ریاست جمهوری اسلامی ایران افزود: برجام توافق بسیار مهم و حیاتی برای جهان است که ما نیز با دنیا در این خصوص شوخی نداریم. هیچ چیزی راجع به متن برجام  تغییر نمی‌کند، حتی یک جمله هم از توافق کم و زیاد نخواهد شد چرا که نمی‌توان مقررات بین المللی را تغییر داد.

روحانی ادامه داد: اروپا اگر می‌خواهد با ترامپ در خصوص برجام حرف بزند کاری نداریم ولی اگر منافع ما در برجام تضمین نباشد ما برجام را ادامه نخواهیم داد.

وی در خصوص حضور آمریکا در منطقه اظهار کرد: ماندن آمریکا در منطقه خاورمیانه تا کنون به‌نفع چه کشوری بوده و آیا افغانستان و کابل امروز امن است و یا آیا مردم عراق در رفاه بودند؟ مشکل کشورهای عربی چیست؟ چه‌کسی تصمیم دارد این کشورها را نابود کند؟ در حالی که جان مردم کشورهای منطقه برای ایران مهم است و به‌دنبال روابط سالم هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه "ایران تاکنون به کدام کشور عربی حمله کرده است؟" اضافه کرد: آمریکا به‌دنبال بهانه‌جویی برای تاراج کشورهای عربی است و باج‌خواهی می‌کند و حضور آمریکا در منطقه نتیجه‌ای جز ضرر برای مردم ندارد.

وی افزود: در صورت به هم خوردن برجام، در زمینه صلح‌آمیز قدم‌های متفاوت با گذشته برمی‌داریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر