۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۳۹۹۳
سناتور روس: اگر آمریکا واقعا از برجام خارج شود، تهران تردیدی برای ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود ندارد و در آن صورت این واشنگتن است که مسئولیت عواقب منفی چنین روند اوضاعی خواهد بود.
به گزارش پایداری ملی، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: تهران وعده داده برنامه هسته‌ای خود را در صورت خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، با شدت بیشتری توسعه خواهد داد. این مطلبی است که "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در  مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا اعلام کرده است. به گفته ظریف، اقدامات دولت دونالد ترامپ منافع اقتصادی توافق هسته‌ای برای ایران را از بین برده است.

"آلکسی پوشکوف" سناتور روس به آمریکا توصیه کرده تا در برخورد با توافق هسته‌ای با ایران، با آتش بازی نکرده و تهدید تهران را جدی بگیرد. وی گفته است: «ترامپ و مشاورینش، در رابطه با ایران، با آتش بازی می کنند. اگر آمریکا واقعا از برجام خارج شود، تهران تردیدی برای ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود ندارد و در آن صورت این واشنگتن است که مسئولیت عواقب منفی چنین روند اوضاعی خواهد بود.»

کارشناسان روس بر این عقیده هستند که هشدار تهران کاملا قابل تحقق بوده و واشنگتن باید آن را جدی بگیرد. البته تصمیم گیری مقامات جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه هسته‌ای در جهت گیری نظامی، خاورمیانه را در معرض بروز یک جنگ واقعی قرار خواهد داد.

ایران به دنبال جنگ نیست، ولی از خود دفاع خواهد کرد

البته به گفته ولادیمیر ساژین، کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، در میان گزینه‌هایی که تهران برای پاسخگویی به خروج آمریکا از برجام می تواند انجام دهد، بعید است سناریوی نظامی در خاک سوریه مورد توجه قرار داشته باشد. بخصوص آنکه ایران از چنین جبهه‌ای فاصله دارد.

وی توضیح داد: «ایران از سوریه فاصله زیادی دارد، بنابراین صحبت بر سر اقدامات نظامی گسترده ایران در سوریه در میان نخواهد بود. ضمن اینکه ایران قصد درگیری نظامی با آمریکا یا اسرائیل را ندارد و مقامات این کشور بارها این مسئله را اعلام کرده‌اند. مسئله اینجاست که اگر ایران تصمیم به استفاده از توان هسته‌ای در جهت گیری نظامی بگیرد، دشمنان ایران در منطقه، مانند عربستان سعودی و اسرائیل، در مقابل این اقدام ساکت نخواهند نشست و در این صورت حتی امکان حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران کاملا وجود خواهد داشت و این مسئله منجر به جنگ بزرگی در منطقه خاورمیانه خواهد شد، چیزی که تهران هم خواهان آن نیست.»

به گفته ساژین، در شرایط کنونی مهمترین مسئله برای ایران آن است که آمریکا برنامه هسته‌ای این کشور را به حال خود گذاشته و توافق هسته‌ای صورت گرفته در سال 2015 به قوت خویش باقی بماند، برای اینکه لغو تحریم‌ها و ازسرگیری مناسبات تجاری-بازرگانی با کشورهای اروپایی، مسئله ای است که برای تهران اهمیت دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر